Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adaptive Time Scheduling Based on Passenger Density in Public Transportation: A Case Study on Trabzon Campus Routes

Yıl 2026, Cilt: 9 Sayı: 1, 7 - 8
https://doi.org/10.34248/bsengineering.1789509

Öz

This study aims to improve operational efficiency in public transportation routes serving the Kanuni Campus of Karadeniz Technical University by restructuring trip planning based on passenger density data. Currently, urban transportation data in Trabzon is not subjected to any systematic analysis or classification, which limits the effectiveness of service planning. Therefore, the primary goal of this study is to analyze passenger boarding data and optimize trip frequency and bus capacity based on real-time demand, enhancing data-driven decision-making processes. Passenger boarding data for bus lines passing through the university campus, particularly those showing variations aligned with class hour, were analyzed using the K-Means clustering algorithm. Time intervals throughout the day were dynamically segmented based on passenger density, and for each cluster, the required number of trips and buses was calculated. Unlike traditional fixed-time planning methods, this approach enables demand-responsive scheduling by dynamically determining the number and boundaries of time intervals specific to each line and direction. The results indicate that this adaptive, data-driven clustering approach reduces both the maximum and average number of buses required while maintaining service quality. The proposed method demonstrates that a flexible scheduling system based on real demand can enhance resource efficiency. As such, the study contributes to data-driven transportation planning and offers a scalable and applicable model for similar urban transit systems.

Etik Beyan

As this research did not involve any experiments on humans or animals, ethical approval was not required.

Destekleyen Kurum

This research did not receive any financial support.

Teşekkür

We would like to thank Trabzon Metropolitan Municipality's affiliated organization, Trabzon Transportation Inc. (TULAŞ), for providing the dataset used in this study and for their contribution to the research.

Kaynakça

  • Aggelis, V., & Christodoulakis, D. (2005). RFM analysis for decision support in e-banking area. WSEAS Transactions on Computers, 4(8), 943–950.
  • Aksoy, İ. C., & Alver, Y. (2024). Addressing electric transit network design frequency setting problem with dynamic transit assignment. Transportmetrica B: Transport Dynamics, 12(1), 2318566.

Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2026, Cilt: 9 Sayı: 1, 7 - 8
https://doi.org/10.34248/bsengineering.1789509

Öz

Bu çalışma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Kanuni Kampüsü’ne hizmet veren toplu taşıma hatlarında operasyonel verimliliği artırmak amacıyla, yolcu yoğunluklarına dayalı veriye dayalı bir sefer planlama yaklaşımı önermektedir. Mevcut durumda Trabzon’daki şehir içi ulaşım verileri analiz edilmemekte ve bu da hizmetin etkinliğini azaltmaktadır. Bu kapsamda, yolcu biniş verileri analiz edilerek, sefer sıklığı ve otobüs kapasitesinin gerçek zamanlı talep yoğunluklarına göre optimize edilmesi ve veriye dayalı karar alma sürecinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Üniversite kampüsünden geçen ve özellikle ders saatlerine bağlı olarak yoğunluk gösteren hatlara ait yolcu biniş verileri K-Means kümeleme algoritması ile analiz edilmiştir. Gün içi zaman dilimleri, yolcu yoğunluğuna göre dinamik biçimde kümelenmiş; her küme için gerekli sefer sayısı ve otobüs ihtiyacı hesaplanmıştır. Bu yöntem, sabit zaman aralıklarına dayalı geleneksel yaklaşımlar yerine, her hat ve yön için değişen talep yapısına duyarlı bir planlama sunmaktadır. Elde edilen sonuçlar, uyarlanabilir zaman aralıklarına dayalı bu dinamik kümeleme yaklaşımının, maksimum ve ortalama otobüs gereksinimini azaltırken hizmet kalitesinden ödün vermediğini göstermektedir. Çalışma, veri temelli karar destek sistemlerinin toplu taşımada etkinliği artırabileceğini ortaya koymakta ve benzer kent içi ulaşım sistemleri için uygulanabilir bir model sunmaktadır.

Etik Beyan

Bu araştırmada hayvanlar ve insanlar üzerinde herhangi bir çalışma yapılmadığı için etik kurul onayı alınmamıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışma herhangi bir finansal destek almamıştır.

Teşekkür

Bu çalışmada kullanılan veri setini sağlayarak araştırmaya katkı sunan Trabzon Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı Trabzon Ulaşım A.Ş. (TULAŞ)’ye teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aggelis, V., & Christodoulakis, D. (2005). RFM analysis for decision support in e-banking area. WSEAS Transactions on Computers, 4(8), 943–950.
  • Aksoy, İ. C., & Alver, Y. (2024). Addressing electric transit network design frequency setting problem with dynamic transit assignment. Transportmetrica B: Transport Dynamics, 12(1), 2318566.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği, Üretim ve Hizmet Sistemleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Behice Meltem Kayhan 0000-0001-6881-2580

Nurhan Dudaklı 0000-0002-5593-5335

Esra Aktan 0009-0002-0153-404X

Edanur Koyuncu 0009-0008-9698-453X

Dilara Kırca 0009-0008-6900-6730

Erken Görünüm Tarihi 3 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2025
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2025
Kabul Tarihi 10 Kasım 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2026 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kayhan, B. M., Dudaklı, N., Aktan, E., … Koyuncu, E. (2025). Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama. Black Sea Journal of Engineering and Science, 9(1), 7-8. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1789509
AMA Kayhan BM, Dudaklı N, Aktan E, Koyuncu E, Kırca D. Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama. BSJ Eng. Sci. Aralık 2025;9(1):7-8. doi:10.34248/bsengineering.1789509
Chicago Kayhan, Behice Meltem, Nurhan Dudaklı, Esra Aktan, Edanur Koyuncu, ve Dilara Kırca. “Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama”. Black Sea Journal of Engineering and Science 9, sy. 1 (Aralık 2025): 7-8. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1789509.
EndNote Kayhan BM, Dudaklı N, Aktan E, Koyuncu E, Kırca D (01 Aralık 2025) Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama. Black Sea Journal of Engineering and Science 9 1 7–8.
IEEE B. M. Kayhan, N. Dudaklı, E. Aktan, E. Koyuncu, ve D. Kırca, “Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama”, BSJ Eng. Sci., c. 9, sy. 1, ss. 7–8, 2025, doi: 10.34248/bsengineering.1789509.
ISNAD Kayhan, Behice Meltem vd. “Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama”. Black Sea Journal of Engineering and Science 9/1 (Aralık2025), 7-8. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1789509.
JAMA Kayhan BM, Dudaklı N, Aktan E, Koyuncu E, Kırca D. Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama. BSJ Eng. Sci. 2025;9:7–8.
MLA Kayhan, Behice Meltem vd. “Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama”. Black Sea Journal of Engineering and Science, c. 9, sy. 1, 2025, ss. 7-8, doi:10.34248/bsengineering.1789509.
Vancouver Kayhan BM, Dudaklı N, Aktan E, Koyuncu E, Kırca D. Toplu Taşımada Yolcu Yoğunluğuna Dayalı Uyarlanabilir Zaman Planlaması: Trabzon Kampüs Hatları Üzerine Bir Uygulama. BSJ Eng. Sci. 2025;9(1):7-8.

                           24890