Kesb
Theory, which both has a great importance in Kalam science and Imam Al-Ash`ari
included in Kalam, is a hypothesis that has not been yet able to be decided
precisely what it puts forth. From time to time, many Kalam scholars have dealt
with and commentated on this subject.
In
Kesb Theory, which was dealt with in point of Halku Ef’âl-i İbâd, main sides are
consisted of Jabriyya, Mu'tazila and Ahl-i Sunnah. Though every single group
puts different approaches in terms of one's discretionary actions, there seems
no problem in the area of indispensable actions. That is because people are
held responsible for their discretionary actions which they perform on their
own volition. At this very point, it carries weight with whether discretionary
actions are created by human or Allah. On the one hand is , Jabriyya, that
tells one is compelled with his all actions, and actions are respected
figuratively, and virtually he is forced to act those and in truth those acts
are attributed to Allah; on the other hand is Mu'tazila, that alleges one
should completely be free in his acts because he is held responsible for both good
and evil, mitzvah and torment so that acts can be in one's responsibility and
it is wajib for him to be the actor and the creator of his own acts - or he
wouldn't have any responsibilities; and on another hand; between Jabriyya and
Mu'tazila, is Ahl-i Sunnah (Ash'ari-Maturidi) that stays far from extremism and
deficiency, according to whose fact is accepted that human performs his actions
using the power coming from the Creator and is held responsible for what he
does and both that power and those acts are created by Allah. In short, while
human is an autonomous winner, God is an inevitable Creator.
Kesb Ef-alu'l-Ibad/human act Mu'tazilite Ash'aris al-Maturidi.
Kelam ilminde önemli bir yere sahip olan Kesb
Teorisi İmam Eş’arî’nin kelama dâhil ettiği ve ilk günden bu güne kadar net
olarak neyi ortaya koyduğu hakkında son noktanın konulamadığı bir nazariyedir.
Zaman içerisinde birçok kelam âlimi bu konuyu ele alıp değerlendirmiştir.
Halku Ef’âl-i İbâd çatısı altında ele alınan kesb
teorisinde asıl tarafları Cebriyye, Mu’tezile ve Ehl-i Sünnet meydana
getirmektedir. İnsanın ihtiyarî fiillerinde her bir grup farklı yaklaşımlar
ortaya koysa da ızdırarî fiiller alanında aralarında herhangi bir problem
görünmemektedir. Zira insanlar kendi iradeleriyle ortaya koydukları ihtiyarî
fiillerinden sorumlu tutulmaktadır. İşte bu noktada ihtiyari fiillerin insan
tarafından mı yoksa Allah tarafından mı yaratıldığı sorusu büyük önem arz
etmektedir. Bir taraftan insanın bütün fiillerinde mecbur olduğunu, fillerin
kendisine mecazen nispet edildiğini, gerçekte bunları işlemeye mecbur olduğunu
ve bu fiillerin hakiki olarak Allah’a izafe edildiğini söyleyen Cebriyye; diğer
taraftan insanın iyilik ve kötülükten, sevap ve ikabtan mesul tutulduğuna göre
fiillerinde tamamen hür olması, fiillerin insanın tasarrufunda bulunması
gerektiğini ve insanın bu fiillerin hakiki faili ve yaratıcısı olmasının vacip
olduğunu aksi takdirde insanın ortaya koyduğu fiillerinden dolayı her hangi bir
sorumluluğunun olmayacağını iddia eden Mu’tezile; bir başka tarafta ise
Cebriyye ve Mu’tezile arasında, ifrat ve tefritten uzak duran Ehl-i Sünnet
(Eş’arî-Mâturîdî) fırkası bulunmaktadır ki bunlara göre ise insan Allah’ın
kendisinde var ettiği hâdis kudreti kullanarak fiillerini kesbetmekte ve
yaptıklarından sorumlu tutulmakta ancak hem fiilleri hem de insandaki bu
kudreti yaratanın Allah olduğu kabul edilmektedir. Kısacası insan ihtiyar
sahibi bir kâsib olurken Allah da icâd ve ihtirâ’da bulunan hâlık olmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |