To ensure balance between supply and demand in the market, ships that have reached the end of their economic life are recycled. The first stage of ship recycling is the ship dismantling stage. It is important that the recycling process in ship recycling facilities is carried out effectively and efficiently without harm to the environment and human health. Therefore, in the article, the relative productivity values of 8 ship recycling facilities in the ship recycling zone in Aliağa Region between 2018-2022 were calculated separately and it was aimed a comparison of the facilities in the region with each other. The EATWOS method integrated with the entropy method, which is a hybrid method, was used to analyze relative productivity. The operating area and capacities of the facilities are input values, while the tonnages and quantities of ship dismantling are output values. As a result of the study, it was seen that one facility among the top three facilities applied to the EU list, was audited and not approved, while one facility among the worst three facilities was found to be on the EU facility list. However, the analysis did not take into account the compliance of the facilities with the green ship recycling processes. The article contributes to the literature in terms of relative productivity analysis for the comparison of facilities in Aliağa Region.
Ekonomik ömürleri dolan gemiler, piyasadaki arz talep dengesini sağlamak için geri dönüşüme yollanmaktadır. Gemi geri dönüşümünün ilk aşaması gemi söküm aşamasıdır. Gemi söküm tesislerindeki söküm sürecinin çevre ve insan sağlığına zarar vermeden etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesi önemlidir. Bu nedenle makalede, Aliağa Bölgesindeki gemi geri dönüşüm bölgesinde bulunan 8 gemi söküm tesisinin 2018-2022 yılları arasında gerçekleşen göreceli verimlilik değerleri ayrı ayrı hesaplanmış olup, bölgedeki tesislerin birbirleri ile bir karşılaştırılması yapılması amaçlanmıştır. Göreceli verimlilik analizi yapmak için hibrit bir yöntem olan entropi yöntemi entegre edilmiş EATWOS yöntemi kullanılmıştır. Tesislerin faaliyet alanı ve kapasiteleri girdi, gemi söküm tonajları ve miktarları çıktı değerleridir. Çalışma sonucunda en iyi üç tesis arasında bulunan bir tesisin, AB listesine başvurup, denetlendiği ve onaylanmadığı; en kötü üç tesis arasından bulunan bir tesisin ise AB tesis listesinde bulunduğu görülmüştür. Ancak yapılan analizde tesislerin yeşil gemi geri dönüşüm süreçlerine uyma durumları dikkate ele alınmamıştır. Makale, Aliağa Bölgesi’ndeki tesislerin karşılaştırılması için göreceli verimlilik analizi yapması bakımdan literatüre katkı sağlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Deniz İşletmeciliği, Deniz Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |