Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Highway Maintenance Costs and Future Forecast in Türkiye

Yıl 2024, , 392 - 400, 15.05.2024
https://doi.org/10.34248/bsengineering.1414038

Öz

The most important factor to consider in road transportation is the phenomenon of economy. Increasing flexible pavements, the increase in the number of vehicles, etc., which are currently being constructed rapidly in our country. It reveals the importance of economic data due to the increases in the reasons. To date, detailed studies have been carried out on examples of highway pavement deterioration. Differently, the aim of this study is to create future prediction models in cost research. In the study, the figures spent on road maintenance and repair at the regional level were examined by year. SPSS program was used to analyze the data. Winters methods were used in the 2023-2025 estimates of road maintenance and repair data received from the General Directorate of Highways. According to the study results, it has been observed that the cost of road maintenance will increase significantly due to the increasing traffic volume for 2025, and measures and policies that can be taken to reduce this are presented.

Kaynakça

  • Bowerman BL, Connell RTO. 1979. Time series and forecasting: an applied approach. Duxbury Press, New York, USA, pp: 145.
  • Canver S, Halit Ö, Saraçoğlu A, Maltaş A. 2020. Yol geometrik standartlarının karayolu işletme maliyetleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniv Uygulamalı Bilim Derg, 4(1): 209-226.
  • Carnahan JV, Davis WJ, Shahin MY, Keane PL, Wu MI. 1986. Optimal maintenance decisions for pavement management. J Transport Engin, 113(5): 554-572.
  • Çetin B, Barış S, Saroğlu S. 2011. Türkiye’de karayollarının gelişimine tarihsel bir bakış. Çankırı Karatekin Üniv İktisadi İdari Bilim Fak Derg, 1(1): 123-150.
  • Chong GJ. 1989. Rout and seal cracks in flexible pavement – a cost-effective preventive maintenance procedure. Ontario Ministry of Transport Rec, 1268: 8- 16.
  • Çuhadar M. 2014. Muğla iline yönelik dış turizm talebinin modellenmesi ve 2012-2013 yılları için tahminlenmesi. Inter J Econ Administ Stud, 6(12): 1307-9832.
  • Irmak S, Köksal CD, Asilkan Ö. 2012. Hastanelerin gelecekteki hasta yoğunluklarının veri madenciliği yöntemleri ile tahmin edilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fak Derg, 4(1): 101-114.
  • Karahacıoğlu İA, Corum A. 2020. Asfalt yolların yaşam döngüsü maliyet analizi: İstanbul O3 otoyolunda uygulanması. Inter J Engin Res Develop, 12(1): 32-39.
  • Kuloğlu N, Kök BV, Öndaş M. 2004. Sathi kaplamalarda kusma olayına etki eden faktörler. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu, 25-26 Aralık, Ankara, Türkiye, pp: 141-148.
  • Labi S, Sinha KC. 2003. The effectiveness of maintenance and its impact on capital expenditures. Joint Transportation Research Program, Indiana Department of Transportation and Purdue University, West Lafayette, Indiana, pp: 64.
  • Lamptey G, Ahmad MZ, Labi S, Sinha KC. 2005. Life cycle cost analysis for INDOT pavement design procedures. Joint Transportation Research Program, Indiana Department of Transportation and Purdue University, West Lafayette, Indiana, pp: 128.
  • Mamlouk MS, Dosa M. 2014. Verification of effectiveness of chip seal as a pavement preventive maintenance treatment using LTPP data. Int J Pavement, 15(10): 879-888.
  • Öztürk E. A. 2004. Karayolu esnek üstyapı tasarımında yeni bir yöntem: yüksek performanslı asfalt kaplama. Gazi Üniv Müh Mimar Fak Derg, 19(2): 175-184.
  • Ponniah JE, Kennepohl GJ. 1996. Crack sealing in flexible pavements: a life-cycle cost analysis. Transp Res Rec, 1529: 86–94.
  • Qiao Y, Fricker J. D, Labi S. 2019. Influence of project bundling on maintenance of traffic costs across highway project types. J Construct Engin Manage, 145(8): 05019010.
  • Tee KF, Ekpiwhre E. 2020. Strategic cost modelling and optimisation for highway asset maintenance. J Qual Mainten Engin, 26(2): 198-212.
  • Tsunokawa K, Islam R, Changyu G. 2002. Optimal strategies for highway pavement management in developing countries. Comput Aided Civil Infrast Engin, 17: 194-202.

Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini

Yıl 2024, , 392 - 400, 15.05.2024
https://doi.org/10.34248/bsengineering.1414038

Öz

Karayolu ulaşımında dikkat edilmesi gereken en önemli unsur ekonomi olgusudur. Ülkemizde de halihazırda yapımı hızla artmakta olan artan esnek üst yol kaplamaları, taşıt sayısı artışları vb. gerekçelerdeki artışlar sebebi ile ekonomik verilerin önemini göz önüne sermektedir. Bugüne kadar karayolu üstyapısı bozulma örnekleri üzerine detaylı incelemeler yapılmıştır. Bu çalışmada farklı olarak amaç, maliyet araştırmalarında gelecek tahmin modelleri oluşturmaktır. Çalışmada bölgesel düzeyde yol bakım onarım için harcanan rakamlar yıllara göre incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS programından yararlanılmıştır. Karayolları genel müdürlüğünden alınan yol bakım onarım verilerinin 2023-2025 tahminlerinde Winters yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre 2025 yılı için artan trafik hacminden dolayı yol bakım maliyetinin ciddi oranda artacağı gözlemlenmiş ve bunu azaltabilmek için yapılabilecek önlemler ve politikalar sunulmuştur.

Kaynakça

  • Bowerman BL, Connell RTO. 1979. Time series and forecasting: an applied approach. Duxbury Press, New York, USA, pp: 145.
  • Canver S, Halit Ö, Saraçoğlu A, Maltaş A. 2020. Yol geometrik standartlarının karayolu işletme maliyetleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniv Uygulamalı Bilim Derg, 4(1): 209-226.
  • Carnahan JV, Davis WJ, Shahin MY, Keane PL, Wu MI. 1986. Optimal maintenance decisions for pavement management. J Transport Engin, 113(5): 554-572.
  • Çetin B, Barış S, Saroğlu S. 2011. Türkiye’de karayollarının gelişimine tarihsel bir bakış. Çankırı Karatekin Üniv İktisadi İdari Bilim Fak Derg, 1(1): 123-150.
  • Chong GJ. 1989. Rout and seal cracks in flexible pavement – a cost-effective preventive maintenance procedure. Ontario Ministry of Transport Rec, 1268: 8- 16.
  • Çuhadar M. 2014. Muğla iline yönelik dış turizm talebinin modellenmesi ve 2012-2013 yılları için tahminlenmesi. Inter J Econ Administ Stud, 6(12): 1307-9832.
  • Irmak S, Köksal CD, Asilkan Ö. 2012. Hastanelerin gelecekteki hasta yoğunluklarının veri madenciliği yöntemleri ile tahmin edilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fak Derg, 4(1): 101-114.
  • Karahacıoğlu İA, Corum A. 2020. Asfalt yolların yaşam döngüsü maliyet analizi: İstanbul O3 otoyolunda uygulanması. Inter J Engin Res Develop, 12(1): 32-39.
  • Kuloğlu N, Kök BV, Öndaş M. 2004. Sathi kaplamalarda kusma olayına etki eden faktörler. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu, 25-26 Aralık, Ankara, Türkiye, pp: 141-148.
  • Labi S, Sinha KC. 2003. The effectiveness of maintenance and its impact on capital expenditures. Joint Transportation Research Program, Indiana Department of Transportation and Purdue University, West Lafayette, Indiana, pp: 64.
  • Lamptey G, Ahmad MZ, Labi S, Sinha KC. 2005. Life cycle cost analysis for INDOT pavement design procedures. Joint Transportation Research Program, Indiana Department of Transportation and Purdue University, West Lafayette, Indiana, pp: 128.
  • Mamlouk MS, Dosa M. 2014. Verification of effectiveness of chip seal as a pavement preventive maintenance treatment using LTPP data. Int J Pavement, 15(10): 879-888.
  • Öztürk E. A. 2004. Karayolu esnek üstyapı tasarımında yeni bir yöntem: yüksek performanslı asfalt kaplama. Gazi Üniv Müh Mimar Fak Derg, 19(2): 175-184.
  • Ponniah JE, Kennepohl GJ. 1996. Crack sealing in flexible pavements: a life-cycle cost analysis. Transp Res Rec, 1529: 86–94.
  • Qiao Y, Fricker J. D, Labi S. 2019. Influence of project bundling on maintenance of traffic costs across highway project types. J Construct Engin Manage, 145(8): 05019010.
  • Tee KF, Ekpiwhre E. 2020. Strategic cost modelling and optimisation for highway asset maintenance. J Qual Mainten Engin, 26(2): 198-212.
  • Tsunokawa K, Islam R, Changyu G. 2002. Optimal strategies for highway pavement management in developing countries. Comput Aided Civil Infrast Engin, 17: 194-202.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Fatma Pınar Göksal 0000-0002-6007-9297

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2024
Kabul Tarihi 15 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Göksal, F. P. (2024). Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini. Black Sea Journal of Engineering and Science, 7(3), 392-400. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1414038
AMA Göksal FP. Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini. BSJ Eng. Sci. Mayıs 2024;7(3):392-400. doi:10.34248/bsengineering.1414038
Chicago Göksal, Fatma Pınar. “Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri Ve Gelecek Tahmini”. Black Sea Journal of Engineering and Science 7, sy. 3 (Mayıs 2024): 392-400. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1414038.
EndNote Göksal FP (01 Mayıs 2024) Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini. Black Sea Journal of Engineering and Science 7 3 392–400.
IEEE F. P. Göksal, “Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini”, BSJ Eng. Sci., c. 7, sy. 3, ss. 392–400, 2024, doi: 10.34248/bsengineering.1414038.
ISNAD Göksal, Fatma Pınar. “Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri Ve Gelecek Tahmini”. Black Sea Journal of Engineering and Science 7/3 (Mayıs 2024), 392-400. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1414038.
JAMA Göksal FP. Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini. BSJ Eng. Sci. 2024;7:392–400.
MLA Göksal, Fatma Pınar. “Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri Ve Gelecek Tahmini”. Black Sea Journal of Engineering and Science, c. 7, sy. 3, 2024, ss. 392-00, doi:10.34248/bsengineering.1414038.
Vancouver Göksal FP. Türkiye Ölçeğinde Karayolu Yol- Bakım Maliyetleri ve Gelecek Tahmini. BSJ Eng. Sci. 2024;7(3):392-400.

                                                24890