Bu çalışmanın temel amacı, Fen ve Teknoloji dersinin “Madde ve Isı” konularında
yapılandırmacı yaklaşımın 7E modeline göre etkinlik planları geliştirmektir. Yapılandırmacı yaklaşımın
7E modeli, Ön Bilgileri Ortaya Çıkarma, Dikkat Çekme, Keşfetme, Açıklama, Ayrıntıya Girme, Yeni
Duruma Uyarlama ve Değerlendirme aşamalarından meydana gelmektedir. “Madde ve Isı” konularına
ilişkin etkinlikler, yapılandırmacı yaklaşımın 7E modelindeki her basamağa uyarlanmıştır. Etkinlik
planları, Fen ve Teknoloji dersi için belirlenen kazanımlara göre düzenlenmiştir. Bu nedenle, etkinliklerin
uygulama süresi bu kazanımlara göre belirlenmiştir. Bu çalışma, Fen ve Teknoloji dersi “Madde ve Isı”
ünitesinde zihin haritalama tekniğinin kullanıldığı 4 saatlik ders planını ve bu plana göre düzenlenen
öğrencilere yönelik etkinlik örneklerini içermektedir.
Yapılandırmacı yaklaşım 7E Modeli Fen ve Teknoloji Fen etkinlikleri
The main purpose of this study is to develop some activity plans by 7E model of the
constructivist approach on the subjects of “Matter and Heat” in Science and Technology course. 7E
model of the constructivist approach consists of stages such as Elicite, Engage, Explore, Explain,
Elaborate, Evaluate and Extend. The activities related to subjects about “Matter and Heat” were adapted
by each stage in 7E model of constructivist approach. The activity plans were arranged by acquisitions
determined for Science and Technology course. So, the application duration of the activities were
determined by these acquisitions. This study contains a 4-hour lesson plan on “Matter and Heat” unit in
Science and Technology course using the mind mapping technique in 7E learning model and samples of
students’ activities according to this plan.
Constructivist approach 7E Model Science and Technology Science activities
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education