Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE EFFECTS OF ÇUKUROVA REGIONAL AIRPORT ON DEVELOPMENT IN TR62 NUTS II REGION

Yıl 2023, Cilt: 01 Sayı: 01, 61 - 82, 31.01.2023

Öz

Airports are often considered as a crucial driving force of regional development in which they are located. As a result, countries aim to improve development status by building new airports or making improvements to existing ones. This study aims to examine potential effects of the soon-to-be-completed Çukurova Regional Airport, on the development process of TR62 NUTS II Region. A review of the literature reveals that this type of study has yet to be conducted, making this research original in nature. Data for this study were obtained from secondary sources, including population, migration, employment, tourism, industry and trade data of Adana and Mersin provinces within TR62 NUTS II Region. This research predicts that Çukurova Regional Airport will make a notable contribution to the country’s service exports and the region’s service sector. Additionally, this airport is expected to provide opportunities including internship to university students in the region, support tourism sector by adding new destinations to the flight network, and facilitate foreign market access for products with export potential. Overall, Çukurova Regional Airport is presumed to have a significant impact on regional development by providing a vital infrastructure to the region’s strong logistics potential. 

Kaynakça

  • Adana İl Sanayi Durum Raporu. (2019). https://www.sanayi.gov.tr/plan-program-raporlar-ve-yayinlar/81-il-sanayi-durum-raporlari, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Adana Ticaret Odası (ATO). (2021). Adana Ekonomisi. Yiğit Grafik Tasarım Yayıncılık Matbaacılık San.ve Tic.Ltd.Şti. https://www.adanato.org.tr/WebDosyalar/V2/Dosyalar/2022/9/27/adana-ekonomisi-2021-16-42-14.pdf, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Akca, M. (2020). Bölgesel Kalkınmada Havalimanı Rolleri: İşleticiler İçin Öneriler. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 4(1), 27-39.
  • Akpınar, R. (2013). Türkiye’de değişen bölgesel kalkınma politikaları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 4(6), 29-46.
  • Anadolu Ajansı, (2021). https://www.ntv.com.tr/ekonomi/bakan-karaismailoglundan-cukurova-havalimani-aciklamasi,l0EPz-KH7k6-IfLmuV0kEg (Erişim Tarihi: 20.10.2022).
  • Arslan, K. (2005). Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama Ve Bölgesel Kalkınma Ajansları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4(7), 275-294.
  • Arslan, E. (2020). Yeni Tokat Havalimanı’nın bölgesel turizm hareketlerindeki rolü: Memleket ziyaretleri kapsamında bir araştırma. Tourism and Recreation, 2(2), 97-105.
  • Berber, M., & Çelepçi, E. (2005). Türk bölgesel kalkınma politikalarında yeni arayışlar: kalkınma ajansları ve Türkiye’de uygulanabilirliği. Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 13(14), 145-157.
  • Blonigen, B. A., & Cristea, A. D. (2012). Airports and urban growth: Evidence from a quasi-natural policy experiment (No. w18278).
  • Bogdański, M. (2014). Airports as a factor of regional development on the example of the Szymany Airport. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, (25), 15-23.
  • Brueckner, J. K. (2003). Airline traffic and urban economic development. Urban Studies, 40(8), 1455-1469.
  • Cankorkmaz, Z. (2011). Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Ajansları Ve Bu Ajanslara Yönelik Eleştiriler. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 113-138.
  • ÇED Raporu, (200). https://ced.csb.gov.tr/genelgeler-i-434, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Çelikkaya, S., Yaman, H., Dağlı, İ., & Çapık, E. (2018). Bölgesel Politikaların Kalkınma Planlarındaki Yeri Ve Zamana Bağlı Dönüşümü. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), 21-31.
  • DHMİ, (2022). https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Istatistikler.aspx, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Dimitriou, D. J., Mourmouris, J. C., & Sartzetaki, M. F. (2015). Economic impact assessment of mega infrastructure pipeline projects. Applied Economics, 47(40), 4310-4322.
  • Florida, R., Mellander, C., & Holgersson, T. (2015). Up in the air: the role of airports for regional economic development. The annals of regional science, 54(1), 197-214.
  • Green, R. K. (2007). Airports and economic development. Real estate economics, 35(1), 91-112.
  • Gibbons, S., & Wu, W. (2020). Airports, access and local economic performance: evidence from China. Journal of Economic Geography, 20(4), 903-937.
  • Glaeser, E. L., Kolko, J., & Saiz, A. (2001). Consumer city. Journal of economic geography, 1(1), 27-50.
  • Günaydın, D. (2013). Türkiye'de bölgeler arası gelişmişlik farkların giderilmesinde kalkınma ajansların yeri: İZKA Mali Destek Programları örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 73-101.
  • Halkier, H. (2007). Regional development agencies and multilevel governance: European perspectives. In Bölgesel Kalkinma ve Yönetisim Sempozyumu (pp. 3-15). Orta Dogu Teknik Ûniversitesi Mimarlik Fakültesi.
  • Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü, (2022). Kalkınma Planlamasında İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması. https://ka.gov.tr/sayfalar/kalkinma-planlamasinda-istatistiki-bolge-birimleri-siniflandirmasi--24, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Kavaklı, E., & Karakaş, A. Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Üzerine Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), 37-50.
  • Khan, M. A., Ali, I., & Ashraf, R. (2020). A bibliometric review of the special issues of Psychology & Marketing: 1984‐2020. Psychology & marketing, 37(9), 1144-1170.
  • Kılıç, D., & Turğut, M. (2019). Kentsel Lojistik Açısından İstanbul Havalimanı Ve Atatürk Havalimanı’nın Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 148-157.
  • Korkmaz, G., & Görmen, M. (2022). Kamuda Kurumsal Yönetim (Yönetişim) Olgunluk Seviyesinin Ölçülmesi. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute/Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (49).
  • Küçük, K., Acuner, E., & Kızıltan, A. (2022). Rize Yerel Halkının Yeni Rize Artvin Havalimanı’ndan Beklentileri (Rize Local. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(3), 2109-2125.
  • Mersin İl Sanayi Durum Raporu. (2019). ). https://www.sanayi.gov.tr/plan-program-raporlar-ve-yayinlar/81-il-sanayi-durum-raporlari, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO). (2021). Ekonomik Rapor. Güven Ofset. https://www.mtso.org.tr/tr/a/2021-mersin-ekonomik-raporu, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • On Birinci Kalkınma Planı. (2018). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Ölmez, M. (2022). Bölgesel Kalkınma Politikalarında Değişim: Organize Sanayi Bölgeleri İçin Yeni Bir “Yönetişim Modeli” Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Örtlek, Z. (2015). İnovasyon Ve Bölgesel Kalkınma Perspektifinden Türkiye. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aksaray Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, N., & Uzun, A. M. (2010). Bölgesel Kalkınma Dinamikleri: Bölgesel Dengesizliklerin Ortaya Çıkmasında Rol Oynayan İktisadi Etmenler. Cumhuriyet Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(2), 91-110.
  • Özer, S., Miman, M., & Taştan, M. B. (2015). TR62 bölgesinde faaliyet gösteren gıda şirketlerinin tedarikçi seçimi yöntemleri. Proceedings from IV Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi, 21-23.
  • Rosenthal, S. S., & Strange, W. C. (2004). Evidence on the nature and sources of agglomeration economies. In Handbook of regional and urban economics (Vol. 4, pp. 2119-2171). Elsevier.
  • Sheard, N. (2012). Airports and the Production of Goods and Services.
  • Tang, K., Wang, H. J., & Wang, N. (2022). The Relationship between the Airport Economy and Regional Development in China. Emerging Markets Finance and Trade, 58(3), 812-822.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı, (2021). https://ticaret.gov.tr/istatistikler/dis-ticaret-istatistikleri, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2022). https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201126/yillik-bultenler.html, (Erişim Tarihi: 20.10.2022).
  • Tekin, A. (2011). Küreselleşen dünyada bölgesel kalkinma dinamikleri, kamu politikalari ve bölgesel kalkinma ajanslari. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29).
  • TÜİK. (2022). Dış Ticaret İstatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=dis-ticaret-104, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Tveter, E. (2017). The effect of airports on regional development: Evidence from the construction of regional airports in Norway. Research in Transportation Economics, 63, 50-58.
  • Vatansever Deviren, N., & Yıldız, O. (2014). Bölgesel Kalkınma Teorileri Ve Yeni Bölgeselcilik Yaklaşımının Türkiye'deki Bölgesel Kalkınma Politikalarına Etkileri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (44).

ÇUKUROVA BÖLGESEL HAVALİMANININ TR62 DÜZEY 2 BÖLGESİNDE KALKINMAYA ETKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 01 Sayı: 01, 61 - 82, 31.01.2023

Öz

Havalimanları bulundukları bölgenin kalkınma sürecinde önemli bir itici güç olarak görülmektedir. Bu sebeple, ülkeler yeni havalimanları inşa ederek ya da mevcut havalimanlarında iyileştirmeler yaparak gelişmişlik düzeylerini artırmayı hedeflemektedir. Bu çalışmada, yapımı tamamlanmak üzere olan Çukurova Bölgesel Havalimanının TR62 Düzey 2 Bölgesinde kalkınmaya yönelik olası etkileri incelenmiştir. İlgili literatür incelendiğinde, henüz böyle bir çalışmaya rastlanmaması çalışmanın özgün yönünü ortaya koymaktadır. Çalışma kapsamındaki veriler, bu bölgede yer alan Adana ve Mersin’in nüfus, göç, istihdam, turizm, sanayi ve ticaret verilerini içeren ikincil kaynaklardan elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, Çukurova Bölgesel Havalimanının ülke hizmet ihracatına ve bölgenin hizmet sektörüne ciddi oranda katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Yeni havalimanının bölgede öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerine staj ve benzeri olanaklar sağlaması, uçuş ağına yeni destinasyonların eklenmesiyle bölge turizmine canlılık kazandırması ve bölgeden ihraç edilen ürünlerin dış pazarlara açılmasını kolaylaştırması beklenmektedir. Ayrıca, bölgenin güçlü lojistik potansiyeline çok önemli bir altyapı sağlayarak bölgesel kalkınma bakımından olumlu etki yaratacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adana İl Sanayi Durum Raporu. (2019). https://www.sanayi.gov.tr/plan-program-raporlar-ve-yayinlar/81-il-sanayi-durum-raporlari, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Adana Ticaret Odası (ATO). (2021). Adana Ekonomisi. Yiğit Grafik Tasarım Yayıncılık Matbaacılık San.ve Tic.Ltd.Şti. https://www.adanato.org.tr/WebDosyalar/V2/Dosyalar/2022/9/27/adana-ekonomisi-2021-16-42-14.pdf, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Akca, M. (2020). Bölgesel Kalkınmada Havalimanı Rolleri: İşleticiler İçin Öneriler. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 4(1), 27-39.
  • Akpınar, R. (2013). Türkiye’de değişen bölgesel kalkınma politikaları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 4(6), 29-46.
  • Anadolu Ajansı, (2021). https://www.ntv.com.tr/ekonomi/bakan-karaismailoglundan-cukurova-havalimani-aciklamasi,l0EPz-KH7k6-IfLmuV0kEg (Erişim Tarihi: 20.10.2022).
  • Arslan, K. (2005). Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama Ve Bölgesel Kalkınma Ajansları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4(7), 275-294.
  • Arslan, E. (2020). Yeni Tokat Havalimanı’nın bölgesel turizm hareketlerindeki rolü: Memleket ziyaretleri kapsamında bir araştırma. Tourism and Recreation, 2(2), 97-105.
  • Berber, M., & Çelepçi, E. (2005). Türk bölgesel kalkınma politikalarında yeni arayışlar: kalkınma ajansları ve Türkiye’de uygulanabilirliği. Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 13(14), 145-157.
  • Blonigen, B. A., & Cristea, A. D. (2012). Airports and urban growth: Evidence from a quasi-natural policy experiment (No. w18278).
  • Bogdański, M. (2014). Airports as a factor of regional development on the example of the Szymany Airport. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, (25), 15-23.
  • Brueckner, J. K. (2003). Airline traffic and urban economic development. Urban Studies, 40(8), 1455-1469.
  • Cankorkmaz, Z. (2011). Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Ajansları Ve Bu Ajanslara Yönelik Eleştiriler. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 113-138.
  • ÇED Raporu, (200). https://ced.csb.gov.tr/genelgeler-i-434, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Çelikkaya, S., Yaman, H., Dağlı, İ., & Çapık, E. (2018). Bölgesel Politikaların Kalkınma Planlarındaki Yeri Ve Zamana Bağlı Dönüşümü. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), 21-31.
  • DHMİ, (2022). https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Istatistikler.aspx, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Dimitriou, D. J., Mourmouris, J. C., & Sartzetaki, M. F. (2015). Economic impact assessment of mega infrastructure pipeline projects. Applied Economics, 47(40), 4310-4322.
  • Florida, R., Mellander, C., & Holgersson, T. (2015). Up in the air: the role of airports for regional economic development. The annals of regional science, 54(1), 197-214.
  • Green, R. K. (2007). Airports and economic development. Real estate economics, 35(1), 91-112.
  • Gibbons, S., & Wu, W. (2020). Airports, access and local economic performance: evidence from China. Journal of Economic Geography, 20(4), 903-937.
  • Glaeser, E. L., Kolko, J., & Saiz, A. (2001). Consumer city. Journal of economic geography, 1(1), 27-50.
  • Günaydın, D. (2013). Türkiye'de bölgeler arası gelişmişlik farkların giderilmesinde kalkınma ajansların yeri: İZKA Mali Destek Programları örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 73-101.
  • Halkier, H. (2007). Regional development agencies and multilevel governance: European perspectives. In Bölgesel Kalkinma ve Yönetisim Sempozyumu (pp. 3-15). Orta Dogu Teknik Ûniversitesi Mimarlik Fakültesi.
  • Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü, (2022). Kalkınma Planlamasında İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması. https://ka.gov.tr/sayfalar/kalkinma-planlamasinda-istatistiki-bolge-birimleri-siniflandirmasi--24, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Kavaklı, E., & Karakaş, A. Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Üzerine Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), 37-50.
  • Khan, M. A., Ali, I., & Ashraf, R. (2020). A bibliometric review of the special issues of Psychology & Marketing: 1984‐2020. Psychology & marketing, 37(9), 1144-1170.
  • Kılıç, D., & Turğut, M. (2019). Kentsel Lojistik Açısından İstanbul Havalimanı Ve Atatürk Havalimanı’nın Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 148-157.
  • Korkmaz, G., & Görmen, M. (2022). Kamuda Kurumsal Yönetim (Yönetişim) Olgunluk Seviyesinin Ölçülmesi. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute/Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (49).
  • Küçük, K., Acuner, E., & Kızıltan, A. (2022). Rize Yerel Halkının Yeni Rize Artvin Havalimanı’ndan Beklentileri (Rize Local. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(3), 2109-2125.
  • Mersin İl Sanayi Durum Raporu. (2019). ). https://www.sanayi.gov.tr/plan-program-raporlar-ve-yayinlar/81-il-sanayi-durum-raporlari, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO). (2021). Ekonomik Rapor. Güven Ofset. https://www.mtso.org.tr/tr/a/2021-mersin-ekonomik-raporu, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • On Birinci Kalkınma Planı. (2018). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Ölmez, M. (2022). Bölgesel Kalkınma Politikalarında Değişim: Organize Sanayi Bölgeleri İçin Yeni Bir “Yönetişim Modeli” Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Örtlek, Z. (2015). İnovasyon Ve Bölgesel Kalkınma Perspektifinden Türkiye. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aksaray Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, N., & Uzun, A. M. (2010). Bölgesel Kalkınma Dinamikleri: Bölgesel Dengesizliklerin Ortaya Çıkmasında Rol Oynayan İktisadi Etmenler. Cumhuriyet Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(2), 91-110.
  • Özer, S., Miman, M., & Taştan, M. B. (2015). TR62 bölgesinde faaliyet gösteren gıda şirketlerinin tedarikçi seçimi yöntemleri. Proceedings from IV Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi, 21-23.
  • Rosenthal, S. S., & Strange, W. C. (2004). Evidence on the nature and sources of agglomeration economies. In Handbook of regional and urban economics (Vol. 4, pp. 2119-2171). Elsevier.
  • Sheard, N. (2012). Airports and the Production of Goods and Services.
  • Tang, K., Wang, H. J., & Wang, N. (2022). The Relationship between the Airport Economy and Regional Development in China. Emerging Markets Finance and Trade, 58(3), 812-822.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı, (2021). https://ticaret.gov.tr/istatistikler/dis-ticaret-istatistikleri, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2022). https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201126/yillik-bultenler.html, (Erişim Tarihi: 20.10.2022).
  • Tekin, A. (2011). Küreselleşen dünyada bölgesel kalkinma dinamikleri, kamu politikalari ve bölgesel kalkinma ajanslari. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29).
  • TÜİK. (2022). Dış Ticaret İstatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=dis-ticaret-104, Erişim Tarihi: 23.10.2022.
  • Tveter, E. (2017). The effect of airports on regional development: Evidence from the construction of regional airports in Norway. Research in Transportation Economics, 63, 50-58.
  • Vatansever Deviren, N., & Yıldız, O. (2014). Bölgesel Kalkınma Teorileri Ve Yeni Bölgeselcilik Yaklaşımının Türkiye'deki Bölgesel Kalkınma Politikalarına Etkileri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (44).
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Turğut 0000-0002-0868-7041

İpek Gürsoy 0000-0002-6409-7177

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 01 Sayı: 01

Kaynak Göster

APA Turğut, M., & Gürsoy, İ. (2023). ÇUKUROVA BÖLGESEL HAVALİMANININ TR62 DÜZEY 2 BÖLGESİNDE KALKINMAYA ETKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Bölgesel Kalkınma Dergisi, 01(01), 61-82.