Çoğu zaman bir suç veya olumsuz bir davranış, bilinmeyene kapı aralayan işitilmiş
bir sözcükle başlar. İnsanın doğasında var olan merak, onu ilk kez duyduğu ve anlamını
bilmediği sözcüğün kavramsal alanını sorgulamaya iter. Simgesel olarak duyulan bir
kavram alanı, öğrenme süreci ile tüm gerçekliğiyle insanın önüne serilir. Bu açıdan
olumsuz anlam alanına sahip sözcükler, elden geldiğince mahrem kalmalı; insanlardan
ve bilhassa çocuklardan ‐en azından doğru ile yanlışın ayırımını yapabilecek bir yaşa
ve olgunluğa gelene kadar‐ gizlenmelidir. Örneğin, öğrenim süreci içinde kendinden
istenen davranışları tam da istendiği gibi sergileyen, ödevlerini araştırmaya dayalı
olarak yapan ve takdir edilecek bir öğrenci davranışı sergileyen biri, ‘kopya’ sözcüğünü
fısıltı şeklinde bile duysa ilk defa duyduğu bu sözcüğün ne olduğunu ‘merak’
içgüdüsüyle araştıracaktır. Araştırmaya dayalı olarak edindiği ‘kopya’ sözcüğünün
kavramsal alanı da onu, ‘faydacılık’ ve ‘kolaycılık’ kavramlarının yönlendirmesiyle bu
kavramın gerçekliğini yerine getiren ve öğretmenlerince olumsuz algıyla
değerlendirilebilecek ve cezalandırılabilecek bir öğrenci konumuna getirmiş olacaktır.
Millî ahlak çerçevesinde de düşünülebilecek olan yüzlerce suça ve ahlaksızlığa
kapı aralayacak sözcük dizisi listelemek mümkündür. Bilimsel bir yolu bulunup bu
sözcüklerin listesi yapılmalı ve medyada bu tür sözcükler, ya hiç kullanılmamalı ya da
elden geldiğince çocukların uyanık olmadığı saatler gibi bazı özel durumlar göz önünde
bulundurularak sınırlandırılmış bir şekilde kullanılmalıdır.
Bu denetim, öncelikle gönüllülük esasına dayandırılmalıdır. Bunun için medya
mensupları bilinçlendirilmeli ve yayın yapmak kadar yapılan yayınla insanın bir
şekilde biçimlendirildiğinin de farkında olmaları sağlanmalıdır. Bu bilinçten uzak
hareket eden yayın kuruluşlarına ise RTÜK gibi denetleyici kurumlar son aşama olarak
müdahil de olabilmelidir; çünkü, aslında bu durumun kontrol altında tutulması
kamusal bir hizmettir de.
Bu yazıda, suça veya ahlaksızlığa kapı aralayan olabildiğince önemli sözcüklerin
kısa bir dizin derlemi yapılacak ve medya analizi ile konunun önemi ortaya konmaya
çalışılacaktır.
Most of the time a crime or a negative behavior begins with an unheard word
which prepared unknown. Curiosity inherent of person impel own to question a word’s
conceptual space which he hear firstly and doesn’t known its mean. As symbolic
conceptual space hearded brings out to person with all reality during the learning
process. In this regard, words having negative meaning space must be of a confidential
nature; they must be camouflaged from people especially children until they are age
which is winnowed the truth from falsehood at least. For example, if somebody who
acts at par for the course correctly, does homeworks as based on research and present
yourself as a student preordained hears copy words as only whisper, because of
'wonder' instinct he will research what this word having been heared firstly is.
Conceptual space of copy word which he learns as research would have made him a
student which applies reality of this concept as are sult in manipulation of
'pragmatism' and 'simplistic' concepts and could be considered adversely and could be
punished by his teachers.
It is possible to list vocabulary which can lead to hundreds of crime and
corruption seen in terms of national ethics. This kind of words must be listed as
devising scientific way and these word must never be used in media or must be used
limiting as some special cases like hours which children aren’t awake possibly are
considered.
This control should be based on a voluntary basis primarily members of the media
should be make conscious of this issue and it should be ensured that they are aware of
broadcast’s effects on people as broadcast control commissions like RTÜK can be
meddler to broadcasters being away from this consciousness In the last stage because
control of this condition is also a public service.
In this article it would be listed imported words which could lead to crime and
corruption shortly and it would be worked to emphasize the importance of the subject
with media analysis.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |