This study on mathematical modelling (MM) in science education aims to examine the mathematical modelling competencies (MMC) of pre-service science teachers and teachers. For this purpose, a qualitative study was conducted with 12 pre-service science teachers and teachers. A case study design was used in the research. The study's data were obtained through activity forms, interviews and observation techniques. Descriptive analysis was used to determine the MMY by considering the sub-competencies revised by Çakmak (2019) in line with Borromeo Ferri's (2006) MMC. When MMY was examined, it was concluded that MMC developed in the process, the most successful MMY was comprehension, and the most unsuccessful MMC was simplification and construction. Contrary to the literature, it was determined that reaching real conclusions from mathematical results was fine. It is seen that newly graduated and experienced science teachers have an equal level of MMC, while pre-service science teachers have less MMC. In the process, competence was exhibited least in biology and chemistry and most in physics. It is recommended to increase MM studies for science education and to provide MM courses at a minimum undergraduate level and in-service training to experience MM practices.
mathematical modelling mathematical modelling competencies science teachers
Fen eğitiminde matematiksel modelleme (MM) kullanımına yönelik yapılan bu çalışmanın amacı fen öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin matematiksel modelleme yeterliklerini (MMY) incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 12 fen öğretmen adayı ve öğretmeni ile nitel bir araştırma yürütülmüştür. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Etkinlik formları, görüşme ve gözlem teknikleri ile araştırmanın verileri elde edilmiştir. MMY’ni belirlemek için Borromeo Ferri (2006)’nin MMY doğrultusunda Çakmak (2019)’ ın revize ettiği alt yeterlikler gözetilerek betimsel analiz kullanılmıştır. MMY incelendiğinde süreç içerisinde MMY’nin geliştiği, en başarılı anlama, en başarısız olunan basitleştirme ve yapılandırma MMY olduğu sonucuna varılmıştır. Literatürün aksine matematiksel sonuçlardan gerçek sonuçlara varmakta sorun yaşanmadığı tespit edilmiştir. Yeni mezun fen öğretmenlerinin ve deneyimli fen öğretmenlerinin MMY eşit düzeyde olduğu görülürken fen öğretmen adaylarının MMY’ nin daha az olduğu görülmektedir. Süreçte en az biyoloji ve kimya, en çok fizik konularında yeterlik sergilenmiştir. Fen eğitimine yönelik MME çalışmalarının artırılması, asgari lisans düzeyinde MM derslerinin verilmesi ve hizmet içi eğitimlerle MM uygulamalarını deneyimlendirme çalışmalarının yapılması önerilmektedir.
matematiksel modelleme matematiksel modelleme yeterlikleri fen öğretmenleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education