Bu çalışmada, taşıma gücü yetersiz zemin
üzerine inşa edilecek bir temelin altında yapılacak iyileştirilmenin derinliği
deneysel olarak araştırılmıştır. Bir yapının inşa edileceği zeminin
özellikleri, o yapıdan gelecek yükleri karşılamaya yeterli değilse bu durumda
zemin iyileştirmesi yapılmaktadır. Zemin iyileştirme yöntemlerinden biri olan
jet grout yöntemi ülkemizde de sıklıkla uygulanmaktadır. Jet grout, zemine
yüksek basınçla çimento enjekte edilmesine dayalı bir yöntemdir. Zemin
iyileştirilmesi yapılırken genellikle alttaki sağlam zemin tabakasına kadar
iyileştirme yapılmalıdır. Ancak sağlam zemin tabakasının derinde olduğu
durumlarda iyileştirmenin hangi derinliğe kadar yapılacağı sadece elastisite
teorisinden hesaplanmış katı maddeler için yapılmış kabullere dayanmaktadır.
Zemini elastik ve sıkışmaz olarak kabul eden bu teorilere göre temel altı
zeminlerde gerilmeler, temelin genişliğinin (B) 1,5-2,0 katı kadar derinliklere
kadar etkili olmaktadır. Zemin iyileştirmesi yüksek maliyetli bir işlem olduğundan
mühendisler bu derinliklere kadar iyileştirme yapmamaktadırlar. İyileştirmeler
genellikle daha yüzeysel yapılmaktadır. Yapılan çalışmada, farklı derinliklerde
iyileştirilmiş zemine oturan temellerin taşıma gücü deneylerle belirlenmiştir.
Bu sayede aşırı veya yetersiz iyileştirmelerden kaçınılması sağlanmaya
çalışılmıştır.
Taşıma
gücü açısından yetersiz zeminleri ve temeli modellemek amacıyla gevşek ve orta
sıkılıktaki kumlu zemine oturan çelikten imal edilmiş bir sürekli model temel
kullanılmıştır. Sürekli temelin altındaki iyileştirilmiş zemin ise beton
bloklar kullanılarak modellenmiş ve deneysel sonuçlar elde edilmiştir.
Zemin İyileştirme İyileştirme Derinliği Model Deneyler Taşıma Gücü Rölatif Sıkılık
Fırat Universitesi BAP Birimi
MF.17.49
Bu çalışma Fırat Üniversitesi tarafından MF.17.49 nolu proje ile desteklenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | MF.17.49 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |