The management of airport-related emissions should not be limited solely to flight operations but must also encompass an assessment of the transport modes used to access the airport. The literature indicates that, in particular, road-based modes such as private cars and taxis account for a significant share of total emissions,and that these emissions are predominantly classified among indirect sources. In this study, the impact of road transport on carbon emissions in airport access was evaluated, and the distribution of emissions generated by different access modes was analysed using the case of Amsterdam Schiphol Airport. Although rail systems are extensively used among access modes, it was determined that private cars account for a substantial share of total access-related emissions. The findings reveal that airport managements should develop strategies targeting access modes. Practices that influence passenger behaviour, real-time data access, rail system integration, expansion of public transport infrastructure, parking management, and incentives for low-emission vehicles are considered managerial tools that can be utilised in reducing access-based emissions. The measurement and management of access-related emissions should be regarded as a fundamental component in achieving airports’ sustainability objectives.
Airport management Road transportation Rail Transport Carbon emissions Sustainable transportation
Havalimanı kaynaklı emisyonların yönetimi, yalnızca uçuş operasyonlarıyla sınırlı kalmayıp havalimanına erişimde kullanılan ulaşım modlarının da değerlendirilmesini gerekli kılmaktadır. Literatürde, özellikle özel otomobil ve taksi gibi karayolu modlarının, toplam emisyonların anlamlı bir bölümünü oluşturduğu ve bu emisyonların çoğunlukla dolaylı kaynaklar arasında sınıflandırıldığı ifade edilmektedir. Bu çalışmada, havalimanına erişimde karayolu taşımacılığının, karbon emisyonlarına etkisi değerlendirilmiş ve Amsterdam Schiphol Havalimanı örneği üzerinden erişim modlarının, emisyon üretimi üzerindeki dağılımı analiz edilmiştir. Erişim modları içerisinde raylı sistemlerin yoğun olarak kullanıldığı, buna rağmen toplam erişim emisyonlarının büyük bir bölümünden özel otomobillerin sorumlu olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, havalimanı yönetimlerinin erişim modlarına yönelik stratejiler geliştirmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Yolcu davranışlarını yönlendiren uygulamalar, gerçek zamanlı veri erişimi, raylı sistem entegrasyonu, toplu taşıma altyapısının genişletilmesi, park yönetimi, düşük emisyonlu araçlara yönelik teşvikler, erişim temelli emisyonların azaltımında kullanılabilecek yönetsel araçlar olarak görülmektedir. Erişim kaynaklı emisyonların ölçülmesi ve yönetimi, havalimanlarının sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasında temel bir unsur olarak ele alınmalıdır.
Havalimanı yönetimi Karayolu taşımacılığı Demiryolu taşımacılığı Karbon emisyonları Sürdürülebilir ulaşım
Bu araştırmada hayvanlar ve insanlar üzerinde herhangi bir çalışma yapılmadığı için etik kurul onayı alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Yönetimi (Diğer), Çevresel Olarak Sürdürülebilir Mühendislik, Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 5 |