Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çin Manzara Resminde Biçimsel ve Kavramsal Bağlamda Transparanlık

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 2, 179 - 193, 01.08.2025
https://doi.org/10.58850/bodrum.1599836

Öz

Taoizm’deki insan-doğa bütünlüğünü ve insanın doğanın bir parçası kabul edilmesi görüşünü yansıtan eserlerinde Çin manzara ressamları, doğa unsurlarını bir araya getirerek dramatik kompozisyonlar yaratmıştır. Bu çalışma, Çin manzara resminde transparanlık kullanımını hem düşünsel hem de biçimsel açıdan incelemeyi amaçlamakta; özellikle insan ve doğa arasındaki birliği vurgulayan Taoist felsefeyle olan ilişkisine odaklanmaktadır. Araştırmanın kapsamını, sis, dağ ve su gibi doğa unsurlarını birleştirerek Taoist doğa uyumunu yansıtan kompozisyonlar üreten Ching Hao, Ma Yuan, Xia Gui, Shitao ve Mei Qing gibi önemli sanatçıların seçili eserleri oluşturmaktadır. Yöntem olarak, mürekkep yıkama tekniğiyle oluşturulan transparan yüzeylerin mekânsal derinlik ve mistik atmosfer yaratmadaki rolü, görsel ve bağlamsal analiz yoluyla ele alınmıştır. Elde edilen bulgular, Çin manzara resminde transparanlığın yalnızca biçimsel ya da teknik bir unsur değil, aynı zamanda insan-doğa ilişkisinin görsel bir anlatımı olan felsefi bir araç olduğunu göstermektedir. Ayrıca, transparan mürekkep katmanlarının kullanımı, sanatçıların geleneksel yapıyı korurken özgün üsluplar geliştirmesine olanak tanımış; böylece Çin manzara resmi, Batı sanat anlayışından bağımsız, zamansız ve özgün bir estetik dil olarak konumlanmıştır.

Kaynakça

  • Ceylan, P. (2022). Batı sanatında Japon sanatının izleri ve Katsushika Hokusai’nin eserlerinin günümüz sanatında yeniden yorumlanması. Akdeniz Sanat, 16(29), 183-204. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.942154
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve doluluk (K. Özsezgin, Çev.). İmge Kitabevi Yayınları.
  • Da Pos, O. (2020). Transparency. In Shamey, R. (Eds.) Encyclopedia of Color Science and Technology, (s.1-9). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-27851-8_270-2
  • Fong, W. (1975). Summer mountains: The timeless landscape. The Metropolitan Museum of Art.
  • Fong, W. C. (1992). Beyond representation Chinese painting and calligraphy 8th-14th century. The Metropolitan Museum of Art, NewYork.
  • Ho, S. H. H. (1997). Visions of the sublime in Chinese and American landscape painting: Dong Qichang, Shttao, Thomas Cole, and Frederic Church [Doktora Tezi, The Faculty of the Graduate Theological Union, ABD].
  • Lee, S. (1994). The paintings of Mei Qing (1624–1697) [Doktora Tezi, University of London].
  • Lewis, T. E., & Xu, L. (2020). Chinese landscape painting and the study of being: An imagined encounter between Martin Heidegger and Xia Gui. Studies in Philosophy and Education, 39(3), 309-320. https://doi.org/10.1007/s11217-020-09708-x
  • Onat, F. P. (2021). Metaphor in landscape painting: Reflection of Chinese landscape painting to the romantic landscape painting [Doktora Tezi, Yeditepe Üniversitesi].
  • Pan, D. (1991). The beauty beyond: Verbal-visual intertextuality in traditional Chinese landscape poetry and painting [Yayımlanmış Doktora Tezi, California University of Rochester, ABD].
  • Rose, B. (2003). Frankenthaler. Abbeville Press.
  • Rose, G. (2001). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual materials. SAGE Publications.
  • Rowe, C., & Slutzky, R. (1997). Transparency. Birkhäuser.
  • Sayim, B., & Cavanagh, P. (2011). The art of transparency. I-Perception, 2(7), 679-696. https://doi.org/10.1068/i0459aap
  • Silva, A. (1967). The art of Chinese painting (In the caves of Tun-Huang). Crown Publishers Inc.
  • Soper, A. C. (1949). The first two laws of Hsieh Ho. The Far Eastern Quarterly, 8(4), 412-423. https://doi.org/10.2307/2049541
  • Sullivan, M. (1989). The meeting of Eastern and Western art. University of California Press.
  • Turner, M. (2009). Classical Chinese landscape painting and the aesthetic appreciation of nature. The Journal of Aesthetic Education, 43(3), 106-121. https://doi.org/10.1353/jae.0.0033
  • Walter, J. A. (1978). The development of a cross-cultural ınstructional model comparing the Chinese and Western landscape painting traditions [Doktora Tezi, University of Wisconsin].
  • Yuping, L. (2016). Landscape painting as a critical cross-cultural art practice [Doktora Tezi, Lancaster University].

Transparency in Formal and Conceptual Context in Chinese Landscape Painting

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 2, 179 - 193, 01.08.2025
https://doi.org/10.58850/bodrum.1599836

Öz

Reflecting the Taoist view of the unity between humanity and nature, and the belief that humans are an inseparable part of the natural world, Chinese landscape painters have created dramatic compositions by bringing together various natural elements. This study aims to examine the use of transparency in Chinese landscape painting from both conceptual and formal perspectives, with a particular focus on its connection to Taoist philosophy, which emphasizes harmony between humans and nature. The scope of the research includes selected works by prominent artists such as Ching Hao, Ma Yuan, Xia Gui, Shitao, and Mei Qing, whose compositions unite elements like mist, mountains, and water to reflect the Taoist understanding of nature. Methodologically, the study employs visual and contextual analysis to explore the role of transparent surfaces, created through ink wash technique, in generating spatial depth and a mystical atmosphere. The findings reveal that transparency in Chinese landscape painting functions not only as a formal or technical element but also as a philosophical tool that visually expresses the relationship between humans and nature. Moreover, the use of transparent ink layers has enabled artists to develop original styles while preserving traditional foundations, ultimately establishing Chinese landscape painting as a timeless and unique aesthetic language independent from Western artistic paradigms.

Kaynakça

  • Ceylan, P. (2022). Batı sanatında Japon sanatının izleri ve Katsushika Hokusai’nin eserlerinin günümüz sanatında yeniden yorumlanması. Akdeniz Sanat, 16(29), 183-204. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.942154
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve doluluk (K. Özsezgin, Çev.). İmge Kitabevi Yayınları.
  • Da Pos, O. (2020). Transparency. In Shamey, R. (Eds.) Encyclopedia of Color Science and Technology, (s.1-9). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-27851-8_270-2
  • Fong, W. (1975). Summer mountains: The timeless landscape. The Metropolitan Museum of Art.
  • Fong, W. C. (1992). Beyond representation Chinese painting and calligraphy 8th-14th century. The Metropolitan Museum of Art, NewYork.
  • Ho, S. H. H. (1997). Visions of the sublime in Chinese and American landscape painting: Dong Qichang, Shttao, Thomas Cole, and Frederic Church [Doktora Tezi, The Faculty of the Graduate Theological Union, ABD].
  • Lee, S. (1994). The paintings of Mei Qing (1624–1697) [Doktora Tezi, University of London].
  • Lewis, T. E., & Xu, L. (2020). Chinese landscape painting and the study of being: An imagined encounter between Martin Heidegger and Xia Gui. Studies in Philosophy and Education, 39(3), 309-320. https://doi.org/10.1007/s11217-020-09708-x
  • Onat, F. P. (2021). Metaphor in landscape painting: Reflection of Chinese landscape painting to the romantic landscape painting [Doktora Tezi, Yeditepe Üniversitesi].
  • Pan, D. (1991). The beauty beyond: Verbal-visual intertextuality in traditional Chinese landscape poetry and painting [Yayımlanmış Doktora Tezi, California University of Rochester, ABD].
  • Rose, B. (2003). Frankenthaler. Abbeville Press.
  • Rose, G. (2001). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual materials. SAGE Publications.
  • Rowe, C., & Slutzky, R. (1997). Transparency. Birkhäuser.
  • Sayim, B., & Cavanagh, P. (2011). The art of transparency. I-Perception, 2(7), 679-696. https://doi.org/10.1068/i0459aap
  • Silva, A. (1967). The art of Chinese painting (In the caves of Tun-Huang). Crown Publishers Inc.
  • Soper, A. C. (1949). The first two laws of Hsieh Ho. The Far Eastern Quarterly, 8(4), 412-423. https://doi.org/10.2307/2049541
  • Sullivan, M. (1989). The meeting of Eastern and Western art. University of California Press.
  • Turner, M. (2009). Classical Chinese landscape painting and the aesthetic appreciation of nature. The Journal of Aesthetic Education, 43(3), 106-121. https://doi.org/10.1353/jae.0.0033
  • Walter, J. A. (1978). The development of a cross-cultural ınstructional model comparing the Chinese and Western landscape painting traditions [Doktora Tezi, University of Wisconsin].
  • Yuping, L. (2016). Landscape painting as a critical cross-cultural art practice [Doktora Tezi, Lancaster University].
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Piyale Onat 0000-0002-0053-1384

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2024
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Piyale Onat, F. (2025). Çin Manzara Resminde Biçimsel ve Kavramsal Bağlamda Transparanlık. Bodrum Journal of Art and Design, 4(2), 179-193. https://doi.org/10.58850/bodrum.1599836