The glass escalator is a metaphor used to describe how men in feminized workplaces move up career ladders, and this study aims to determine the experiences of male pre-school principals and the possible effects of cultural values on the results of the glass escalator through the ranks because of gender norms and job expectations. In this context, meetings are held with four school principals, working in Kocaeli and in pre-school education institutions. As an interpretive approach, phenomenology is used in the study. The criterion sampling method and the snowball sampling method, which are among the purposeful sampling methods, are used together in forming the working group. Research findings are discussed in terms of individual and cultural factors. The former is mainly related to the preferences of male principals, who tend to see working in pre-school institutions as an opportunity for promotion. This perspective is discussed from the standpoint of ‘visibility’, which emerges as an advantageous feature for men but not for women. Cultural factors, on the other hand, are related to culturally-influenced beliefs regarding male and female roles. Because management is seen as a male occupation, female teachers also prefer and support male principals.
Glass escalator pre-school educational institutions male school principals
Cam asansör, kadınlaştırılmış işyerlerinde erkeklerin kariyer basamaklarını nasıl çıktıklarını anlatmak için kullanılan bir metafordur ve bu çalışma, erkek okul öncesi müdürlerinin deneyimlerini ve toplumsal cinsiyet normları ve iş beklentileri nedeniyle kültürel değerlerin cam asansörün sonuçları üzerindeki olası etkilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda Kocaeli'nde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan dört okul müdürü ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmada yorumlayıcı bir yaklaşım olarak fenomenoloji kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ve kartopu örnekleme yöntemi birlikte kullanılmıştır. Araştırma bulguları bireysel ve kültürel faktörler açısından tartışılmıştır. Bunlardan ilki, okul öncesi kurumlarda çalışmayı terfi için bir fırsat olarak görme eğiliminde olan erkek müdürlerin tercihleriyle ilgilidir. Bu bakış açısı, kadınlar için değil ama erkekler için avantajlı bir özellik olarak ortaya çıkan 'görünürlük' açısından tartışılmıştır. Kültürel faktörler ise kadın ve erkek rollerine ilişkin kültürel olarak etkilenen inançlarla ilgilidir. Yöneticilik bir erkek mesleği olarak görüldüğünden, kadın öğretmenler de erkek müdürleri tercih etmekte ve desteklemektedir.
Cam asansör kavramı okul öncesi eğitim kurumları okul öncesi eğitim kurumları yöneticileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education