5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’na göre hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu, Anayasa’nın 174’üncü maddesinde belirtilen inkılap kanunlarında yer alan suçlar hariç olmak üzere ve maddede yer alan diğer koşulların da varlığı halinde her suç bakımından uygulanabilmektedir. Ancak gerek Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi gerekse Anayasa Mahkemesi verdiği bazı kararları ile özellikle kamu görevlileri tarafından görevin icrası kapsamında işlenen birtakım suçlarla ilgili olarak hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilmesinin Anayasa’nın 17’nci maddesinde yer alan kişinin dokunulmazlığı, maddi ve manevi varlığı hakkını ihlal ettiği yönünde hükümler tesis etmiştir. Anayasa Mahkemesi bir kısım kararında, konuyu cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar hakkında verilen hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararları bakımından da tartışmıştır. Bu çerçevede, kamu görevlileri tarafından kamu görevinin icrası kapsamında işlenen işkence, kasten yaralama veya zor kullanma yetkisine ilişkin sınırın aşılması suretiyle kasten yaralama ve yine bazı durumlarda cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlarla ilgili olarak verilen hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararları Anayasa’nın 17’nci maddesinde yer alan kötü muamele yasağını ihlal eder mahiyettedir. Bu makalede, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin ve Anayasa Mahkemesinin ilgili kararları ele alınacak ve hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun uygulanabileceği suçlar bakımından bazı çözüm önerilerinde bulunulacaktır.
Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kötü Muamele Yasağı Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Anayasa Mahkemesi Kişi Dokunulmazlığı ve Maddi ve Manevi Varlığı.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ceza Hukuku, Anayasa Hukuku |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2023 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 5 |