Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Could Morality be the Subject of a Rational Investigation? Alija Izetbegović 's Mind and Morality

Yıl 2019, , 211 - 229, 28.03.2019
https://doi.org/10.18491/beytulhikme.1440

Öz

This study
discusses, from the example of Alija Izetbegović, what the legitimate
instruments are that will enable us to talk about morality. Considering that a
philosophical investigation will gain legitimacy by reason, one of the main
areas of discussion of philosophy, the moral domain, needs to be discussed
rationally. But can we use a method which we use in analyzing an objective
structure which is current in nature, in the moral field which is the field of
what should be? Modern philosophy has a methodological mistake that results in
inconsistency in the discussion of the practical field of philosophy, like moral.
In this context, Alija emphasizes the special fields of human experiences, such
as art, religion and morality out of science.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1999). Immanuel Kant’ın Ahlak Felsefesi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Aristoteles (2014). Nikomakhos 'a Etik. (Çev. S. Babür). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Badiou, A. (2013). Etik, Kötülük Kavrayışı Üzerine Bir Deneme. (Çev. T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bochenski, J. M. (2016). Felsefece Düşünmenin Yolları. (Çev. K. Dinçer). Ankara: Pharmakon Yayınları.
  • Cevizci, A. (2005). İrrasyonalizm. Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Delius, H. (2001). Etik. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (Der. & çev. D. Özlem). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Descartes, R. (1997). Felsefenin İlkeleri. (Çev. M. Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Heinemann, F. (2001). Etik. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (Der. & çev. D. Özlem). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • İzzetbegoviç, A. (2008). Doğu ve Batı Arasında İslam. (Çev. S. Şaban). İstanbul: Nehir Yayınları.
  • İzzetbegoviç, A. (2011). Konuşmalar. (Çev. F. Altun & R. Ahmetoğlu). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • İzzetbegoviç, A. (2015). Tarihe Tanıklığım. (Çev. A. Erkilet & A. Demirhan & H. Öz). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • İzzetbeoviç, A. (2015). Özgürlüğe Kaçışım, Zindandan Notlar. (Çev. H. T. Başoğlu). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Ovacık, Z. & Evren M. (2015). Bebeklerde Ahlaki Bilinç Mümkün mü? Geçmişten Geleceğe Ahlâk. (Ed. A. Ünal). Bartın: Bartın Üniversitesi Yayınları.
  • Ovacık, Z. (2015). Tabiat ve Şuurdan Daha Öte Bir Varlık Olarak İnsan: Aliya İzzetbegoviç’te Felsefi Antropoloji. Felsefe Dünyası, 61, 186-217.
  • Tepe, H. (1998). Bir Felsefe Dalı Olarak Etik: “Etik” Kavramı, Tarihçesi ve Günümüzde Etik. Doğu Batı, 4, 11-28.
  • Türer, C. (2017). Ahlâktan Felsefeye Felsefeden Ahlâka. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Yıl 2019, , 211 - 229, 28.03.2019
https://doi.org/10.18491/beytulhikme.1440

Öz

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1999). Immanuel Kant’ın Ahlak Felsefesi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Aristoteles (2014). Nikomakhos 'a Etik. (Çev. S. Babür). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Badiou, A. (2013). Etik, Kötülük Kavrayışı Üzerine Bir Deneme. (Çev. T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bochenski, J. M. (2016). Felsefece Düşünmenin Yolları. (Çev. K. Dinçer). Ankara: Pharmakon Yayınları.
  • Cevizci, A. (2005). İrrasyonalizm. Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Delius, H. (2001). Etik. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (Der. & çev. D. Özlem). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Descartes, R. (1997). Felsefenin İlkeleri. (Çev. M. Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Heinemann, F. (2001). Etik. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (Der. & çev. D. Özlem). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • İzzetbegoviç, A. (2008). Doğu ve Batı Arasında İslam. (Çev. S. Şaban). İstanbul: Nehir Yayınları.
  • İzzetbegoviç, A. (2011). Konuşmalar. (Çev. F. Altun & R. Ahmetoğlu). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • İzzetbegoviç, A. (2015). Tarihe Tanıklığım. (Çev. A. Erkilet & A. Demirhan & H. Öz). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • İzzetbeoviç, A. (2015). Özgürlüğe Kaçışım, Zindandan Notlar. (Çev. H. T. Başoğlu). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Ovacık, Z. & Evren M. (2015). Bebeklerde Ahlaki Bilinç Mümkün mü? Geçmişten Geleceğe Ahlâk. (Ed. A. Ünal). Bartın: Bartın Üniversitesi Yayınları.
  • Ovacık, Z. (2015). Tabiat ve Şuurdan Daha Öte Bir Varlık Olarak İnsan: Aliya İzzetbegoviç’te Felsefi Antropoloji. Felsefe Dünyası, 61, 186-217.
  • Tepe, H. (1998). Bir Felsefe Dalı Olarak Etik: “Etik” Kavramı, Tarihçesi ve Günümüzde Etik. Doğu Batı, 4, 11-28.
  • Türer, C. (2017). Ahlâktan Felsefeye Felsefeden Ahlâka. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zübeyir Ovacık 0000-0002-7266-3343

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ovacık, Z. (2019). Could Morality be the Subject of a Rational Investigation? Alija Izetbegović ’s Mind and Morality. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 9(1), 211-229. https://doi.org/10.18491/beytulhikme.1440