Bu çalışmanın amacı; avanta freebies ve ek iş moonlighting uygulamalarının Türk Spor Medyasına ve gazetecilik etiğine etkilerini spor yazarlarının görüşlerinden hareketle ortaya koymaktır. Araştırmaya periyodik olarak ulusal bir gazetede köşe yazısı kaleme alan 39 spor yazarı katılmıştır. Nitel çalışma modelinde şekillenen araştırmada görüşme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmeler yüz yüze veya telefon aracılığı ile yapılmış, ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş ve aslına uygun olarak yazılı doküman haline getirilmiştir. Seçilen örneklem sayısı fazla olduğu için nitel veriler, nicel veriye de dönüştürülmüştür. Araştırma bulgularına göre; spor yazarlarının %41’i 16 kişi spor medyasında ‘avanta’ kabul etme uygulamasının görülmekte olduğunu, %43,6’i 17 kişi böyle bir uygulamaya rastlanmadığını, %15,4’ü 6 kişi ise bu durumun sorun yaratacak boyutta olmadığını vurgulamışlardır. Spor yazarlarından %51,3’ü 20 kişi spor medyasında kulüplerin ek işlerini yaparak çıkar elde etme uygulamasının görülmekte olduğunu, %28,2’si 11 kişi böyle bir uygulamaya rastlanmadığını ve %20,5’i 8 kişi görüldüğünü, ancak sorun yaratacak düzeye ulaşmadığını belirtmişlerdir. Sonuç olarak, Türk spor medyasında avanta ve ek iş uygulamaları ile etik kodların ihlal edildiği ve bu durumun özellikle spor medyasında objektiflik ve doğruluk konusunda bazı sorunlar yarattığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Spor, Medya, Etik, Ek İş, Avanta.
The purpose of this study was to investigate the effects of “freebie” and “moonlighting” applications on Turkish Sports Media according to sports writers. Thirty nine sports writers who periodically write a column in a national newspaper participated the study. The interview method was used in the study formed in the qualitative research model. The interviews were performed face to face or by the telephone, recorded by a voice recorder, and put into a written document in accordance with the original. Because of the sample size the qualitative data were transcribed into quantitative data. According to the research findings, 41% 16 of the sports writers emphasized that ‘freebie’ acceptance occurs in sports media, 43.6% 17 reported that it does not occur and 15.4% 6 stated that it is not so common to be considered as a problem. In addition, 51.3% 20 of the sports writers stated that ‘moonlighting’ is seen in sports media, 28.2% 11 stated that there is no such practice, and 20.5% 8 reported that it is not so common to be considered as problem. It was found that code of ethics is violated in the Turkish sports media by freebie acceptance and moonlighting, which creates some problems especially in objectivity and accuracy in sports media
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 10 Sayı: 2 |