Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Süleyman Bulut’un “Çocukların Hakları Var” Adlı Eserinin Çocuk Edebiyatı Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 101 - 114, 31.12.2021

Öz

Çocuk edebiyatı eserleri, çocukların gelişimine, seviyesine, özelliklerine ve ilgilerine hitap eden, nitelikli eserler olmalıdır. Bu bağlamda çocuk kitaplarının incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, çağdaş çocuk edebiyatı yazarlarımızdan biri olan Süleyman Bulut’un set halinde beş kitaptan oluşan “Çocukların Hakları Var” adlı öykü kitabının çocuk edebiyatı açısından uygunluğu incelenmiştir. Çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olup, doküman incelemesi yöntemi esas alınarak yapılmıştır. Örneklem olarak seçilen eserlerin, iç ve dış yapı özellikleri çocuk edebiyatına uygunluk açısından değerlendirilmiştir. Kitaplar, içyapı özellikleri olarak; tema, konu, kahramanlar, dil ve anlatım; dış yapı özellikleri olarak ise kapak, boyut, cilt, kâğıt, resim ve sayfa düzeni açısından incelenmiştir. Farklı iki araştırmacı tarafından incelenen eserlerde, çocuklara uygun tema ve konuların seçildiği, özgün bir dilin kullanıldığı, deyim ve ikilemelerin yoğun bir şekilde işlendiği belirlenmiştir. Eserlerin dış yapı özelliklerinin de çocukların gelişim düzeylerine uygun olarak hazırlandığı tespit edilmiştir. Eserler, iç ve dış yapı özellikleri bakımında çocukların seviyelerine hitap eden ve çocuk edebiyatına uygun eserler olup; eğitimciler, aileler ve çocuklar tarafından faydalanılması gereken kaynaklar arasında olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Alperen, N. (2001). Türkçe okuma ve yazma eğitim rehberi. Ankara: Alperen Yayınları.
  • Belet, D. ve Deveci, H. (2008). VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu 2, 3, 4 Mayıs 2008 Bildiriler. Türkçe ders kitaplarının değerler bakımından incelenmesi (s. 140-170). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bulut, S. (2017). Kardeşlik Çemberi (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bulut, S. (2017). Anne Ben Yapabilirim (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bulut, S. (2017). Sihirli Çaydanlık (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bulut, S. (2017). Hey Küçük (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bulut, S. (2017). İnsan Okur (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi (3. baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Çağlayan, A. (2005). Ahlak pusulası-ahlak ve değerler eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (2008). Çağdaş Çocuk ve Gençlik Yazınının Türkiye’deki İşlevi, Gelişimi ve Konumu. Çağdaş Türk Yazını (Hazırlayan: Zehra İpşiroğlu). İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Karatay, H. (2011). Kuramdan uygulamaya Çocuk Edebîyatı. (1. Baskı) Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kuru, H. (2016). Ayşe Yamaç’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi ve dil zenginliği açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Kuru, H. (2018) Hamdullah Köseoğlu’nun “Küçük Ressam” ve “Elimi Bırakma Anne” Adlı Eserlerinin Çocuk Edebiyatı Açısından İncelenmesi . Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (2) , 25-39.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Neydim, N. (2000). Çocuk ve edebiyat. İstanbul: Bu Yayınları.
  • Oğuzkan, A. F. (2001). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özer, A. (2007). Çocuk kitaplarındaki resimlerin “çocuğa göreliği”, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara: AÜ Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü (1. Baskı). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sınar, A. (2006). Türkiye’de çocuk edebiyatı çalışmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi. 4 (7), 175-225.
  • Şimşek, T. (2006). Çocuk edebiyatı, Türk edebiyatı tarihi 4, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2000). Çocuk edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakıf Yayınları.
  • Tür, G. ve Turla, A. (2005). Okul öncesinde çocuk, edebiyat ve kitap. İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • URL https://www.cancocuk.com Alıntı Tarihi:08.08.2020
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2012). Çocuk edebiyatı (6. Baskı) Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. VE Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2008). Yeni öğretim programlarına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Kuru 0000-0002-0378-5259

Burcu Ünlü Kuru 0000-0002-1463-9310

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kuru, H., & Ünlü Kuru, B. (2021). Süleyman Bulut’un “Çocukların Hakları Var” Adlı Eserinin Çocuk Edebiyatı Açısından İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 101-114.