Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 151 - 162, 29.01.2025

Abstract

References

  • Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri [Ideas of educators about application of national education ministry on chosing and growing school administrators]. Turkish Studies, 9/2, 80-105.
  • Arabacı, İ. B., & Sağlam, H. (2012). Zorunlu rotasyon uygulamaları konusunda okul yöneticilerinin görüşleri [Headmasters' opinion about obligatory rotation applications]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 529-547.
  • Babaoğlan, E., Nalbant, A., & Çelik, E. (2017). Okul başarısına okul yöneticisinin etkisine ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher opinions about the impact of the school principal on school success ]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 93-109. DOI: 10.21764/efd.82932
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul: Kuram, uygulama ve araştırma. Yavuz Distribution.
  • Balcı, A. (2013). Etkili okul ve okul geliştirme (6th edition). Pegem Academy.
  • Bridge, B. (2003). Eğitimde vizyoner liderlik ve etkin yöneticilik. Beyaz Publications.
  • Büyüköztürk. Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Academy.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Bookstore.
  • Ekiz, D. (2009) Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Publishing.
  • Erdoğan, S. (2022). Singapur, Güney Kore, Finlandiya ve Türkiye’de okul yöneticilerinin seçilmesi ve yetiştirilmesi [Selection and training of School administrators in Singapore, South Korea, Finland and Turkey]. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 3 (1), 59-69.
  • Fink, D., & Brayman, C. (2006). School leadership succession and the challenges of change. Educational Administration Quarterly, 42 (1), 62-89.
  • Karakütük, K. (2016). Eğitim Planlaması. Pegem Academy.
  • Konan, N., Bozanoğlu, B., & Çetin, R. B. (2017). Okul müdürü görevlendirmeye ilişkin müdür görüşleri. [Principals' opinions on the appointment of school principals]. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(3), 323-349. DOI: 10.17569/tojqi.331788
  • Kurtulmuş, M., Gündaş, A., & Ardıç, T. (2012). Zorunlu yer değişikliği uygulamasına (rotasyon) ilişkin ilköğretim yöneticilerinin görüşleri. Electronıc Journal Of Educatıon Scıences, 1 (1), 49-57.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Türleri (F. Koçak Canbaz, & M. Öz, Çev.). Nitel Araştırma Desen ve uygulama inside (S. Turan, Ed.), (ss.21-37). Nobel Academic Publishing.
  • Mutlusoy, S. (2019). Okul yöneticilerinin yöneticilik görev sürelerinin sınırlandırılmasına ilişkin görüşleri [The views of school administrators regarding the restriction of their administrative assignment period]. (Unpublished Master's Thesis). Yıldız Teknik University.
  • Önder, E. (2016). Causes of school failure from teacher and student’s perspective. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 7(2), 9-22.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma [Qualitative data analysis: A study on methodology problem in social sciences]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐343.
  • Özdoğan, A. (2023). Okul yöneticilerinin atanmaları sürecine ilişkin okul müdürlerinin görüşleri [Opinions of school administrators on the process of appointment of school administrators]. Okul Yönetimi 2 (2), 129-145.
  • Pont, B., Nusche, D., & Moorman, H. (2008). Improving school leadership. Policy and practice (Vol. 1). Paris: OECD Publishing.
  • Resmi Gazete (2021). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği. 18/04/2023 in the history of https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler /2021/02/ 20210205-1.htm
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri ([TDK], 2023). 18/04/2023 in the history of https://sozluk.gov.tr/
  • Tonbul, Y., & Sağıroğlu, S. (2012). Okul müdürlerinin zorunlu yer değiştirme uygulamasına ilişkin bir araştırma [A research regarding to obligatory displacement about school administrators]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (2), 313-339.
  • Üstün, A., & Arslan, B. (2021). Okul yöneticilerinin yönetici atama süreçleri ile ilgili tutumları [Attitudes of school administrators about the administrator appointment proce]. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 8 (4), 424-445.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8th Edition). Seckin Publishing. Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Karaköse, T., & Erol, E. (2012). Okul yöneticilerine uygulanan zorunlu yer değiştirme uygulaması hakkında okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşler [School managers and teachers’ opinions regarding mandatory rotation application applied to school managers]. e-International Journal of Educational Research, 3 (3), 65-83.

Opinions of the Administrators and Teachers on the Mandatory Rotation of School Administrators

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 151 - 162, 29.01.2025

Abstract

The purpose of this study is to determine the opinions of administrators and teachers regarding mandatory rotation for administrators. The research utilized the phenomenological method, which is a qualitative approach. The research group comprised ten administrators (principals and vice principals) and ten teachers working in public secondary schools in Bolu city center in the second semester of the academic year 2022-2023 and were selected through an appropriate sampling method. The research data were collected using a semi-structured interview form prepared by the researcher. The data obtained were analysed by descriptive analysis and the data were shown with frequencies according to the repetition status. The research findings revealed that administrators and teachers hold both positive and negative views regarding the implementation of mandatory rotation. Furthermore, administrators and teachers expressed a belief in the overall effectiveness of mandatory rotation. However, administrators do not perceive rotation as effective concerning aspects such as the administrator evaluation form (Appendix-2) and time constraints, while teachers do not perceive rotation as effective regarding the duration of rotation and issues such as interviews and objectivity. Based on these findings, recommendations were made to maintain mandatory rotation for administrators, revise the evaluation form (Appendix-2), reevaluate interviews, and conduct similar studies at various educational levels and in different provinces.

References

  • Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri [Ideas of educators about application of national education ministry on chosing and growing school administrators]. Turkish Studies, 9/2, 80-105.
  • Arabacı, İ. B., & Sağlam, H. (2012). Zorunlu rotasyon uygulamaları konusunda okul yöneticilerinin görüşleri [Headmasters' opinion about obligatory rotation applications]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 529-547.
  • Babaoğlan, E., Nalbant, A., & Çelik, E. (2017). Okul başarısına okul yöneticisinin etkisine ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher opinions about the impact of the school principal on school success ]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 93-109. DOI: 10.21764/efd.82932
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul: Kuram, uygulama ve araştırma. Yavuz Distribution.
  • Balcı, A. (2013). Etkili okul ve okul geliştirme (6th edition). Pegem Academy.
  • Bridge, B. (2003). Eğitimde vizyoner liderlik ve etkin yöneticilik. Beyaz Publications.
  • Büyüköztürk. Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Academy.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Bookstore.
  • Ekiz, D. (2009) Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Publishing.
  • Erdoğan, S. (2022). Singapur, Güney Kore, Finlandiya ve Türkiye’de okul yöneticilerinin seçilmesi ve yetiştirilmesi [Selection and training of School administrators in Singapore, South Korea, Finland and Turkey]. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 3 (1), 59-69.
  • Fink, D., & Brayman, C. (2006). School leadership succession and the challenges of change. Educational Administration Quarterly, 42 (1), 62-89.
  • Karakütük, K. (2016). Eğitim Planlaması. Pegem Academy.
  • Konan, N., Bozanoğlu, B., & Çetin, R. B. (2017). Okul müdürü görevlendirmeye ilişkin müdür görüşleri. [Principals' opinions on the appointment of school principals]. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(3), 323-349. DOI: 10.17569/tojqi.331788
  • Kurtulmuş, M., Gündaş, A., & Ardıç, T. (2012). Zorunlu yer değişikliği uygulamasına (rotasyon) ilişkin ilköğretim yöneticilerinin görüşleri. Electronıc Journal Of Educatıon Scıences, 1 (1), 49-57.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Türleri (F. Koçak Canbaz, & M. Öz, Çev.). Nitel Araştırma Desen ve uygulama inside (S. Turan, Ed.), (ss.21-37). Nobel Academic Publishing.
  • Mutlusoy, S. (2019). Okul yöneticilerinin yöneticilik görev sürelerinin sınırlandırılmasına ilişkin görüşleri [The views of school administrators regarding the restriction of their administrative assignment period]. (Unpublished Master's Thesis). Yıldız Teknik University.
  • Önder, E. (2016). Causes of school failure from teacher and student’s perspective. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 7(2), 9-22.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma [Qualitative data analysis: A study on methodology problem in social sciences]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐343.
  • Özdoğan, A. (2023). Okul yöneticilerinin atanmaları sürecine ilişkin okul müdürlerinin görüşleri [Opinions of school administrators on the process of appointment of school administrators]. Okul Yönetimi 2 (2), 129-145.
  • Pont, B., Nusche, D., & Moorman, H. (2008). Improving school leadership. Policy and practice (Vol. 1). Paris: OECD Publishing.
  • Resmi Gazete (2021). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği. 18/04/2023 in the history of https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler /2021/02/ 20210205-1.htm
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri ([TDK], 2023). 18/04/2023 in the history of https://sozluk.gov.tr/
  • Tonbul, Y., & Sağıroğlu, S. (2012). Okul müdürlerinin zorunlu yer değiştirme uygulamasına ilişkin bir araştırma [A research regarding to obligatory displacement about school administrators]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (2), 313-339.
  • Üstün, A., & Arslan, B. (2021). Okul yöneticilerinin yönetici atama süreçleri ile ilgili tutumları [Attitudes of school administrators about the administrator appointment proce]. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 8 (4), 424-445.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8th Edition). Seckin Publishing. Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Karaköse, T., & Erol, E. (2012). Okul yöneticilerine uygulanan zorunlu yer değiştirme uygulaması hakkında okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşler [School managers and teachers’ opinions regarding mandatory rotation application applied to school managers]. e-International Journal of Educational Research, 3 (3), 65-83.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ayhan Kandemir 0000-0002-2565-4292

Publication Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Kandemir, A. (2025). Opinions of the Administrators and Teachers on the Mandatory Rotation of School Administrators. Bartın University Journal of Faculty of Education, 14(1), 151-162.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education