Bu çalışma liyakatlı
yönetici niteliklerine ilişkin Türk eğitim sistemi’nde meritokrasi, liyakat
esaslı yönetici yetiştirme, atama ve değerlendirme sistemi değişkenlerinin
chaid analizi ile sınıflandırılmasını amaçlamaktadır. Nicel araştırma yaklaşımının
kullanıldığı araştırma da örneklemin seçiminde toplamda 367 öğretmen ve
yöneticinin örneklem grubuna alınması yeterli olmasına rağmen geçerli 532 anket
değerlendirmeye alınmıştır. Değişkenlerin sınıflandırılmasında kullanılan çok
değişkenli analiz yöntemlerinden chaid analizinden yararlanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, liyakat sistemine ilişkin bu dört bağımsız değişkenin
(liyakat, yetiştirme, atama ve değerlendirme sistemi) yöneticileri
niteliklerine göre liyakat düzeyi yüksek ve liyakat düzeyi düşük olarak
sınıflandırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Chaid analizinden elde edilen
en önemli sonuçlardan birisi liyakatlı bir yetiştirme sistemi ile liyakat
düzeyi yüksek daha çok yönetici yetiştirilebileceğidir. Ayrıca liyakatı temel
alan bir değerlendirme sisteminin de yöneticileri liyakat düzeyine göre
sınıflandırmada etkili olduğu, liyakat düzeyi yüksek olanların öncelikli
atanması gerektiği görülmüştür. Tüm bunların yanı sıra liyakata ilişkin
algıları düşük olan yöneticilerin çoğunluğunun liyakat düzeyinin de düşük
olması sınıflandırmayı manidar kılan başka bir durumdur. Bu açıdan yönetici
yetiştirme ve atama sürecinde adayların liyakat algılarının belirlenmesi ve
liyakata ilişkin olumlu yüksek algıya sahip olanların yöneticilik sistemine dâhil
edilirken dikkate alınması sağlıklı ve etkili bir eğitim yönetimi açısından
önem taşımaktadır.
Liyakat Yönetici Yetiştirme Yönetici Atama Yönetici Değerlendirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education