The aim of this study was to investigate the relationship between self-regulation, emotion expressiveness, and leadership skills of preschool children. In addition, it was investigated whether or not these skills differed according to gender and the mediating role of self-regulation skills in predicting the leadership skills by emotion expressiveness characteristics of the children. The study was designed in quantitative model and correlational survey design. The sample group of the study consisted of 323 children aged 47-67 months. The data of the study were collected using Self-Regulation Skills Scale, Emotion Expressiveness Questionnaire and Early Childhood Leadership Scale. As a result of the study, leadership, self-regulation, and emotion expressiveness skills of the preschool children were found to be correlated with each other. It was found that emotion expressiveness was an important factor in terms of leadership skills of children and self-regulation skill had a determining effect in this correlation.
Emotion expressiveness early childhood leadership self-regulation
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme, duygu ifade etme ve liderlik becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu genel amaç doğrultusunda, bu becerilerin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve çocukların duygu ifade etme becerilerinin liderlik becerilerini yordamada öz düzenlemenin aracı rolü araştırılmıştır. Araştırma nicel modelde olup ilişkisel tarama deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 47-67 aylık 323 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği, Duygu İfade Etme Ölçeği ve Erken Çocukluk Dönemi Liderlik Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, okul öncesi dönem çocuklarının liderlik, öz düzenleme ve duygu ifade etme becerilerinin birbirleriyle ilişkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, çocukların duygularını ifade etme becerilerinin liderlik becerileri açısından önemli bir etmen olduğu ve bu ilişkide öz düzenleme becerisinin belirleyici etkisi olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education