Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgi Teknolojilerinin Çalışanların Performansına ve Motivasyonuna Etkisi: TRB1 Bölgesindeki KOBİ’lerde Bir Uygulama

Yıl 2020, , 35 - 54, 31.08.2020
https://doi.org/10.33399/biibfad.631608

Öz

Günümüz ticari hayatının ve sosyal hayatın merkezine oturan önemli kavramların başında ‘’bilgi ve bilgi teknolojileri’’ kavramları gelmektedir. Bilgi teknolojilerinin ulaşmış olduğu önemli teknolojik seviyeler, bilginin düzenli bir şekilde üretilmesi ve hızlı yayılmasında önemli bir etken haline gelmiştir. Bilgi teknolojilerini kullanarak işletmeler seri üretim yapabilmekte ve daha düşük masrafla işlerini yürütebilmektedirler. Aynı zamanda işletmeler bu teknolojileri kullanarak işletme çalışanlarının performansı ve motivasyonu üzerinde de etkili olmaya çalışmaktadır. Bu makale çalışmasının amacı bilgi teknolojilerinin çalışanların motivasyonu üzerindeki etkilerini incelemektir. 
Hazırlanan makale çalışmasında, TRB1 bölgesinde (Malatya, Elazığ, Bingöl ve Tunceli) yer alan KOBİ’lerde bir anket çalışması yapılarak, günümüz bilgi teknolojilerinin çalışanların performansı ve motivasyonu üzerinde etkisinin olup olmadığı incelenmeye çalışılmıştır. Bu bölge Türkiye nüfusunun %2.2. ‘sini oluşturmaktadır.
Anket uygulamasına 257’si erkek, 53’ü kadın olmak üzere toplamda 310 kişi katılım sağlamıştır. Verilerin analizi konusunda; tanımlayıcı istatistiksel frekans, yüzde, ortalama, standart sapma değerleri ile sunulmuştur. Ölçeğin güvenilirlik düzeyinin tespit edilebilmesi ve kategorik değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi için ki-kare analizi uygulanmıştır. Belirlenen değişkenler arasındaki ilişkinin tespit edilmesi için regresyon analizi uygulanmıştır.
Yapılan anket uygulaması sonucunda, bilgi teknolojilerinin çalışanların üzerindeki yükleri hafiflettiğini ve Bilişim Teknolojilerinin KOBİ'lerde işletme performansı ve motivasyonuna olan etkilerinin sürekli ölçülmesi gerektiği sonucu elde edilmiştir. Ayrıca, katılımcıların, performans ve motivasyon düzeylerinin istatistiki olarak daha yüksek olduğu ve değişkenler arasında yüksek düzeyde ilişkinin var olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçakanat, T. (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerlendirme: Isparta İl Emniyet Müdürlüğünde Bir Uygulama .Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Aksoy, M. (2010). Performans Değerleme ve Performansa Dayalı Ücretlendirmenin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Ertan, F. (2010). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletme (KOBİ)’lere Sağlanan Kamusal AR-GE Teşvikleri: Kamusal AR-GE Teşviklerinin KOBİ’ler Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Anket Çalışması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gökşen, Y. & Yıldırım, F.K. (2007). Bilgi teknolojilerinin işletme stratejileri ve rekabet avantajı üzerine etkisi ve karşılaştırmalı bir alan araştırması. Review of Social. Economic & Business Studies, 8, 309-330.
  • Gül, C. (2013). Bankacılık Sektöründe Görev Performans ve Bağlamsal Performans: Yalova İlinde Bir Araştırma. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yalova.
  • İnce, M. (2013). Küçük ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojilerinin Yeri ve Rekabet Gücüne Etkisi: Karabük Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
  • Kara, A. (2007). Bilgi Teknolojilerinin Çalışanlar Tarafından Benimsenmesi: Kdz. Ereğli’deki KOBİ Çalışanları Uygulaması. Zonguldak Kara Elmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Karslı, E. (2014). Bilgi teknolojilerinin gelişimi ve tarih sürecindeki aşamalar.(çevrimiçikaynak).https://sebru25.wordpress.com/2014/09/29/bilgi-teknolojilerinin-gelisimi-ve-tarih-surecindeki-asamalar/.(Erişim Tarihi:07.05.2016)
  • Kaya, Z., (2005). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme. 2. Baskı, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Kaymak, Z. (2015). Türkiyede’ki KOBİ’lerin Mevcut Durumlarının Analizi ve Ticari Uygulamaları. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Özkaya, S., (2013). Performans Yönetimi ve Kamu Sektöründe Performans Yönetimi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Turunç, Ö., (2016). Bilgi teknolojileri kullanımının işletmelerin örgütsel performansına etkisi hizmet sektöründe bir araştırma. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (5), 225-247.

The Impact of Information Technology on Employees’ Performance and Motivation an Application on the Small and Medium-Sized Enterprises in the TRB1 Zone

Yıl 2020, , 35 - 54, 31.08.2020
https://doi.org/10.33399/biibfad.631608

Öz

Information and information technology is one of the most important concepts which centre todays’ commercial and social life. Important technological levels of information technologies has becoming an important factor on producting regularly and spreading rapidly of information. Businesses can continue their work with low expenses and do mass production by using information technologies. At the same time businessesar trying to be effective on motivation and performance of employee by using these techonologies. The aim of this study is to search the effect of information technologies on the employees’ the performance and motivation.
This study aims to determine the effects of todays’ information technologies on the emloyees’ performance and motivation in the SME’s located in TRB1 area (Malatya ,Elazığ, Bingöl and Tunceli). This region forms 2.2% of Turkey's population.
There are 310 participant, 257 man and 53 woman, in this survey. An application made on the basis of survey is data collection methods. Data analysis is presented by using descriptive statistical frequency, percentage, mean and standart deviation values. X-square is used to determine the relationship between categorical variable and the level of survey’s reliability. Regression analysis is used to determine the relationship between variables.
This study points out that the participants’ , who state the neccessity of contuniously measuring the effect so business performance and their impact on the motivation of information technology in SME and, and performance and motivation levels’ and the relationship between the variable sarestatically high and it also shows that Information Technologies facilitate the work of employees.

Kaynakça

  • Akçakanat, T. (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerlendirme: Isparta İl Emniyet Müdürlüğünde Bir Uygulama .Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Aksoy, M. (2010). Performans Değerleme ve Performansa Dayalı Ücretlendirmenin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Ertan, F. (2010). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletme (KOBİ)’lere Sağlanan Kamusal AR-GE Teşvikleri: Kamusal AR-GE Teşviklerinin KOBİ’ler Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Anket Çalışması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gökşen, Y. & Yıldırım, F.K. (2007). Bilgi teknolojilerinin işletme stratejileri ve rekabet avantajı üzerine etkisi ve karşılaştırmalı bir alan araştırması. Review of Social. Economic & Business Studies, 8, 309-330.
  • Gül, C. (2013). Bankacılık Sektöründe Görev Performans ve Bağlamsal Performans: Yalova İlinde Bir Araştırma. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yalova.
  • İnce, M. (2013). Küçük ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojilerinin Yeri ve Rekabet Gücüne Etkisi: Karabük Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
  • Kara, A. (2007). Bilgi Teknolojilerinin Çalışanlar Tarafından Benimsenmesi: Kdz. Ereğli’deki KOBİ Çalışanları Uygulaması. Zonguldak Kara Elmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Karslı, E. (2014). Bilgi teknolojilerinin gelişimi ve tarih sürecindeki aşamalar.(çevrimiçikaynak).https://sebru25.wordpress.com/2014/09/29/bilgi-teknolojilerinin-gelisimi-ve-tarih-surecindeki-asamalar/.(Erişim Tarihi:07.05.2016)
  • Kaya, Z., (2005). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme. 2. Baskı, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Kaymak, Z. (2015). Türkiyede’ki KOBİ’lerin Mevcut Durumlarının Analizi ve Ticari Uygulamaları. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Özkaya, S., (2013). Performans Yönetimi ve Kamu Sektöründe Performans Yönetimi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Turunç, Ö., (2016). Bilgi teknolojileri kullanımının işletmelerin örgütsel performansına etkisi hizmet sektöründe bir araştırma. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (5), 225-247.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Güven 0000-0001-5768-9847

Mesut Aslan 0000-0002-8004-8850

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Güven, M., & Aslan, M. (2020). Bilgi Teknolojilerinin Çalışanların Performansına ve Motivasyonuna Etkisi: TRB1 Bölgesindeki KOBİ’lerde Bir Uygulama. Bingöl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 35-54. https://doi.org/10.33399/biibfad.631608


Creative Commons Lisansı