This study investigates the flexural behavior of autoclaved aerated concrete (AAC) lintels subjected to four-point bending under varying displacement-controlled loading rates. A total of five lintel specimens were tested at loading rates of 2.5, 10, 20, 30, and 40 mm/min. Key structural performance parameters, including maximum load capacity, displacement at peak load, stiffness, maximum deformation, and energy absorption capacity were evaluated based on the load–displacement curves. The results indicate that while the specimens exhibited similar failure patterns and general flexural behavior, the influence of loading rate on mechanical performance was limited. Maximum load values ranged between 14.25 kN and 16.77 kN, with no consistent trend across increasing loading rates. Similarly, stiffness and deformation capacity varied within a narrow range and did not reveal a systematic dependency on the rate of loading. Although some fluctuation was observed in energy dissipation values, no significant correlation could be established. These findings suggest that the flexural response of AAC lintels is not substantially affected by loading rate variations within the examined range. The structural behavior appears to be governed more by intrinsic material characteristics and production consistency than by the speed of loading. This insight is particularly relevant for practical applications, where AAC lintels are exposed to various loading conditions without significant loss in performance.
Bu çalışmada, farklı yer değiştirme kontrollü yükleme hızları altında dört noktadan eğilmeye tabi tutulan otoklavlanmış gaz beton (AAC) lentolarının eğilme özellikleri incelenmiştir. Toplamda beş adet lento deney elemanı, 2,5, 10, 20, 30 ve 40 mm/dakika hızlarında test edilmiştir. Temel yapısal performans parametreleri, maksimum yük kapasitesi, maksimum yükteki yer değiştirme, rijitlik, maksimum deformasyon ve enerji sönümleme kapasitesi gibi unsurlar yük-yer değiştirme eğrilerine dayanarak değerlendirilmiştir. Deney elemanları benzer hasar dağılımı ve genel eğilme davranışı göstermekle birlikte çalışma sonuçları yükleme oranının mekanik performans üzerindeki etkisinin sınırlı olduğunu göstermektedir. Maksimum yük değerleri 14,25 kN ile 16,77 kN arasında değişmiş olup, artan yükleme oranlarında tutarlı bir eğilim görülmemiştir. Benzer bir şekilde, sertlik ve şekil değiştirme kapasitesi dar bir aralıkta kalmış ve yükleme oranı ile arasında düzenli bir ilişki ortaya çıkmamıştır. Enerji dağılım değerlerinde bazı dalgalanmalar gözlemlenmiş olsada, bunlar arasında anlamlı bir ilişki kurulmamıştır. Bu sonuçlar, AAC lentolarının incelenen aralıktaki yükleme hızı değişikliklerinden büyük ölçüde etkilenmediğini ortaya koymaktadır. Yapısal özellik, yükleme hızından çok malzemenin içsel özellikleri ve üretim tutarlılığı tarafından yönlendiriliyor gibi görünmektedir. Bu yorum, AAC lentolarının performansında kayba sebep olmadan çeşitli yükleme durumlarına maruz kalabileceği pratik uygulamalar açısından özellikle önem taşımaktadır.
Bu araştırmada hayvanlar ve insanlar üzerinde herhangi bir çalışma yapılmadığı için etik kurul onayı alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapı Mühendisliği |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 5 |