BibTex RIS Kaynak Göster

Use of Portfolios in Undergraduate Medical Training: First Meeting With a Patient

Yıl 2009, Cilt: 2009 Sayı: 2, 145 - 150, 01.02.2009

Öz

Objectives: Portfolios, as learning tools, are becoming increasingly important in medical education. Our aim was to evaluate the contents of portfolios used in medical education. Patients and Methods: We designed a portfolio that was aimed at making reflection in early undergraduate medical education. Conditions for portfolio use were identified through interviews with six trainers who were experienced in mentoring students in the process of developing their portfolios. Analysis of writings was performed using qualitative content analysis. Results: The conditions for successful reflective use of portfolios that emerged from the interviews fell into categories: practice evaluation, patient perspective and primary prevention/health promotion. According to the students, working with a portfolio designed to meet these conditions is very useful and will stimulate students' abilities. The students shared the same opinion that analyzing one's competences in a portfolio was instructive and meaningful. Conclusion: According to our students, portfolios are a potentially valuable method of developing students' skills in undergraduate medical education, provided that certain conditions for effective portfolios are recognized and met. The portfolio is a worthwhile addition to existing assessment and learning tools. Turkish Başlık: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma Anahtar Kelimeler: Mezuniyet öncesi; tıp eğitimi; portfolyo Amaç: Eğitim araçlarından portfolyoların tıp eğitiminde önemi giderek artmaktadır. Bu çalışmanın amacı tıp eğitiminde kullanılan portfolyoların içeriğinin değerlendirilmesidir. Hastalar ve Yöntemler: Tıp eğitiminde erken dönemde refleksiyon yapmak üzere bir portfolyo düzenlenmiştir. Hasta ile görüşme sırasında portfolyoların kullanımı portfolyo hazırlama konusunda danışmanlık yapmış altı deneyimli eğitici tarafından öğrencilere açıklanmıştır. Tamamlanmış portfolyoların değerlendirilmesi niteliksel içerik analizi ile yapılmıştır. Bulgular: Portfolyo kullanımının başarılı refleksiyonu için portfolyolar, uygulamanın değerlendirilmesi, hasta perspektifi ve birincil koruma/sağlığı geliştirme bölümlerine ayrılmıştır. Öğrencilere göre bu koşulları karşılayan portfolyoları kullanmak oldukça yararlıdır ve becerilerini geliştirmektedir. Öğrenciler bireyin yeterliliğini analiz etmede portfolyoları eğitici ve anlamlı bulmaktadır. Sonuç: Öğrencilerimize göre, etkin portfolyolar için gerekli durumların fark edilmesi ve karşılanması durumunda portfolyolar mezuniyet öncesi tıp eğitiminde öğrencilerin becerilerini geliştirmek için kullanılabilecek oldukça yararlı bir yöntemdir. Mevcut değerlendirme ve öğrenme araçlarına ek olarak portfolyoların kullanımı harcanacak emeğe değecektir.

Kaynakça

  • Pitkälä KH, Mäntyranta T. Feelings related to first patient experiences in medical school. A qualitative study on students' personal portfolios. Patient Educ Couns 2004;54:171-7.
  • Littlewood S, Ypinazar V, Margolis SA, Scherpbier A, Spencer J, Dornan T. Early practical experience and the social responsiveness of clinical education: systematic review. BMJ 2005;331:387-91.
  • Gordon J. Assessing students' personal and profes- sional development using portfolios and interviews. Med Educ 2003;37:335-40.
  • Burch VC, Seggie J. Portfolio assessment using a structured interview. Med Educ 2005;39:1169.
  • Cole G. The definition of 'portfolio'. Med Educ 2005;39:1141.
  • Hatem D, Ferrara E. Becoming a doctor: fostering humane caregivers through creative writing. Patient Educ Couns 2001;45:13-22.
  • Driessen E, van der Vleuten C, Schuwirth L, van Tartwijk J, Vermunt J. The use of qualitative research criteria for portfolio assessment as an alternative to reliability evaluation: a case study. Med Educ 2005;39:214-20.
  • McMullan M, Endacott R, Gray MA, Jasper M, Miller CM, Scholes J, et al. Portfolios and assessment of competence: a review of the literature. J Adv Nurs 2003;41:283-94.
  • Gannon FT, Draper PR, Watson R, Proctor S, Norman IJ. Putting portfolios in their place. Nurse Educ Today 2001;21:534-40.
  • Driessen E, van Tartwijk J, Vermunt JD, van der Vleuten CP. Use of portfolios in early undergraduate medical training. Med Teach 2003;25:18-23.
  • Elango S, Jutti RC, Lee LK. Portfolio as a learning tool: students' perspective. Ann Acad Med Singapore 2005;34:511-4.
  • McMullan M. Students' perceptions on the use of portfolios in pre-registration nursing education: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud 2006;43:333-43.
  • Harris S, Dolan G, Fairbairn G. Reflecting on the use of student portfolios. Nurse Educ Today 2001;21:278-86.
  • Driessen EW, van Tartwijk J, Overeem K, Vermunt JD, van der Vleuten CP. Conditions for successful reflective use of portfolios in undergraduate medical education. Med Educ 2005;39:1230-5.
  • Rees C, Sheard C. Undergraduate medical students' views about a reflective portfolio assessment of their communication skills learning. Med Educ 2004;38:125-8.
  • Challis M. AMEE Medical Education Guide No.11 (revised): Portfolio-based learning and assessment in medical education. Med Teach 1999;21:370-86.
  • Blake K. The daily grind--use of log books and port- folios for documenting undergraduate activities. Med Educ 2001;35:1097-8.

Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma

Yıl 2009, Cilt: 2009 Sayı: 2, 145 - 150, 01.02.2009

Öz

Amaç: Eğitim araçlarından portfolyoların tıp eğitiminde önemi giderek artmaktadır. Bu çalışmanın amacı tıp eğitiminde kullanılan portfolyoların içeriğinin değerlendirilmesidir. Hastalar ve Yöntemler: Tıp eğitiminde erken dönemde refleksiyon yapmak üzere bir portfolyo düzenlenmiştir. Hasta ile görüşme sırasında portfolyoların kullanımı portfolyo hazırlama konusunda danışmanlık yapmış altı deneyimli eğitici tarafından öğrencilere açıklanmıştır. Tamamlanmış portfolyoların değerlendirilmesi niteliksel içerik analizi ile yapılmıştır. Bulgular: Portfolyo kullanımının başarılı refleksiyonu için portfolyolar, uygulamanın değerlendirilmesi, hasta perspektifi ve birincil koruma/sağlığı geliştirme bölümlerine ayrılmıştır. Öğrencilere göre bu koşulları karşılayan portfolyoları kullanmak oldukça yararlıdır ve becerilerini geliştirmektedir. Öğrenciler bireyin yeterliliğini analiz etmede portfolyoları eğitici ve anlamlı bulmaktadır. Sonuç: Öğrencilerimize göre, etkin portfolyolar için gerekli durumların fark edilmesi ve karşılanması durumunda portfolyolar mezuniyet öncesi tıp eğitiminde öğrencilerin becerilerini geliştirmek için kullanılabilecek oldukça yararlı bir yöntemdir. Mevcut değerlendirme ve öğrenme araçlarına ek olarak portfolyoların kullanımı harcanacak emeğe değecektir.

Kaynakça

  • Pitkälä KH, Mäntyranta T. Feelings related to first patient experiences in medical school. A qualitative study on students' personal portfolios. Patient Educ Couns 2004;54:171-7.
  • Littlewood S, Ypinazar V, Margolis SA, Scherpbier A, Spencer J, Dornan T. Early practical experience and the social responsiveness of clinical education: systematic review. BMJ 2005;331:387-91.
  • Gordon J. Assessing students' personal and profes- sional development using portfolios and interviews. Med Educ 2003;37:335-40.
  • Burch VC, Seggie J. Portfolio assessment using a structured interview. Med Educ 2005;39:1169.
  • Cole G. The definition of 'portfolio'. Med Educ 2005;39:1141.
  • Hatem D, Ferrara E. Becoming a doctor: fostering humane caregivers through creative writing. Patient Educ Couns 2001;45:13-22.
  • Driessen E, van der Vleuten C, Schuwirth L, van Tartwijk J, Vermunt J. The use of qualitative research criteria for portfolio assessment as an alternative to reliability evaluation: a case study. Med Educ 2005;39:214-20.
  • McMullan M, Endacott R, Gray MA, Jasper M, Miller CM, Scholes J, et al. Portfolios and assessment of competence: a review of the literature. J Adv Nurs 2003;41:283-94.
  • Gannon FT, Draper PR, Watson R, Proctor S, Norman IJ. Putting portfolios in their place. Nurse Educ Today 2001;21:534-40.
  • Driessen E, van Tartwijk J, Vermunt JD, van der Vleuten CP. Use of portfolios in early undergraduate medical training. Med Teach 2003;25:18-23.
  • Elango S, Jutti RC, Lee LK. Portfolio as a learning tool: students' perspective. Ann Acad Med Singapore 2005;34:511-4.
  • McMullan M. Students' perceptions on the use of portfolios in pre-registration nursing education: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud 2006;43:333-43.
  • Harris S, Dolan G, Fairbairn G. Reflecting on the use of student portfolios. Nurse Educ Today 2001;21:278-86.
  • Driessen EW, van Tartwijk J, Overeem K, Vermunt JD, van der Vleuten CP. Conditions for successful reflective use of portfolios in undergraduate medical education. Med Educ 2005;39:1230-5.
  • Rees C, Sheard C. Undergraduate medical students' views about a reflective portfolio assessment of their communication skills learning. Med Educ 2004;38:125-8.
  • Challis M. AMEE Medical Education Guide No.11 (revised): Portfolio-based learning and assessment in medical education. Med Teach 1999;21:370-86.
  • Blake K. The daily grind--use of log books and port- folios for documenting undergraduate activities. Med Educ 2001;35:1097-8.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilgün Özçakar Bu kişi benim

Vildan Mevsim Bu kişi benim

Dilek Güldal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 2009 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özçakar, N., Mevsim, V., & Güldal, D. (2009). Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma. Balkan Medical Journal, 2009(2), 145-150.
AMA Özçakar N, Mevsim V, Güldal D. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma. Balkan Medical Journal. Şubat 2009;2009(2):145-150.
Chicago Özçakar, Nilgün, Vildan Mevsim, ve Dilek Güldal. “Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta Ile İlk Karşılaşma”. Balkan Medical Journal 2009, sy. 2 (Şubat 2009): 145-50.
EndNote Özçakar N, Mevsim V, Güldal D (01 Şubat 2009) Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma. Balkan Medical Journal 2009 2 145–150.
IEEE N. Özçakar, V. Mevsim, ve D. Güldal, “Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma”, Balkan Medical Journal, c. 2009, sy. 2, ss. 145–150, 2009.
ISNAD Özçakar, Nilgün vd. “Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta Ile İlk Karşılaşma”. Balkan Medical Journal 2009/2 (Şubat 2009), 145-150.
JAMA Özçakar N, Mevsim V, Güldal D. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma. Balkan Medical Journal. 2009;2009:145–150.
MLA Özçakar, Nilgün vd. “Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta Ile İlk Karşılaşma”. Balkan Medical Journal, c. 2009, sy. 2, 2009, ss. 145-50.
Vancouver Özçakar N, Mevsim V, Güldal D. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Portfolyo Kullanımı: Hasta ile İlk Karşılaşma. Balkan Medical Journal. 2009;2009(2):145-50.