Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanal Ortamda Vatandaşlık

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 1, 204 - 216, 08.06.2013

Öz

Bu araştırma, sanal ortam kullanıcılarının, sanal ortamda vatandaşlığa ilişkin görüşlerini
belirlemek ve bu görüşlerin cinsiyet, yaş ve kullandıkları sanal ortam platformlarına (2 boyutlu –3
boyutlu) göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma aynı
zamanda kullanıcıların sanal vatandaşlığa ilişkin görüşlerinin, geleneksel vatandaşlık anlayışı ve modern
vatandaşlık anlayışından hangisine daha eğilimli olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama
modelinde yapılan çalışma 157 sanal ortam kullanıcısı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından
değişik kaynaklardan yararlanılarak geliştirilen 5’li likert tipi ankette veriler farklı değişkenler açısından
incelenmiştir. Araştırma sonucunda sanal ortam kullanıcılarının hem modern hem de geleneksel
vatandaşlık anlayışlarını benimsedikleri ancak modern vatandaşlık anlayışlarının daha kuvvetli olduğu
görülmüştür.

Kaynakça

  • Balcı, Ali. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Barr, R., Barth, J. L. and Shermish, S. S. (1978). The Nature of Social Studies. CA: ETC Publications.
  • Büyüköztürk Ş., ve diğ. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cülcüloğlu, E. (2012). Sosyal Ağ İzleme Yazılımları Türkiye Bilişim Derneği Aylık bilişim kültürü dergisi Ankara: yıl 40, sayı 147.
  • Çiçekli, B. (2001). Avrupa Birliği Vatandaşlığı: Türk Göçmenlerin Bu Kavram Karşısındaki Durumu. Amme İdaresi Dergisi, cilt:34 sayı:3, s. 47-57.
  • Doğanay, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Algısı ve Eylemlerinin Siyasal Toplumsallaşma Bağlamında Değerlendirilmesi. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Uşak Üniversitesi 28-30 Mayıs 2009, sayfa 45-61.
  • Doğanay, A. Sarı, M. (2009). Lise Öğrencilerinin Vatandaşlık Algılarına Etki Eden Faktörlerin Analizi. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Uşak Üniversitesi 28-30 Mayıs 2009, sayfa 45-61.
  • Göktepe, G. ve Kurtaran, Y. (2011). Türkiye’de Gençlik Merkezleri ve Internet Siteleri, Alternatif Bilişim (Katılımın E hali Gençlerin Sanal Alemi) (derleme). s. 186-197.
  • Gömleksiz, M. N., Çetintaş, S. (2011). Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları (Fırat, Dicle,7 Aralık, Cumhuriyet Ve Erzincan Üniversiteleri Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 17, s.1-14.
  • Güven, E. ve Yıldız, G. (2012). Sanal Bir Ülkenin Vatandaşı Olmak: Erepublık Örneği. Journal of New World Sciences Academy NWSA-Humanities, 4C0142, 7, (3), 192-204.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yay.
  • Mcmıllan, J. H. (2000). Educational Research Fundamentals for the Consumer. USA: Longman.
  • Murphy. S.C., (2004). Live in Your World, Play in Ours: The Spaces of Video Game Identity, Journal of Visual Culture, Sayı:3, s. 223-238,
  • Özdemir, N. G. (2006). Sanal Topluluklarda İzlenimi Yönetme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Saban, A.İ., Saban, A. (2009). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilişsel Farkındalık Düzeyleri İle Demokratik Tutumları ve Otoriteryen Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Uşak Üniversitesi 28-30 Mayıs 2009.
  • Subaşı, N. (2012). Sanal Cemaat Örüntüleri. http://ww.medyakronik.net/akademi/makaleler (Erişim Tarihi: 2012, 10 Aralık).
  • Sucu, İpek. (2012). Sosyal Medya Oyunlarında Gerçeklik Olgusunun Yön Değiştirmesi: Smeet Oyunu Örneği, e-gifder, Sayı 3, s. 55-88.
  • Sütcü, G.B. (2010). Blog Ortamı ve Türkiye’de Blogosferdeki Akademik Entelektüeller Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Şit, B. (2008). Modern Vatandaşlık Kavramına Bir Bakış, TBB Dergisi, Sayı 76, s. 64-82.
  • Temelat N. (2011). Ülke Anayasalarında Vatandaşlık Tanımları TBMM Araştırma Merkezi. Ankara.
  • Tunç, M. (2012). Sosyal Medyada Protesto. International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC) s.1169-1178.
  • Türkden, H. (2012). Sosyal Medya Kullanımının Değişim Hareketlerindeki Rolü: Tunus ve Mısır/By Karine http://iletisim.ieu.edu.tr/karine (Erişim Tarihi: 2012, 18 Aralık).
  • Yılmaz, K. (2010). Kamu Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları İle İlgili Görüşleri Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı, 29 (1), s.1 – 16.
  • http://www.yazarlartoplulugu.com/oku/7422/sanal-dunya.html. (Erişim Tarihi: 2012, 16 Kasım).
  • http://turkish.irib.ir/makaleler Sanal Dünya ve Arap Dünyası Gelişmeleri. (2012). (Erişim Tarihi: 2012, 12 Aralık).
  • http://www.turkhukuksitesi.com/ (Erişim Tarihi: 2012, 19 Aralık).

Citizenship In A Virtual Environment

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 1, 204 - 216, 08.06.2013

Öz

Aim of this research is to determine virtual environment users’ views about
citizenship in virtual environments and whether there is significant difference related to gender, age and
using virtual media platforms (two dimensional-three dimensional) or not. Moreover, this research was
conducted to investigate users’ opinions about virtual citizenship, traditional and modern citizenship. The
study was carried out by 157 virtual media users. 5-point Likert-type questionnaire developed by the
researchers, for this data from different sources are examined in terms of different variables. Research
indicates that virtual environment users adopt both modern and traditional citizenship however their
views about modern citizenship are stronger.

Kaynakça

  • Balcı, Ali. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Barr, R., Barth, J. L. and Shermish, S. S. (1978). The Nature of Social Studies. CA: ETC Publications.
  • Büyüköztürk Ş., ve diğ. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cülcüloğlu, E. (2012). Sosyal Ağ İzleme Yazılımları Türkiye Bilişim Derneği Aylık bilişim kültürü dergisi Ankara: yıl 40, sayı 147.
  • Çiçekli, B. (2001). Avrupa Birliği Vatandaşlığı: Türk Göçmenlerin Bu Kavram Karşısındaki Durumu. Amme İdaresi Dergisi, cilt:34 sayı:3, s. 47-57.
  • Doğanay, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Algısı ve Eylemlerinin Siyasal Toplumsallaşma Bağlamında Değerlendirilmesi. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Uşak Üniversitesi 28-30 Mayıs 2009, sayfa 45-61.
  • Doğanay, A. Sarı, M. (2009). Lise Öğrencilerinin Vatandaşlık Algılarına Etki Eden Faktörlerin Analizi. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Uşak Üniversitesi 28-30 Mayıs 2009, sayfa 45-61.
  • Göktepe, G. ve Kurtaran, Y. (2011). Türkiye’de Gençlik Merkezleri ve Internet Siteleri, Alternatif Bilişim (Katılımın E hali Gençlerin Sanal Alemi) (derleme). s. 186-197.
  • Gömleksiz, M. N., Çetintaş, S. (2011). Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları (Fırat, Dicle,7 Aralık, Cumhuriyet Ve Erzincan Üniversiteleri Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 17, s.1-14.
  • Güven, E. ve Yıldız, G. (2012). Sanal Bir Ülkenin Vatandaşı Olmak: Erepublık Örneği. Journal of New World Sciences Academy NWSA-Humanities, 4C0142, 7, (3), 192-204.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yay.
  • Mcmıllan, J. H. (2000). Educational Research Fundamentals for the Consumer. USA: Longman.
  • Murphy. S.C., (2004). Live in Your World, Play in Ours: The Spaces of Video Game Identity, Journal of Visual Culture, Sayı:3, s. 223-238,
  • Özdemir, N. G. (2006). Sanal Topluluklarda İzlenimi Yönetme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Saban, A.İ., Saban, A. (2009). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilişsel Farkındalık Düzeyleri İle Demokratik Tutumları ve Otoriteryen Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Uşak Üniversitesi 28-30 Mayıs 2009.
  • Subaşı, N. (2012). Sanal Cemaat Örüntüleri. http://ww.medyakronik.net/akademi/makaleler (Erişim Tarihi: 2012, 10 Aralık).
  • Sucu, İpek. (2012). Sosyal Medya Oyunlarında Gerçeklik Olgusunun Yön Değiştirmesi: Smeet Oyunu Örneği, e-gifder, Sayı 3, s. 55-88.
  • Sütcü, G.B. (2010). Blog Ortamı ve Türkiye’de Blogosferdeki Akademik Entelektüeller Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Şit, B. (2008). Modern Vatandaşlık Kavramına Bir Bakış, TBB Dergisi, Sayı 76, s. 64-82.
  • Temelat N. (2011). Ülke Anayasalarında Vatandaşlık Tanımları TBMM Araştırma Merkezi. Ankara.
  • Tunç, M. (2012). Sosyal Medyada Protesto. International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC) s.1169-1178.
  • Türkden, H. (2012). Sosyal Medya Kullanımının Değişim Hareketlerindeki Rolü: Tunus ve Mısır/By Karine http://iletisim.ieu.edu.tr/karine (Erişim Tarihi: 2012, 18 Aralık).
  • Yılmaz, K. (2010). Kamu Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları İle İlgili Görüşleri Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı, 29 (1), s.1 – 16.
  • http://www.yazarlartoplulugu.com/oku/7422/sanal-dunya.html. (Erişim Tarihi: 2012, 16 Kasım).
  • http://turkish.irib.ir/makaleler Sanal Dünya ve Arap Dünyası Gelişmeleri. (2012). (Erişim Tarihi: 2012, 12 Aralık).
  • http://www.turkhukuksitesi.com/ (Erişim Tarihi: 2012, 19 Aralık).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Cengiz Özmen

Yrd. Doç. Dr. Harun Er

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özmen, Y. D. D. C., & Er, Y. D. D. H. (2013). Sanal Ortamda Vatandaşlık. Bartın University Journal of Faculty of Education, 1(1), 204-216.
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
 88x31.png