Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BARTIN ÜNİVERSİTESİ’NDE EĞİTİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN SOSYO‐EKONOMİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 113 - 126, 14.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören uluslararası öğrencilerin Türkiye’de ve Bartın
şehrinde karşılaştıkları sosyal ve ekonomik zorluklarının belirlenmesi, öğrencilerin bu sıkıntıları aşma
noktasında sosyal yardım kuruluşları ile olan bağlantılarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışma iki
kısımdan oluşmuştur. İlk kısımda Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerle yarı
yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılarak görüşülmüştür. Örneklem olarak 13 farklı ülkeden 11’i erkek, 9’u
kız olmak üzere 20 öğrenci belirlenmiştir. Öğrencilere demografik özelliklerini, sosyal ve ekonomik sıkıntılarını
ve sosyal yardım kuruluşları ile olan bağlantılarını anlamaya yönelik sorular sorulmuştur. Çalışmanın diğer
kısmında Bartın ilinde bulunan bazı vakıflar ve derneklerle görüşülerek, yabancı uyruklu öğrencilerle ilgili
yaptıkları ve yapmayı planladıkları çalışmalar ile ilgili bilgiler alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin
Türk öğrenciler ve hocaları ile iletişim noktasında bir sıkıntı yaşamadıkları ortaya çıkmıştır. Diğer yandan bazı
derslerin anlaşılmasında zorluk yaşadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca özellikle yeni gelen öğrencilerin
uluslararası öğrenciler ile ilgili ofis, vakıf ve derneklerle ilgili pek fazla bilgilerinin olmadığı ortaya çıkmıştır.
Bazı öğrenciler Bartın’ı küçük ve sosyal açıdan yetersiz bulurken bazıları da Bartın halkı ile sorunlarını dile
getirmiştir. Öğrencilerin ekonomik açıdan ise daha çok barınma ve ulaşım konularında sıkıntı yaşadıkları tespit
edilmiştir. Bartın’da bulunan bazı dernek ve vakıfların öğrencilere kalacak yer, yurt, burs gibi imkanlar
sundukları belirlense de bu yardımların az olduğu ve daha çok öğrenciye ulaşmaları gerektiği sonucuna
varılmıştır.

Kaynakça

  • Amanow, Ilhom. Özbekistan Cumhuriyetinden Bursa’ya Yüksek Öğrenim Görmek İçin Gelen Öğrencilerin Uyum Problemleri. Yüksek lisans tezi. Bursa; Uludağ Üniversitesi, 1996. Apaydın, Çiğdem-Akunova, Zhyldyz-Ünver, Ayşe-Korkut, Gülcan ve Tonbak Zeynep. “Akdeniz Üniversitesi’nde Eğitim Uluslararası Öğrencilerin Karşılaştıkları Sosyal-Kültürel ve Ekonomik Sorunları” 3. Uluslararası Öğrencilik Sempozyumu Bildiri Kitabı, 2017, ss. 637-667. Azmaz, Sibel. Orta Asya Cumhuriyetleri’nden Gelen Uludağ Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler. Yüksek lisans tezi, Bursa; Uludağ Üniversitesi, 1995. Bartın Üniversitesi (2019-a), http://ubys.bartin.edu.tr/BIP/BusinessIntelligence/ Students/Students By Nationality (Erişim 03.12.2019). Bartın Üniversitesi (2019-b), Bartın Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Ofisi Çağlar, Ali. Türk Üniversitelerinde Öğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri ve Akraba Toplulukları Öğrencilerinin Sorunları, Cilt:32, Sayı:4, Amme İdaresi Dergisi, 1999, ss.133-169. Çelik, İdris. Türkiye`de Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, Edirne; Trakya Üniversitesi, 2013. Garabayev, Baki. Türkiye'de yükseköğrenim gören Türk cumhuriyetleri öğrencilerinin uyum sorunları ve Türkiye ve Türklere ilişkin kalıp yargılar, Yüksek Lisans Tezi, Niğde; Niğde Üniversitesi, 2000. Ghanbary, Razieh. Hacettepe Üniversitesinde Eğitim Gören Uluslararası Öğrencilerin Profili, İhtiyaçları ve Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Hacettepe Üniversitesi, 2017. Kavak, Yüksel ve Baskan, Gülsün Atanur. “Türkiye’nin Türk cumhuriyetleri, Türk ve akraba topluluklarına yönelik eğitim politika ve uygulamaları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:20,Ankara, 2001, ss:92-103. Kıroğlu, Kasım-Kesten, Alper ve Elma Cevat, “Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Ekonomik Sorunları”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6, Sayı:2, Mersin, 2010, ss.26-39. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). Türk Dünyasından ve Kardeş Topluluklardan Gelen Öğrencilerle İlgili Bir Araştırma, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 2001. Mustafa Shakir Mustafa, “Türkiye’de Uluslararası Misafir Öğrencilerin Entegrasyon Sağlamasında Uluslararası Öğrenci Derneklerin Önemi:Konya Örneği”, 4. Uluslararası Öğrencilik Sempozyumu Bildiri Kitabı, 2018, ss. 237-247. Özçetin, Seçkin. Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler, Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Hacettepe Üniversitesi, 2013. Özkan, Gökhan ve Güvendir, Meltem Acar, “Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri Örneği”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:15(1), Bolu, 2015, ss 174-190. Soyutürk, Mustafa. Balkan ülkelerinden eğitim‐öğretim için gelen öğrencilerin (Batı Trakya örneği) sosyal yapıya uyumları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Hacettepe Üniversitesi, 2000. Stephenson, Lisa Ann. “A comparative study of cognitive and non-cognitive factors relationship to academic success for foreign master’s students”. Unpublished doctoral dissertation. University of Maryland, 2004. Yardımcıoğlu, Fatih-Beşel, Furkan ve Savaşan Fatih. “Uluslararası Öğrencilerin SosyoEkonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği)” Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries) 203 Cilt: 12, Sayı: 1, Sakarya, 2017, ss 203-254. Yıldırım, Erdal ve Köksal Hüseyin. “Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Gözüyle Türkiye” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt: 18, Sayı:3, Kırşehir, 2017,ss. 297-323. YÖK , Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, http://www.istatistik.yok.gov.tr (Erişim 29.10.2019). YTB , Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkanlığı, https://www.ytb.gov.tr/ uluslararasi-ogrenciler/uluslararasi-ogrenci-hareketliligi (Erişim 29.10.2019).
Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 113 - 126, 14.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Amanow, Ilhom. Özbekistan Cumhuriyetinden Bursa’ya Yüksek Öğrenim Görmek İçin Gelen Öğrencilerin Uyum Problemleri. Yüksek lisans tezi. Bursa; Uludağ Üniversitesi, 1996. Apaydın, Çiğdem-Akunova, Zhyldyz-Ünver, Ayşe-Korkut, Gülcan ve Tonbak Zeynep. “Akdeniz Üniversitesi’nde Eğitim Uluslararası Öğrencilerin Karşılaştıkları Sosyal-Kültürel ve Ekonomik Sorunları” 3. Uluslararası Öğrencilik Sempozyumu Bildiri Kitabı, 2017, ss. 637-667. Azmaz, Sibel. Orta Asya Cumhuriyetleri’nden Gelen Uludağ Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler. Yüksek lisans tezi, Bursa; Uludağ Üniversitesi, 1995. Bartın Üniversitesi (2019-a), http://ubys.bartin.edu.tr/BIP/BusinessIntelligence/ Students/Students By Nationality (Erişim 03.12.2019). Bartın Üniversitesi (2019-b), Bartın Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Ofisi Çağlar, Ali. Türk Üniversitelerinde Öğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri ve Akraba Toplulukları Öğrencilerinin Sorunları, Cilt:32, Sayı:4, Amme İdaresi Dergisi, 1999, ss.133-169. Çelik, İdris. Türkiye`de Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, Edirne; Trakya Üniversitesi, 2013. Garabayev, Baki. Türkiye'de yükseköğrenim gören Türk cumhuriyetleri öğrencilerinin uyum sorunları ve Türkiye ve Türklere ilişkin kalıp yargılar, Yüksek Lisans Tezi, Niğde; Niğde Üniversitesi, 2000. Ghanbary, Razieh. Hacettepe Üniversitesinde Eğitim Gören Uluslararası Öğrencilerin Profili, İhtiyaçları ve Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Hacettepe Üniversitesi, 2017. Kavak, Yüksel ve Baskan, Gülsün Atanur. “Türkiye’nin Türk cumhuriyetleri, Türk ve akraba topluluklarına yönelik eğitim politika ve uygulamaları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:20,Ankara, 2001, ss:92-103. Kıroğlu, Kasım-Kesten, Alper ve Elma Cevat, “Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Ekonomik Sorunları”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6, Sayı:2, Mersin, 2010, ss.26-39. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). Türk Dünyasından ve Kardeş Topluluklardan Gelen Öğrencilerle İlgili Bir Araştırma, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 2001. Mustafa Shakir Mustafa, “Türkiye’de Uluslararası Misafir Öğrencilerin Entegrasyon Sağlamasında Uluslararası Öğrenci Derneklerin Önemi:Konya Örneği”, 4. Uluslararası Öğrencilik Sempozyumu Bildiri Kitabı, 2018, ss. 237-247. Özçetin, Seçkin. Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler, Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Hacettepe Üniversitesi, 2013. Özkan, Gökhan ve Güvendir, Meltem Acar, “Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri Örneği”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:15(1), Bolu, 2015, ss 174-190. Soyutürk, Mustafa. Balkan ülkelerinden eğitim‐öğretim için gelen öğrencilerin (Batı Trakya örneği) sosyal yapıya uyumları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Hacettepe Üniversitesi, 2000. Stephenson, Lisa Ann. “A comparative study of cognitive and non-cognitive factors relationship to academic success for foreign master’s students”. Unpublished doctoral dissertation. University of Maryland, 2004. Yardımcıoğlu, Fatih-Beşel, Furkan ve Savaşan Fatih. “Uluslararası Öğrencilerin SosyoEkonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği)” Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries) 203 Cilt: 12, Sayı: 1, Sakarya, 2017, ss 203-254. Yıldırım, Erdal ve Köksal Hüseyin. “Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Gözüyle Türkiye” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt: 18, Sayı:3, Kırşehir, 2017,ss. 297-323. YÖK , Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, http://www.istatistik.yok.gov.tr (Erişim 29.10.2019). YTB , Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkanlığı, https://www.ytb.gov.tr/ uluslararasi-ogrenciler/uluslararasi-ogrenci-hareketliligi (Erişim 29.10.2019).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Kurtça 0000-0002-4686-6796

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurtça, B. (2020). BARTIN ÜNİVERSİTESİ’NDE EĞİTİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN SOSYO‐EKONOMİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 113-126.