Bu çalışma, Kıbrıslı Türklerin
İngiliz idaresi altındayken örgün eğitim kurumlarında nasıl bir din eğitimi
uygulandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda Türkiye ve KKTC’deki
arşivlerden temin edilen belgeler ile matbu eserler, süreli yayınlar ve
raporlardan hareketle, dokümantasyon metodu kullanılarak konunun açıklığa
kavuşturulmasına çalışılmıştır. Kıbrıslı Türklerin eğitim kurumları,
Osmanlı’dan tevarüs edilen geleneği İngiliz idaresi altındayken de devam
ettirmiştir. Bu dönemde sıbyan mektepleri-ilkokullar, rüştiyeler-ortaokullar,
idadi-lise ve medreseler, Kıbrıslı Türklerin örgün eğitim kurumlarını
oluşturmaktadır. Bu örgün eğitim kurumlarından sıbyan mekteplerinde İngiliz
idaresinin sonuna kadar din dersleri okutulmuştur. Ortaokul ve lisede ise uzun
yıllar din dersleri bulunurken, 1942-1943 eğitim-öğretim yılından sonra
müfredattan çıkartılmıştır. Dönemin bir diğer örgün eğitim kurumu olan
medreseler ise 20. yüzyılın başlarından itibaren rüştiyelerin de artmasıyla
etkinliğini yitirmiş ve 1920’li yıllarda Peristerona Medresesi dışında hepsi
kapanmıştır. Peristerona Medresesi müderrisinin 1940 yılında vefat etmesiyle
söz konusu medrese de tarihe karışmıştır.
This study aims to present how a religious education is given in the
formal education institutions while Turkish Cypriots are under British
administration. In this context, studies were conducted to clarify the issue by
using the method of documentation based on the supplied documents from the
archives of Turkey and the TRNC and printed works, periodicals and reports. The
educational institutions of the Turkish Cypriots continued the tradition that
they obtained from the Ottoman Empire under the British administration. During
this period, sıbyan schools-primary schools, rushdiyyeh-secondary schools,
idadi-high schools and madrasahs constitute the formal education institutions
of Turkish Cypriots. Religious education courses were taught in the primary
schools of these formal education institutions until the end of the British
administration. In secondary and high schools, while religion courses were
given for many years, this course was removed from the curriculum after
1942-1943 academic year. The madrasahs, another formal education institution of
the period, have lost their effectiveness with the increase of the
rushdiyyeh-secondary schools as of the beginning of the 20th century and in the
1920s, all of them were closed except the Peristerona Madrasah. With the death
of the teacher of the Peristerona Madrasah in 1940, this madrasah also
vanished.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |