Bu araştırmada, Karadeniz Teknik Üniversitesi Kanuni Kampüsü'nde eğitim gören öğrencilerin pandemi ve deprem felaketleri nedeniyle uzaktan eğitim sürecine geçiş yapmalarının ardından, yüz yüze eğitime geri dönüşleriyle değişen mekânsal imgelerinin incelenmesi hedeflenmektedir. Araştırmanın temel amacı, öğrencilerin zihinlerinde zaman içerisinde değişen imgelerin bilişsel haritalar aracılığıyla temsil edilmesidir. Araştırma, "Öğrencilerin hedef ve tercihleri doğrultusunda deneyimledikleri mekânlarda ve kampüs içi yaya hareketlerinde, uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitime bağlı olarak değişkenlik gösteren imgeler nelerdir?" sorusuna yanıt aramaktadır. Bu bağlamda, aynı öğrenci grubuna bir yıl arayla uygulanan bilişsel haritalara odaklanılmıştır. Elde edilen haritaların, Kevin Lynch'in çevrenin algılanmasında ve okunabilmesinde temel unsurlar olan yollar, düğüm noktaları, işaret öğeleri/nirengi noktaları, kenarlar/sınırlar ve bölgelere göre analiz edilmesi yoluyla öğrencilerin mekân algılarındaki değişim ortaya konulmuştur. Ayrıca bilişsel haritalar Gary T. Moore tarafından önerilen sınıflandırma seviyelerine göre kategorize edilerek, süreç içerisinde farklılaşan mekânsal kullanımların bilişsel değişimi irdelenmiştir. Öğrencilerin bilişsel haritaları üzerine yapılan bu araştırma, kampüs deneyimlerinin ve zaman faktörünün bilişsel haritaların oluşumunda önemli rol oynadığını göstermektedir.
Mekân algısı Mekânsal deneyim Bilişsel harita KTÜ Kanuni Kampüsü
Bu araştırma Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Etik Kurulu tarafından onay alınarak gerçekleştirilmiştir (onay tarihi: 27 Kasım 2024, onay numarası: E-26014373-050.06.03-590944).
This study aims to investigate the evolving spatial perceptions of students at Karadeniz Technical University's Kanuni Campus as they transition back to face-to-face education following a period of distance learning necessitated by the pandemic and earthquake disasters. The primary objective of the study is to represent the evolving images in students' minds over time through the use of cognitive maps. The research aims to answer the question, "What are the images that change depending on distance education and face-to-face education in the spaces and on-campus pedestrian movements that students experience in line with their goals and preferences?" In this context, the study focused on cognitive maps applied to the same group of students one year apart. The maps were analyzed within the framework of Lynch's city images and categorized according to the classification levels proposed by Moore. The change in students’ spatial perception was elucidated through an analysis of maps generated based on the fundamental elements of Kevin Lynch's theory of environmental perception and legibility: paths, nodes, landmarks, edges, and districts. In addition, the cognitive maps were categorized according to the classification levels proposed by Gary T. Moore, and the cognitive change of differentiated spatial uses in the process was examined. This study on students, cognitive maps shows that campus experiences and the factor of time play a significant role in the formation of cognitive maps.
Space perception Spatial experience Cognitive map KTU Kanuni Campus
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kent ve Bölge Planlama (Diğer) |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |