Anadolu ve Bağdat Demiryolu Şirketleri -C.F.O.A- Osmanlı topraklarında
Alman sermayesi ile kurulmuş birbirlerini tamamlayan iki demiryolu
şirketidir. Almanya, bu demiryolu vasıtasıyla Osmanlı’ya ciddi bir sermaye
aktarımını gerçekleştirir. Emperyalist çağda amaç, tarımsal ürün ve hammadde
açısından dünyanın en verimli bölgelerini Alman İmparatorluğu’nun denetimi
altına almaktır. Demiryolları, Berlin’den Bağdat’a uzanan bir hattı birbirine
bağlayarak hammadde, sanayi ürünleri ve asker sevkiyatını kolaylaştıracaktır.
İnşaat, işletme ve hatların yönünün belirlenmesine ilişkin tüm konularda tek
söz sahibi Alman sermayesidir. Makalede bu olgunun, Anadolu ve Bağdat
Demiryolu Şirketi’ne ait yolcu binaları tipolojisine nasıl yansıdığına ışık
tutulacaktır. Nitekim Bağdat-Halep-Nusaybin Demiryolu -B.A.N.P- hattı
üzerinde yer alan projelerde farklı bir tipoloji kullanılmıştır. Arşiv belgelerine
dayanılarak, bu şirketler tarafından kullanılan plan tipolojileri, uygulanan
tipolojiler arasındaki farklar ve bunların nedenleri, tarihsel, coğrafi ve
ekonomik bağlam içinde ele alınacaktır.
Anadolu-Bağdat Demiryolu Şirketleri Yolcu Binaları Tip Projeler Tipoloji Avlulu Yolcu Binaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 1-2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.