Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlilik Algısının İncelenmesi

Yıl 2024, , 1 - 9, 30.04.2024
https://doi.org/10.38057/bifd.1338001

Öz

Teknolojinin etkili ve verimli kullanılmasıyla birlikte insanlığı yönlendirecek ve bu gücü insanlara aktaracak lider kişilerin varlığı ortaya çıkmıştır. Bu da teknolojik lider kavramını literatüre kazandırmıştır. Bu bağlamda teknolojik lider, gerektiği durumlarda teknolojinin temini için çözüm yolları bulan kişi olarak tanımlanmaktadır. Özellikle üniversitelerde teknolojinin etkin kullanılması, değişen ve gelişen teknolojinin takibi, akademik ve idari yöneticilerin teknoloji liderliği yeterlilik düzeyleri ile ilişkilendirilmiştir. Buradan yola çıkarak yapılan bu çalışmada akademik ve idari yöneticilerin teknolojik liderlik yeterlilik düzeyleri incelenmiştir. Bu araştırma kapsamı dâhilinde akademik ve idari yöneticilerin teknolojik liderlik yeterlilik düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın literatür kısmında teknoloji ve teknolojik liderlik, eğitimde teknolojik liderlik ve yeterlilik ile eğitimde teknolojik liderlik standartları ele alınmıştır. Analiz kısmında ise, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde görev yapan akademik ve idari yöneticilerin arasında teknoloji liderliği yeterlilik düzeyleri açısından fark olup olmadığına bakılmıştır. Anket yoluyla elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programında test edilmiş ve hipotezler sınanmıştır. Yapılan analizler sonucunda Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde görev yapan akademik yöneticilerin, idari yöneticilere kıyasla teknolojik liderlik öz yeterliliklerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aithal, P. S., & Aithal, S. (2015). Ideal technology concept & Its realization opportunity using nanotechnology. International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management (IJAIEM), 4(2), 153-164.
  • Batur, Z., & Uygun, K. (2012). İki neslin bir kavram algısı: Teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 74-88.
  • Bülbül, T., & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 474-499.
  • Can, T. (2003). Bolu orta öğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 94-107.
  • Canole, G. (2007). An international comparison of the relationship between policy and practice in e-learning. R. Andrews & C. Haythornwaite (Eds.), The sage handbook of e-learning research (ss. 286-310). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakır, R., & Aktay, S. (2018). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlilikleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 37(3), 37-48.
  • Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Durnalı, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranış düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 401-430.
  • Erden, H. & Erden, A. (2006). Teachers’ perception in relation to rinciples’ Ttechnology ledership: 5 primary school cases in Turkish republic of Northern Cyprus. http://www.insightro.com/surveys
  • Erkan, H. (1998). Bilgi toplumu ve ekonomik gelişme Türkiye İş Bankası (4. bs.). Yayın No: 326. Kültür Yayınları.
  • Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 1-12.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(4), 537-577.
  • Hofer, M. J. (2003). ISTE educational technology standards: Implementation in award-winning teacher education programs [Yayımlanmamış doktora tezi]. Virginia University.
  • Hudanich, N. V. (2002). Identifying educational technology leadership competencies for new jersey’s school superintendents [Yayımlanmamış doktora tezi]. Seton Hall University.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determınıng sample sıze for research actıvıtıes. Educational And Psychologıcal Measurement, 30, 607-610.
  • Oh, E., & French, R. (2005). Preservice teachers’ perceptions of an introductory instructional technology course. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 3(1).
  • Orhan, D., Kurt, A. A., Ozan, Ş., Vural, S., & Türkan, F. (2014). Ulusal eğitim teknolojisi standartlarına genel bir bakış. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2(1), 65-79.
  • Selwyn, N. (2010). Looking beyond learning: Notes towards the critical study of educational technology. Journal of Computer Assisted Instruction, 1(1), 65-73.
  • Stuve, M. & Cassady, J. (2005). A factor analysis of the NETS performance profiles: Searching for constructs of self-concept and technology professionalism. Journal of Technology and Teacher Education, 13(2), 303-324.
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik tarzları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Ury, G. G. (2003). Missouri public school principals. Computer Usage and Conformity to Technology Standards. 57th Annual Summer Conference Proceedings of National Council Of Professors of Educational Administration (NCPEA), Sedona.
  • Valdez, G. (2004). Critical issue: Technology leadership: Enhancing positive educational change. North Central Regional Educational Laboratory. www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le700.htm.

Examining University Administrators’ Perceptions of Technology Leadership Competence

Yıl 2024, , 1 - 9, 30.04.2024
https://doi.org/10.38057/bifd.1338001

Öz

With the effective and efficient use of technology, the emergence of leaders who will guide humanity and transfer this power to the people has become evident. This has led to the introduction of the concept of technological leadership to the literature. In this context, a technological leader is defined as a person who finds solutions for the procurement of technology when necessary. Especially in universities, the effective utilization of technology and the monitoring of changing and evolving technology have been linked to the technological leadership competence levels of academic and administrative managers. This study examines the technological leadership competence levels of academic and administrative managers. In the conceptual part of the study, technology, and technological leadership, technological leadership and competence in education and technological leadership standards in education are discussed. In the analysis part of the research, the study investigates whether there is difference between the technological leadership competence levels of academic and administrative managers working at Burdur Mehmet Akif Ersoy University. The data obtained through the questionnaire were analyzed using the SPSS 22.0 software package program, and the hypotheses were tested. As a result of the analysis, it was concluded that academic administrators working at Burdur Mehmet Akif Ersoy University exhibit higher levels of technological leadership self-efficacy compared to administrative managers

Kaynakça

  • Aithal, P. S., & Aithal, S. (2015). Ideal technology concept & Its realization opportunity using nanotechnology. International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management (IJAIEM), 4(2), 153-164.
  • Batur, Z., & Uygun, K. (2012). İki neslin bir kavram algısı: Teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 74-88.
  • Bülbül, T., & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 474-499.
  • Can, T. (2003). Bolu orta öğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 94-107.
  • Canole, G. (2007). An international comparison of the relationship between policy and practice in e-learning. R. Andrews & C. Haythornwaite (Eds.), The sage handbook of e-learning research (ss. 286-310). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakır, R., & Aktay, S. (2018). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlilikleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 37(3), 37-48.
  • Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Durnalı, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranış düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 401-430.
  • Erden, H. & Erden, A. (2006). Teachers’ perception in relation to rinciples’ Ttechnology ledership: 5 primary school cases in Turkish republic of Northern Cyprus. http://www.insightro.com/surveys
  • Erkan, H. (1998). Bilgi toplumu ve ekonomik gelişme Türkiye İş Bankası (4. bs.). Yayın No: 326. Kültür Yayınları.
  • Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 1-12.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(4), 537-577.
  • Hofer, M. J. (2003). ISTE educational technology standards: Implementation in award-winning teacher education programs [Yayımlanmamış doktora tezi]. Virginia University.
  • Hudanich, N. V. (2002). Identifying educational technology leadership competencies for new jersey’s school superintendents [Yayımlanmamış doktora tezi]. Seton Hall University.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determınıng sample sıze for research actıvıtıes. Educational And Psychologıcal Measurement, 30, 607-610.
  • Oh, E., & French, R. (2005). Preservice teachers’ perceptions of an introductory instructional technology course. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 3(1).
  • Orhan, D., Kurt, A. A., Ozan, Ş., Vural, S., & Türkan, F. (2014). Ulusal eğitim teknolojisi standartlarına genel bir bakış. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2(1), 65-79.
  • Selwyn, N. (2010). Looking beyond learning: Notes towards the critical study of educational technology. Journal of Computer Assisted Instruction, 1(1), 65-73.
  • Stuve, M. & Cassady, J. (2005). A factor analysis of the NETS performance profiles: Searching for constructs of self-concept and technology professionalism. Journal of Technology and Teacher Education, 13(2), 303-324.
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik tarzları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Ury, G. G. (2003). Missouri public school principals. Computer Usage and Conformity to Technology Standards. 57th Annual Summer Conference Proceedings of National Council Of Professors of Educational Administration (NCPEA), Sedona.
  • Valdez, G. (2004). Critical issue: Technology leadership: Enhancing positive educational change. North Central Regional Educational Laboratory. www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le700.htm.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yönetim ve Organizasyon Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğba Karaoğlan 0000-0001-6143-4660

Ümmü Gülsüm Kahraman 0000-0001-6143-4660

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Karaoğlan, T., & Kahraman, Ü. G. (2024). Üniversite Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlilik Algısının İncelenmesi. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-9. https://doi.org/10.38057/bifd.1338001