Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gülten Dayıoğlu’nun “Yurdumu Özledim” Adlı Eserinden Hareketle Avrupalı Türklerin Eğitim, Dil ve Kültür Alanında Karşılaştığı Sorunlar

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 52 - 65, 15.09.2022
https://doi.org/10.56987/bezgek.3

Öz

İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra yaralarını sarmaya çalışan Almanya’da endüstrinin de gelişmeye başlamasıyla iş gücü açığı ortaya çıkmıştır. Almanya, Türkiye ile 1961 yılında İş Gücü Alımı Anlaşması yaparak Türkiye’den işçi almaya başlamıştır. İş bulmak amacıyla Türkiye’den Almanya’ya göç eden Türkler orada çeşitli sıkıntılarla karşılaşmışlardır. Karşılaştıkları sorunlar arasında eğitim, dil ve kültür gibi sorunlar yer almıştır. Yaşanan bu sıkıntılar çeşitli televizyon yayınlarına ve çeşitli yazılara konu olmuştur. Toplumun bir parçası olan yazarlarımız bu sıkıntıya kayıtsız kalmayarak eserlerinde bu sıkıntıya yer vermeye başlamışlardır. Günümüz Türk edebiyatının en soluklu yazarlarından biri olan Gülten Dayıoğlu da bu sıkıntıya kayıtsız kalmayarak “Geriye Dönenler”, “Geride Kalanlar”, “Yurdumu Özledim” ve “Ben Büyüyünce” adlı eserlerinde yer vermiştir. Dayıoğlu, Yurdumu Özledim adlı eserinde; ailesiyle birlikte Almanya’ya giden özelde Atıl karakterinin genelde Türk çocuklarının okula uyum sağlamada zorlanmaları, bilmedikleri bir dilde eğitim görmeleri, Alman öğretmen ve öğrenciler tarafından dışlanmaları, kültür karmaşası yaşayan çocukların yaşamlarını gözler önüne sermiştir. Avrupalı Türklerin yaşamış olduğu sorunları belirlemek amacıyla Gülten Dayıoğlu’nun Yurdumu Özledim adlı eseri tarama yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda Almanya’da yaşayan Türklerin dil, kültür ve eğitim alanında sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abadan, N. (1964). Batı Almanya’daki Türk işçileri ve sorunları. Ankara: Başbakanlık Devlet Matbaası.
  • Abadan, N. (2002). Bitmeyen göç, konuk işçilikten ulus-ötesi yurttaşlığa. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Akkaya B. (2006). Almanya’daki Türk medyası ve Türk medyasının Türk göçmenlerin kültürel yapısına ve entegrasyon çabalarına etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Binay, H. (1983). “Yurt dışındaki Türk işçi çocuklarının eğitimi”, Cumhuriyet Dönemi’nde eğitim. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dayıoğlu, G. (2014). Yurdumu özledim. Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Gölbaşı, M. (2010). Türk edebiyatında dış göç ve Gülten Dayıoğlu. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Kaplan, M. (2014). Kültür ve dil. Dergâh Yayınları.
  • Kolaç, E. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun yurdumu özledim romanında dış göç sorununun çocuk boyutu. Turkish Studies, 3(7), 457-479.
  • Köksal, S. (1986). Refah toplumunda getto ve Türkler. Teknoğrafik Matbaacılık.
  • Martin, P. L. (1991). Bitmeyen öykü: Batı Avrupa’ya Türk isçi göçü özellikle Federal Alman Cumhuriyeti’ne. Ankara Uluslararası Çalışma Bürosu.
  • Turan, K. (1997). Almanya’da Türk olmak. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Yakar, Y. M. (2016). Türk çocuk edebiyatında göç olgusu. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58, 339-353.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muhammet Lütfü Akyüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akyüz, M. L. (2022). Gülten Dayıoğlu’nun “Yurdumu Özledim” Adlı Eserinden Hareketle Avrupalı Türklerin Eğitim, Dil ve Kültür Alanında Karşılaştığı Sorunlar. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(1), 52-65. https://doi.org/10.56987/bezgek.3




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),