Consumers and their brand experiences have become an important concept in today’s intensive competition in the market and every positive communication established with brands have resulted in trust, satisfaction and therefore favorable outcomes for the sector. As a result of this, brand loyalty has been realized. In this study; it is aimed to determine the relationship between consumers’ brand experiences with brand trust, loyalty and satisfaction. In order to test the hypotheses, developed, linear regression analysis, one-way analysis of variance (ANOVA) and independent t-test were applied to data collected from 252 participants in electronic media. The study concluded that the brand experience had a significant effect on brand loyalty, trust and satisfaction. It was also determined that there is a statistically significant relationship between occupation, one of demographic variables, and brand experience. However, it was revealed that there is no statistically significant relationship between brand experience and education, income level, age and marital status as a result of this study.
rand experience brand loyalty brand trust brand satisfaction
Günümüzün yoğun rekabet pazarında
tüketici ve markalar ile yaşamış oldukları deneyimler önemli bir kavram haline
dönüşmüş, markalar ile yapılan her olumlu iletişim güven, tatmin ve bunun
sonucunda da sektör için olumlu sonuçları doğurmuştur. Bunun sonucunda ise
markalara karşı oluşan bağlılık gerçekleşmiştir. Çalışmada; tüketicilerin
markalar ile olan deneyimlerinin, marka güveni, sadakati ve tatmini ile olan
ilişkisini belirleyebilmek amaçlanmıştır. Oluşturulan hipotezleri test etmek
üzere 252 kişiye elektronik ortamda toplanan veriler doğrultusunda, doğrusal
regresyon analizi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız t-testi
analizleri uygulanmıştır. Çalışmada marka deneyiminin marka bağlılığı, güveni
ve tatmini üzerinde anlamlı etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır. Demografik
değişkenlerden meslek ve marka deneyimi arasında da istatistiksel olarak
anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Bununla beraber; marka deneyimi ile
eğitim, gelir düzeyi, yaş ve medeni durum arasında anlamlı ilişkinin olmadığı yapılan
araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır.
Anahtar
sözcükler: Marka
deneyimi, marka bağlılığı, marka güveni, marka tatmini
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |