Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Eğitimsel Engel Algıları Üzerine

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 88 - 97, 15.12.2022
https://doi.org/10.56987/bezgek.11

Öz

Bu araştırma, Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin engel algısını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın modeli, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Çalışmanın evreni olarak Türkiye Cumhuriyeti’nde 2021 yılında öğrenim gören uluslararası öğrenciler belirlenmiş, örneklem olarak tesadüfî yöntem ile belirlenen 422 öğrencinin verileri seçilmiştir. Araştırmaya otuz dört (34) farklı ülkenin uyruğunu uluslararası öğrenciler dâhil olmuştur. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır. Öğrencilerin %39,57’si herhangi bir engel algısına sahip olmadığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %53,80’si sadece bir (1) durumu engel olarak algıladıklarını, bu engelleri de “dil”, “ekonomik engeller”, “öğretim programları”, “ölçme ve değerlendirme sistemi” olarak ifade etmişlerdir. Irk ve dini farklılığını öğrencilerin sadece %0,24’ü bir engel olarak tanımlamışlardır. Diğer yandan öğrenciler için en büyük engelin, %31,51 oranında “dil” olduğu, ikinci büyük engelin %16,27 oranında “ekonomik engeller” olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucundan elde edilen önemli verilerden biri de birden fazla engel tanımlayan öğrencilerin oranı %7,57’dir. Birden fazla engel tanımlayan öğrencilerin tanımladığı engeller arasında, “öğretim programları”, “öğretmen”, “ölçme değerlendirme yöntemi”, “eğitim sistemi” vb. gibi “akademik engel” diye ifade edilebilecek engeller bulunmaktadır. Diğer bir deyişle öğrenciler için “akademik engeller”, “dil” ve “ekonomik engeller”den sonraki en büyük engel olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. Multilingual Yayınları. Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Journal of Turkish Studies, 5(3),728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463
  • Atkinson, R, L., Atkinson, R, C. ve Hilgard, E, R. (1995). Psikolojiye giriş. (Çev. M. Atakay). Sosyal. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 20 Baskı. Pegem Akademi.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Dutchin, W. L. (1974). Problems of Foreign Students at the University of Wisconsin-La Crosse. Master Thesis. Student Personnel Services. College of Education.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı. Anı Yayıncılık.
  • Ercan, M. S.(2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Güçlü, N. (1996) Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Günay, D. ve Günay A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6,(1), 13-30.
  • Miller, B. C. (1996). Aile araştırma yöntemleri. (Çev. Dinçay Köksal). TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı.
  • Pusch, M. (1979). Multicultural education across cultural training approach intercultural network. La Garange Park, III.
  • Şahin, H. (2018). Yahya Kemal Beyatlı’nın eserlerindeki değerler ve bu değerlere yönelik Türkçe öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi. Şahin, H. (2019, 26 Nisan-27 Nisan). Dede korkut kitabında vefa değeri. Dünya Kültür Mirası Dede Korkut Uluslararası Sempozyumu (Pp.129-148). Bayburt, Turkey.
  • Topçu, N. (1998). İsyan ahlâkı. Dergâh Yayınları.
  • YÖK. (2017). Yükseköğretimde uluslararasılaşma strateji belgesi 2018-2022, https://www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf adresinden alınmıştır.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Harun Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, H. (2022). Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Eğitimsel Engel Algıları Üzerine. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(2), 88-97. https://doi.org/10.56987/bezgek.11




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),