BibTex RIS Kaynak Göster

PEDAGOJİK FORMASYON SERTİFİKA PROGRAMININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE HİZMET ETME DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ KARMA MODEL ARAŞTIRMASI

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 3, 242 - 252, 01.12.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, 2017-2018 eğitim–öğretim yılı Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi “pedagojik formasyon sertifika programı” nın öğretmenlik mesleğine hizmet etme düzeyinin çeşitli değişkenlere göre belirlenmesidir. Karma modelde tasarlanan araştırma nicel ve nitel olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın nicel bölümünde katılımcıların pedagojik formasyon sertifika programının öğretmenlik mesleğine hizmet etme düzeyine ilişkin görüşleri cinsiyet, mevcut eğitim durumu ve bölüm değişkenine göre incelenmiş ve veri toplama aracı olarak Ulubey, Aydın ve Toraman 2017 tarafından geliştirilen “Pedagojik Formasyon Eğitiminin Öğretmen Olmaya Hizmet Etme Düzeyini Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel bölümde ise katılımcılara program hakkında üç soru sorulmuş ve elde edilen cevaplar analiz edilmiştir. Verilerin nicel analizi SPSS 24 Paket programında değerlendirilerek tanımlayıcı istatistik, t-Testi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testlerine tabi tutulmuştur. Nitel bulguları ise içerik analizine göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının, bu programın öğretmenlik mesleğine hizmet etme düzeyine ilişkin görüşlerinin genel olarak pozitif yönde olduğu görülmekle birlikte, araştırmanın nitel bölümünde elde edilen bulgular bu programın özellikle süresi ve içeriği gibi noktalar başta olmak üzere bazı noktalarda oldukça zayıf kaldığını ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Pedagojik Formasyon, Meslek, Görüş

Kaynakça

  • Akgün, F., Özgür, H., (2014). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Mesleki Kaygılarının İncelenmesi). Eğitimde Kuram ve Uygulama Articles /Makaleler Journal of Theory and Practice in Education 2014, 10(5): 1206-1223 ISSN: 1304-9496.
  • Azar. A. (2011). Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik mi, Nicelik mi? Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science DOI: 10.5961/jhes..004
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J.,W. (2014). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları-Araştırma Deseni. (Ed. Selçuk Beşir Demir). Eğiten Kitap: Ankara
  • Çocuk, H.,E., Yokuş, G., Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenliğe İlişkin Özyeterlik Ve Metaforik Algıları: Mersin Üniversitesi Örneği Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal-University Journal of Graduate School of Social Sciences Yıl/Year: Cilt/Volume: 12. Sayı/Issue: 32, s. 373-387.
  • Darling-Hammond, L. (1999). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Retrieved Octob er. Educadion Policy and Analysis Archivers. Volume. 8. Number 1. ISSN 1068-2341.
  • Eraslan, L., Çakıcı, D. (2011). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Mayıs, Cilt:19 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi Education Journal. Vol:19 No:2 Kastamonu
  • Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin.
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_conten t/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/7052802
  • Kartal, T., Afacan, Ö. (2012). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi-Examining Attitudes Pedagogical Formation Education Towards Teaching Profession. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 24, Aralık, 76 - 96 76.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri. Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Süral, S., Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik Formasyon Programına Katılan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 11, Sayı 1, ss. 62-75.
  • Taneri, P,O., (2016) Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyon Sertifika Programının Niteliği Hakkındaki Görüşleri (Çankırı İli Örneği.) Mayıs Cilt:24 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi 997-1014
  • Temel, C., Altınkök, M., & Kayışoğlu, N. B. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi uygulamasının beden eğitimi öğretmenliğine yansımaları. International Journal of doi:10.14687/ijhs.v13i1.3715. 13(1), 1862-1872.
  • Ulubey, Ö., Aydın, H. & Toraman, Ö. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminin öğretmen olmaya hizmet etme düzeyini belirleme ölçeği. Transylvanian Review. 26 (1), 55-73.
  • Yalçın İncik E, , Akay C, (2015). Eğitim Fakültesi ve Pedagojik Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Yeterliklerine Yönelik Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 16, Sayı 2, Sayfa 179-197.
  • Yıldırım, H., Şimşek, A. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M., (2015). İlahiyat Fakültesi Mezunlarına Verilen Pedagojik Formasyon Eğitiminin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkileri. Bilimname: XXVIII, 2015/1, 287- 310. 19. YÖK (2015). Pedagojik formasyon sertifika programına ilişkin usul ve esaslar.

DETERMINATION OF THE LEVEL OF THE PEDAGOGICAL FORMATION CERTIFICATE PROGRAM TO SERVICE TEACHING MİX MODEL RESEARCH

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 3, 242 - 252, 01.12.2018

Öz

The aim of this research is to determine the level of service of the pedagogical formation certificate program given by Niğde Ömer Halisdemir University in 20172018 academic year according to various variables. The research designed in the mixed model consists of tw o parts; quantitative and qualitative. In this scope; Participants' opinions in the quantitative part of the study w ere examined according to gender, current educational status and departmental variables and the "Determining to Wich Degree Pedagogigal Teacher Training Serves the Teaching Profession " developed by Ulubey, Aydın and Toraman 2017 w as used. In the qualitative section, participants w ere asked three questions about the program and the answ ers w ere analyzed. Quantitative analysis of the data w as evaluated in the SPSS 24 package program and subjected to descriptive statistics, t-Test, Mann Whitney U and Kruskal Wallis analyzes. The qualitative findings w ere analyzed according to the content analysis. As a result of the research, it w as seen that the opinions of prospective teachers w ho received pedagogical formation training w ere generally positive in their view s on the level of teaching this program to the teaching profession. But the findings obtained in the qualitative part of the study show that this program is particularly w eak at some points, especially at points such as time and content

Kaynakça

  • Akgün, F., Özgür, H., (2014). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Mesleki Kaygılarının İncelenmesi). Eğitimde Kuram ve Uygulama Articles /Makaleler Journal of Theory and Practice in Education 2014, 10(5): 1206-1223 ISSN: 1304-9496.
  • Azar. A. (2011). Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik mi, Nicelik mi? Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science DOI: 10.5961/jhes..004
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J.,W. (2014). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları-Araştırma Deseni. (Ed. Selçuk Beşir Demir). Eğiten Kitap: Ankara
  • Çocuk, H.,E., Yokuş, G., Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenliğe İlişkin Özyeterlik Ve Metaforik Algıları: Mersin Üniversitesi Örneği Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal-University Journal of Graduate School of Social Sciences Yıl/Year: Cilt/Volume: 12. Sayı/Issue: 32, s. 373-387.
  • Darling-Hammond, L. (1999). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Retrieved Octob er. Educadion Policy and Analysis Archivers. Volume. 8. Number 1. ISSN 1068-2341.
  • Eraslan, L., Çakıcı, D. (2011). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Mayıs, Cilt:19 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi Education Journal. Vol:19 No:2 Kastamonu
  • Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin.
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_conten t/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/7052802
  • Kartal, T., Afacan, Ö. (2012). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi-Examining Attitudes Pedagogical Formation Education Towards Teaching Profession. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 24, Aralık, 76 - 96 76.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri. Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Süral, S., Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik Formasyon Programına Katılan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 11, Sayı 1, ss. 62-75.
  • Taneri, P,O., (2016) Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyon Sertifika Programının Niteliği Hakkındaki Görüşleri (Çankırı İli Örneği.) Mayıs Cilt:24 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi 997-1014
  • Temel, C., Altınkök, M., & Kayışoğlu, N. B. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi uygulamasının beden eğitimi öğretmenliğine yansımaları. International Journal of doi:10.14687/ijhs.v13i1.3715. 13(1), 1862-1872.
  • Ulubey, Ö., Aydın, H. & Toraman, Ö. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminin öğretmen olmaya hizmet etme düzeyini belirleme ölçeği. Transylvanian Review. 26 (1), 55-73.
  • Yalçın İncik E, , Akay C, (2015). Eğitim Fakültesi ve Pedagojik Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Yeterliklerine Yönelik Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 16, Sayı 2, Sayfa 179-197.
  • Yıldırım, H., Şimşek, A. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M., (2015). İlahiyat Fakültesi Mezunlarına Verilen Pedagojik Formasyon Eğitiminin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkileri. Bilimname: XXVIII, 2015/1, 287- 310. 19. YÖK (2015). Pedagojik formasyon sertifika programına ilişkin usul ve esaslar.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Zekihan Hazar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hazar, Z. (2018). PEDAGOJİK FORMASYON SERTİFİKA PROGRAMININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE HİZMET ETME DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ KARMA MODEL ARAŞTIRMASI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(3), 242-252.

16227

16228

16229

16230