The purpose of the present study is to investigate of preschool teachers’ attitudes towards science teaching and adequacies of science activities with respect to some variables. The questionnaires named “attitudes towards science teaching” and “adequacies of science activities” were used to collect data. The participants of the study is 169 preschool teachers working in kindergarten schools in Elaziğ city. The collected data were analyzed by using SPSS 17 package programme, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), arithmetic average, percentage (%), standard deviation and frequency. The results were showed that the attitudes towards science teaching and satisfactoriness about science activities of the preschool teachers did not change according to their seniority and territory that their are working
Preschool teachers Science education Science satisfactories Science activities Teachers’ attitudes
Araştırmanın amacı okulöncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı tutumları ve fen etkinliklerine ilişkin yeterliliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Veri toplama araçları olarak, “Fen Eğitimine Karşı Tutum” ve “Fen Etkinliklerine İlişkin Yeterlilik” ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Elazığ ilinde görev yapmakta olan 169 okulöncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizleri SPSS 17 paket programı ile t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), aritmetik ortalama, yüzde (%), standart sapma ve frekans (f) kullanılarak yapılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda okulöncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı tutumlarında ve fen etkinliklerine karşı yeterliliklerinde mesleki deneyimleri ve görev yaptıkları bölgelere göre anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Okulöncesi öğretmenleri Fen eğitimi Fen yeterliliği Fen etkinliği Öğretmen tutumları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1 |