Özet Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencisi olan spor taraftarlarının taraftarı oldukları takımla özdeşleşme düzeylerini incelemektir. Çalışmaya Aksaray, Başkent, Dumlupınar ve Sakarya Üniversitelerinin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları BESYO ve Spor Bilimleri bölümlerinde okuyan 17-29 yaşları arasında 198 kız yaş = 22.36±1.18 ve 402 erkek yaş = 23.32±1.18 toplam 600 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Veriler, Wann ve Branscombe tarafından geliştirilen “Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeği Sport Spectator Identification Scale-SSIS ” yolu ile toplanmıştır. Ölçek, 1, hiç önemli değil, hiç, hiç hoşlanmam, 8 ise çok önemli, bütünüyle, çok hoşlanırım gibi iki zıt ucu gösteren 8’li Likert formatındadır. 7 maddeden oluşan ölçekte yüksek puanlar özdeşleşmenin fazla olduğunu işaret etmektedir. Geçerlik güvenirlik çalışması Günay ve Tiryaki 2003 tarafından yapılan ölçek tek faktörle açıklanmaktadır. Verilerin analizinde “t” testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Çalışmada farklı üniversitelerdeki öğrencilerin spor taraftarı olarak takımları ile özdeşleşme düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmazken, erkek ve kız üniversite öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca bir alt değişken olarak incelenen; taraftar birliklerine üye olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin özdeşleşme düzeyleri arasında da anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç olarak değişik illerde bulunan üniversitelerin BESYO ve Spor Bilimleri Bölümleri öğrencilerinin spor taraftarı olarak takımları ile özdeşleşme düzeyleri arasında anlamlı farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte kız ve erkek öğrencilerle herhangi bir taraftar birliğine üye olan öğrenciler arasında özdeşleşme düzeylerinin farklı olduğu araştırmanın bir diğer sonucudur.
The purpose of this study was to investigate identification levels of sport spectators from different universities with their teams. A total of 600 students 198 female Mage = 22.36±1.18 and 402 male Mage = 23.32±1.18 from four different universities’ School of Physical Education and Sports and departments of Sport Sciences voluntarily participated in this study. Data were collected by Sport Spectator Identification Scale-SSIC Wann & Branscombe, 1993 . One Way ANOVA and “t” tests were used for statistical analysis. The findings showed that, there was no significant difference in identification levels of sport spectators from different universities with their teams p > 0.05 . However, there were significant differences in identification levels between male and female students p < 0.05 . Also significant difference was also found between students who are member of spectator groups and non-member students’ identification levels with their teams p < 0.05 . As a result, identification levels of sport spectators from different universities departments of Sport Sciences and Schools of Physical Education and Sports students with their teams are similar. However male and female students’ identification levels are different. Furthermore spectator group members’ identification levels are higher than non-members students’
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 1 Sayı: 2 |