4 Temmuz 2003’te Irak’ın Süleymaniye kentinde ABD askerlerinin gerçekleştirdiği operasyon sonrası, Türk özel kuvvetlerine bağlı birlikler başlarına çuval geçirilerek gözaltına alınmıştı. Türk askerlerinin başına çuval geçirilmesi ve sonrasında yaşananlar Türk kamuoyunun ayağa kalkmasına sebep olmuş ve olaya her kesimden büyük bir tepki gösterilmişti. Bu çalışmada Irakta yaşanan çuval olayının Türk sinemasına yansıması ele alınmaktadır. Süleymaniye skandalından 3 yıl sonra gösterime giren (3 Şubat 2006) ‘Kurtlar Vadisi Irak’ adlı film kamuoyunda yoğun tartışmalara sebep olmuş ve izleyici tarafından ilgiyle karşılanmıştır. Çuval hadisesine atıfla başlayan film; ağırlıklı olarak bu konuyu işlemekte ve filmin başkarakteri Polat Alemdar’ın Amerikalılara Türk halkı adına ders vermesiyle son bulmaktadır. Bu noktadan hareketle çalışmanın temel amacı; ‘Kurtlar Vadisi Irak’ filmi aracılığıyla gerçekleştirilmeye çalışılan algı yönetimidir. Bu temel amaç doğrultusunda film içerik olarak incelenmiştir. Yapılan içerik çözümlemesi sonucunda filmin algı yönetiminin etkin bir aracı olarak kullanıldığı ve Kurtlar Vadisi rakfilminin izleyicide ‘Türkiye’nin ABD’den öcünü aldığı’ yönünde bir algı oluşturmak üzere kurgulandığı tespit edilmiştir.
Following the operation of US Soldiers in
Suleymaniyah,Iraq on July 4th 2003, troops which are affiliated to Turkish
Special Forces were taken into custody with sacks covering their heads. This
incident and what was happened after has caused the Turkish public from every
politically different side to wholly stand up and react greatly. This study
deals with the reflection of the sack incident in Iraq to Turkish cinema. The
film 'Kurtlar Vadisi Irak' which hit the theaters three years after the
Suleymaniye scandal (3 February 2006) caused intense debate in the public and
was welcomed by the audience. The film starts with a reference to the sack
incident and mainly work around this subject and ends with the protagonist
Polat Alemdar teaching a lesson to Americans on behalf of Turkish people. From
this point on, the main purpose of this study is to anaylze the accomplishment
attempt of such perception management within this film. The film’s content was
investigated in the direction of this main purpose. The results of the analysis
of the content of the film indicates that the film was used as an effective
perception management tool and that it was willingly fictionalized toc onstruct
a perception in Turkish people as in “ Turkey has taken his revenge against US”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |