BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 252 - 276, 06.01.2014

Öz

Bartin University Journal of Faculty of Education (BUJFED) is a international refereed journal that is published two times a year. The responsibility lies with the authors of papers

Kaynakça

  • Akkök, F. (1999). İlköğretimde Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesi (Öğretmen El Kitabı). İstanbul: Özgür.
  • American Psychiactric Association- APA, (2000). Mental Bozuklukların Tanı Ölçütü El Kitabı- Revize, (Çev. Ed. Ertuğrul Köroğlu) (DSM-IV-TR). Ankara: Hekimler.
  • American Psychiatric Association. (2013). The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM 5. bookpointUS.
  • American Music Therapy Assocıatıon –AMTA, (2008). Music Therapy As A Treatment Modality For Autism Spectrum Disorder, http://www.musictherapy.org/ , (Erişim Tarihi: 14.02.2013).
  • American Music Therapy Assocıatıon –AMTA, (2010). Autism Spectrum Disorders: Music Therapy Research http://www.musictherapy.org/ , (Erişim Tarihi: 10.04.2014). and Evidence Based Practice Support,
  • Avcıoğlu, H. (2003). Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (4-6 yaş),Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmış Araştırma.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle Sosyal Beceri Öğretimi. Ankara: Kök.
  • Bal, S. ve Artan, İ. (1995) 0-6 Yaş çocuklarının müzik eğitimi. İstanbul: YA-PA.
  • Berrakçay, O. (2008). Müziğin Bir Yaygın Gelişimsel Bozukluk Tipi Olan Otizmde Ortaya Çıkan Problemli Davranışlar Üzerindeki Etkisi: Ritim Uygulaması Çerçevesinde 4 Örnek Olay, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi,İzmir.
  • Brunk, B. K. (1999). Music Therapy: Another Path to Learning and Communication for Children in The Autism Spectrum . Arlington TX: Future Horizons.
  • Çadır, D. (2008). Zihinsel Engelli Öğrenciler İçin Müzik Terapi Yöntemine Göre Hazırlanan Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çetin, F. ve Bilbay, A., Kaymak, D. (2002). Araştırmadan Uygulamaya Çocuklarda Sosyal Beceriler ve Grup Eğitimi. İstanbul: Epsilon.
  • Çiftci, İ. (2001). Zihinsel Engelli Bireyler İçin Hazırlanan Bilişsel Süreç Yaklaşımına Dayalı Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Çoban, A. (2005). Müzik Terapi:Ruh Sağlığı İçin Müzikle Terapi. İstanbul: Timaş Yayınları Çoban, A. (2007). Müziğin Akademik Eğitimde Kullanılması. http://www.mcaturk.com/acoban.html. (Erişim Tarihi: 14.02.2013).
  • Çuhadar, S. (2008). Otistik Çocukların Eğitiminde Yardımcı Teknolojilerin Kullanımı. 8. İnternational Educational http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/187.doc (Erişim Tarihi: 20.04.2013). Technology Conference, Oline Paper:
  • Darıca, N., Abidoğlu Ü. ve Gümüşçü, Ş (2002). Otizm Ve Otistik Çocuklar (3. Baskı). İstanbul: Özgür.
  • Ece, A. S., ve Çeşıt, C. (2011). Türkiye'de lisansüstü düzeyde yapılan disiplinler arası müzik araştırmaları ve sonuçları. Journal of International Social Research, 4(17).
  • Edgerton, C. L. (1994). The Effect Of İmprovisational Music Therepy On The Comminicative Baehaviours Of The Autistic Children. Journel Of Music Therapy. 31, 31-62.
  • Eskioğlu, I. (2003). Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu. İnönü Üniversitesi, Malatya, 116-123.
  • Eracar, N. B. (1995). Bir Otistikle Yaşamak. Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Fazlıoğlu, Y. ve Yurdakul, M.E. (2005). Otizm, Otizmde Görsel İletişim Tekniklerinin Kullanımı. İstanbul: Morpa Kültür.
  • Frick, J. W. (1999). A qualitative study of music and communication in a musically rich early childhood special education classroom. Unpublished Doctoral Dissertation, George Mason Üniversity Virginia.
  • Gadberry, Anita. (2005). Phenomenologıcal Study Of The Co-Treatment Of Music Therapy And Play Therapy With A Boy Diagnosed With Autism, A Thesis For The Degree Of Master Of Arts, Texas: The Texas Woman’s Unıversity College Of Arts And Sciences.
  • Geretsegger, M., Holck, U., & Gold, C. (2012). Randomised controlled trial of improvisational music therapy's effectiveness for children with autism spectrum disorders (TIME-A): study protocol. BMC pediatrics, 12(1), 2.
  • Gold, C., Wigram, T., & Elefant, C. (2010). Music therapy for autistic spectrum disorder(Reviev). Cochrane Database Syst Rev, 2.
  • Gökmen, U. (2010). Otizm Tanısı Almış Bir Çocuğun Müziğe Ve Müzik Çalışmalarına Verdiği Tepkilerin Betimlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Güleç-Aslan, Y., Kırcaali-İftar, G., & Uzuner, Y. (2009). Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) Ev Uygulamasının Bir Çocukla İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(1), 1-25.
  • Hanser, S. B. (1999). The new music therapist’s handbook (2nd edition). Boston:Berkeley.
  • Hatipoğlu, B. (2007). Engellilerde Müzik. Engellilerde Sanat Ve Spor Sempozyumu-I (284-285). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Kültür Merkezi.
  • Havlat, J. J. (2006). The Effects of Music Therapy on the Interaction of verbal and Non-verbal Skills of Students with Moderate to Severe Autism (Doctoral dissertation, California State University San Marcos).
  • Heaton, P., Hermelin, B., & Pring, L. (1999). Can children with autistic spectrum disorders perceive affect in music? An experimental investigation.Psychological medicine, 29(6), 1405-1410.
  • Holck, U. (2011). Music therapy research-children with an autism spectrum disorder. Tidsskrift for Dansk Musikterapi, 8, 27-35.
  • Kaplan, R. S. ve Steele A. L. (2005). An Analysis Of Müsic Therapy Program Goals And Outcomes For Clients With Diagnoses On The Autism Spectrum. Journal Of Music Therapy, 42, 2- 19.
  • Kern, P., Woley, M. & Aldridge, D. (2006). Use of Songs to Promote Independence in Morning Greeting Routines For Young Children With Autism: J Autism Dev Disord, 37,1264-1271.
  • Kırcali, İftar, G. (2003). Otistik Özellik Gösteren Çocuklara İletişim Becerilerinin Kazandırılması. İstanbul: Ya –Pa.
  • Kim, J., Wigram, T. & Gold, C. (2008). The effects of improvisational music therapy on joint atteniton behaviour in autistic children: A randomized controlled study: J Autism Dev Disord, 38, 1758-1766.
  • Kim, J., Wigram, T., & Gold, C. (2009). Emotional, motivational and interpersonal with responsiveness therapy. Autism, 13(4), 389-409. children autism in
  • improvisational music
  • Korkmaz, B. (2000). Yağmur Çocuklar Otizm Nedir? (2. Baskı). İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • Lim, A, H. (2010). Effect of “developmental speech and language training through
  • music” on speech production in children with autism spectrum disorder: journal of music therapy, 47(1), 2-26.
  • Sazak, E. (2003). Zihinsel Engelli Birey İçin Hazırlanan Akran Aracılı Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Sicile-Kira, C. (2004). Autism Spectrum Disorder. New York: Perigee
  • Schopler E, Reichler R, DeVellis RF ve Daly K. (1980) Toward objective classification of childhood autism: Childhood Autism Rating Scale (CARS). J Autism Dev Disord, 10:91- 103.
  • Sucuoğlu B, Öktem F, Akkök F ve ark. (1996) Otistik çocukların değerlendirilmesinde kullanılan ölçeklere ilişkin bir çalışma. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 4:116-121 Tohum Otizm Vakfı, (2012). Otizm Şimdi Ne Olacak? (http://tohumotizm.org.tr/sites/default/files/kcfinder/files/Otizm%20Simdi%20Ne%20 Olacak.pdf) (Erişim Tarihi: 15.02.2013).
  • Tohum Otizm Vakfı, (2012). Otizmde Eğitim , Terapi ve Tedavi Yöntemleri. (http://tohumotizm.org.tr/sites/default/files/kcfinder/files/Otizmde%20eğitimi%20ter api ve tedavi yöntemleri%20O.pdf). (Erişim Tarihi: 21.04.2013).
  • Vaiouli, P. ve Schertz , H. (2012).Promiting Social Engagement For Young Children With Autism: A Music Therapy Approach. Triennial Conferance Of The European Society For The Cognitive Sciences Of Müsic, July 23-28
  • Wigram, T., & Gold, C. (2006). Music therapy in the assessment and treatment of autistic spectrum disorder: clinical application and research evidence. Child: care, health and development, 32(5), 535-542.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Grupla Yapılan Müzik Etkinliğinin Otizmli Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisinin Betimlenmesi

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 252 - 276, 06.01.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, otizmli çocuklarda müziğin sosyal beceri düzeyine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, ölçüt örnekleme modeli ile belirlenen 4 otizmli çocuk oluşturmaktadır. Bu araştırma nitel araştırma desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme ve doküman analizi kullanılmıştır Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ile otizmli çocukların çalışma ve sahne video kayıtları kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan ''Sosyal Beceri Kontrol Listesi'' kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre otizmli çocukların grupla yapılan müzik etkinliği ile (i) ilişkiyi başlatma ve sürdürme becerileri, (ii) grupla bir işi yürütme becerileri, (iii) sahne becerilerinin olumlu yönde değiştiği gözlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre otizmli çocukların grup çalışmasıyla yaptıkları müzik etkinliğinin onların sosyalleşmesini arttırdığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkök, F. (1999). İlköğretimde Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesi (Öğretmen El Kitabı). İstanbul: Özgür.
  • American Psychiactric Association- APA, (2000). Mental Bozuklukların Tanı Ölçütü El Kitabı- Revize, (Çev. Ed. Ertuğrul Köroğlu) (DSM-IV-TR). Ankara: Hekimler.
  • American Psychiatric Association. (2013). The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM 5. bookpointUS.
  • American Music Therapy Assocıatıon –AMTA, (2008). Music Therapy As A Treatment Modality For Autism Spectrum Disorder, http://www.musictherapy.org/ , (Erişim Tarihi: 14.02.2013).
  • American Music Therapy Assocıatıon –AMTA, (2010). Autism Spectrum Disorders: Music Therapy Research http://www.musictherapy.org/ , (Erişim Tarihi: 10.04.2014). and Evidence Based Practice Support,
  • Avcıoğlu, H. (2003). Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (4-6 yaş),Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmış Araştırma.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle Sosyal Beceri Öğretimi. Ankara: Kök.
  • Bal, S. ve Artan, İ. (1995) 0-6 Yaş çocuklarının müzik eğitimi. İstanbul: YA-PA.
  • Berrakçay, O. (2008). Müziğin Bir Yaygın Gelişimsel Bozukluk Tipi Olan Otizmde Ortaya Çıkan Problemli Davranışlar Üzerindeki Etkisi: Ritim Uygulaması Çerçevesinde 4 Örnek Olay, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi,İzmir.
  • Brunk, B. K. (1999). Music Therapy: Another Path to Learning and Communication for Children in The Autism Spectrum . Arlington TX: Future Horizons.
  • Çadır, D. (2008). Zihinsel Engelli Öğrenciler İçin Müzik Terapi Yöntemine Göre Hazırlanan Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çetin, F. ve Bilbay, A., Kaymak, D. (2002). Araştırmadan Uygulamaya Çocuklarda Sosyal Beceriler ve Grup Eğitimi. İstanbul: Epsilon.
  • Çiftci, İ. (2001). Zihinsel Engelli Bireyler İçin Hazırlanan Bilişsel Süreç Yaklaşımına Dayalı Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Çoban, A. (2005). Müzik Terapi:Ruh Sağlığı İçin Müzikle Terapi. İstanbul: Timaş Yayınları Çoban, A. (2007). Müziğin Akademik Eğitimde Kullanılması. http://www.mcaturk.com/acoban.html. (Erişim Tarihi: 14.02.2013).
  • Çuhadar, S. (2008). Otistik Çocukların Eğitiminde Yardımcı Teknolojilerin Kullanımı. 8. İnternational Educational http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/187.doc (Erişim Tarihi: 20.04.2013). Technology Conference, Oline Paper:
  • Darıca, N., Abidoğlu Ü. ve Gümüşçü, Ş (2002). Otizm Ve Otistik Çocuklar (3. Baskı). İstanbul: Özgür.
  • Ece, A. S., ve Çeşıt, C. (2011). Türkiye'de lisansüstü düzeyde yapılan disiplinler arası müzik araştırmaları ve sonuçları. Journal of International Social Research, 4(17).
  • Edgerton, C. L. (1994). The Effect Of İmprovisational Music Therepy On The Comminicative Baehaviours Of The Autistic Children. Journel Of Music Therapy. 31, 31-62.
  • Eskioğlu, I. (2003). Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu. İnönü Üniversitesi, Malatya, 116-123.
  • Eracar, N. B. (1995). Bir Otistikle Yaşamak. Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Fazlıoğlu, Y. ve Yurdakul, M.E. (2005). Otizm, Otizmde Görsel İletişim Tekniklerinin Kullanımı. İstanbul: Morpa Kültür.
  • Frick, J. W. (1999). A qualitative study of music and communication in a musically rich early childhood special education classroom. Unpublished Doctoral Dissertation, George Mason Üniversity Virginia.
  • Gadberry, Anita. (2005). Phenomenologıcal Study Of The Co-Treatment Of Music Therapy And Play Therapy With A Boy Diagnosed With Autism, A Thesis For The Degree Of Master Of Arts, Texas: The Texas Woman’s Unıversity College Of Arts And Sciences.
  • Geretsegger, M., Holck, U., & Gold, C. (2012). Randomised controlled trial of improvisational music therapy's effectiveness for children with autism spectrum disorders (TIME-A): study protocol. BMC pediatrics, 12(1), 2.
  • Gold, C., Wigram, T., & Elefant, C. (2010). Music therapy for autistic spectrum disorder(Reviev). Cochrane Database Syst Rev, 2.
  • Gökmen, U. (2010). Otizm Tanısı Almış Bir Çocuğun Müziğe Ve Müzik Çalışmalarına Verdiği Tepkilerin Betimlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Güleç-Aslan, Y., Kırcaali-İftar, G., & Uzuner, Y. (2009). Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) Ev Uygulamasının Bir Çocukla İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(1), 1-25.
  • Hanser, S. B. (1999). The new music therapist’s handbook (2nd edition). Boston:Berkeley.
  • Hatipoğlu, B. (2007). Engellilerde Müzik. Engellilerde Sanat Ve Spor Sempozyumu-I (284-285). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Kültür Merkezi.
  • Havlat, J. J. (2006). The Effects of Music Therapy on the Interaction of verbal and Non-verbal Skills of Students with Moderate to Severe Autism (Doctoral dissertation, California State University San Marcos).
  • Heaton, P., Hermelin, B., & Pring, L. (1999). Can children with autistic spectrum disorders perceive affect in music? An experimental investigation.Psychological medicine, 29(6), 1405-1410.
  • Holck, U. (2011). Music therapy research-children with an autism spectrum disorder. Tidsskrift for Dansk Musikterapi, 8, 27-35.
  • Kaplan, R. S. ve Steele A. L. (2005). An Analysis Of Müsic Therapy Program Goals And Outcomes For Clients With Diagnoses On The Autism Spectrum. Journal Of Music Therapy, 42, 2- 19.
  • Kern, P., Woley, M. & Aldridge, D. (2006). Use of Songs to Promote Independence in Morning Greeting Routines For Young Children With Autism: J Autism Dev Disord, 37,1264-1271.
  • Kırcali, İftar, G. (2003). Otistik Özellik Gösteren Çocuklara İletişim Becerilerinin Kazandırılması. İstanbul: Ya –Pa.
  • Kim, J., Wigram, T. & Gold, C. (2008). The effects of improvisational music therapy on joint atteniton behaviour in autistic children: A randomized controlled study: J Autism Dev Disord, 38, 1758-1766.
  • Kim, J., Wigram, T., & Gold, C. (2009). Emotional, motivational and interpersonal with responsiveness therapy. Autism, 13(4), 389-409. children autism in
  • improvisational music
  • Korkmaz, B. (2000). Yağmur Çocuklar Otizm Nedir? (2. Baskı). İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • Lim, A, H. (2010). Effect of “developmental speech and language training through
  • music” on speech production in children with autism spectrum disorder: journal of music therapy, 47(1), 2-26.
  • Sazak, E. (2003). Zihinsel Engelli Birey İçin Hazırlanan Akran Aracılı Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Sicile-Kira, C. (2004). Autism Spectrum Disorder. New York: Perigee
  • Schopler E, Reichler R, DeVellis RF ve Daly K. (1980) Toward objective classification of childhood autism: Childhood Autism Rating Scale (CARS). J Autism Dev Disord, 10:91- 103.
  • Sucuoğlu B, Öktem F, Akkök F ve ark. (1996) Otistik çocukların değerlendirilmesinde kullanılan ölçeklere ilişkin bir çalışma. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 4:116-121 Tohum Otizm Vakfı, (2012). Otizm Şimdi Ne Olacak? (http://tohumotizm.org.tr/sites/default/files/kcfinder/files/Otizm%20Simdi%20Ne%20 Olacak.pdf) (Erişim Tarihi: 15.02.2013).
  • Tohum Otizm Vakfı, (2012). Otizmde Eğitim , Terapi ve Tedavi Yöntemleri. (http://tohumotizm.org.tr/sites/default/files/kcfinder/files/Otizmde%20eğitimi%20ter api ve tedavi yöntemleri%20O.pdf). (Erişim Tarihi: 21.04.2013).
  • Vaiouli, P. ve Schertz , H. (2012).Promiting Social Engagement For Young Children With Autism: A Music Therapy Approach. Triennial Conferance Of The European Society For The Cognitive Sciences Of Müsic, July 23-28
  • Wigram, T., & Gold, C. (2006). Music therapy in the assessment and treatment of autistic spectrum disorder: clinical application and research evidence. Child: care, health and development, 32(5), 535-542.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fazilet Yılmaz

Gülşah Topaloğlu Bu kişi benim

Mustafa Akyüzlüer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., Topaloğlu, G., & Akyüzlüer, M. (2014). Grupla Yapılan Müzik Etkinliğinin Otizmli Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisinin Betimlenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(1), 252-276.
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
 88x31.png