Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of Cognitive Gains Found in Secondary Education Course Curriculum for the Prophet’s Life According to the Revised Bloom Taxonomy

Yıl 2023, , 95 - 107, 28.12.2023
https://doi.org/10.59932/burdurilahiyat.1329515

Öz

Since the 2012-2013 academic year, the "Life of the Prophet" course has been included in the curriculum with other elective courses in the "religion, morals and values" group. Finally, in the 2018-2019 academic year, the "Life of the Prophet Curriculum" was published. Examining the learning outcomes within the scope of the objectives and contents of the Life of Our Prophet course is important in terms of providing the objectives of the course.The purpose of this article is to evaluate cognitive learning outcomes found in the secondary education course cirriculum for the Prophet’s Life considering the information size and the cognitive process size of the Bloom Taxonomy. In this context, the teaching program for the Prophet’s Life 9-12 Classes was examined and the learning outcomes were analyzed. In the study, the data were collected and evaluadet using the document analysis technique of the qualitative research method. The data were obtained from the Course Cirriculum for the Prophet’s life, which was accepted by the decision of the Board of Education dated 19th January, 2018 and numbered 19. The program includes a total of 109 gains. 93 of these learning outcomes are cognitive and 16 of them are sensory. The sample of the study consists of 93 learning outcomes of the cognitive field in the program. These learning outcomes were reviewed and analyzed according to the Revised Bloom Taxonomy. The majority of the learning outcomes were found to be in the stages of factual information and conceptual information at the information size; and in the stage of understanding at the cognitive process size.

Kaynakça

  • Bümen, Nilay T. “Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi”. Eğitim ve Bilim 31/142 (2006), 3-14.
  • Çakmak, Fatih. “Ortaokul Seçmeli Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı Hedefleri Üzerine Bir Analiz”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 2/2 (Aralık 2019), 116-143.
  • Demirel, Özcan. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları, 10. Basım, 2007.
  • Dursun, Zehra. Ortaokul Seçmeli Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programında Yer Akan Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde ‘Program’ Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları, 5. Basım, 1984.
  • Keyifli, Şükrü. “Eğitim ve Din Eğitimi”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 13/2 (Haziran 2013), 31-54.
  • Kıral, Bilge. “Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/15 (2020), 170-189.
  • Koca, Hüseyin Kasım. “Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı’nda Bulunan Bilişsel Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre İncelenmesi”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 22/1 (Haziran 2022), 293-313.
  • Koçak, Abdullah – Arun, Özgür. “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”. Selçuk İletişim Dergisi 4/3 (2006), 21-28.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. Ortaöğretim Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2018.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık, 2007.
  • Tutkun, Ömer Faruk. “Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi’ne Genel Bir Bakış”. Sakarya University Journal of Education 1/3 (2012), 14-22.
  • Yıldız, Mehmet. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (4-8) Öğretim Programı'ndaki Bilişsel Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19/19 (Haziran 2021), 307-342.

Ortaöğretim Seçmeli Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programında Yer Alan Bilişsel Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi

Yıl 2023, , 95 - 107, 28.12.2023
https://doi.org/10.59932/burdurilahiyat.1329515

Öz

2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren, “din, ahlak ve değerler” grubu içerisinde “Peygamberimizin Hayatı” dersi diğer seçmeli dersler ile müfredatta yer almaktadır. Son olarak 2018 -2019 eğitim öğretim yılında “Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı” yayımlanmıştır. Peygamberimizin Hayatı dersinin hedef ve içerikleri kapsamında kazanımların incelenmesi, dersin amaçlarını sağlaması açısından önem arz etmektedir. Bu makalenin amacı “Ortaöğretim Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı”nda bulunan bilişsel kazanımların Bloom Taksonomisi’nin bilgi boyutu ve bilişsel süreç boyutu dikkate alınarak değerlendirmektir. Bu çerçevede 9-12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Öğretim Programı incelenmiş ve kazanımlar analiz edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yönteminin doküman analizi tekniği kullanılarak veriler toplanmış ve değerlendirilmiştir. Veriler, Talim ve Terbiye Kurulu’nun 19.01.2018 tarihinde yayınlanmış olan ve 19 sayılı karar ile kabul edilen Peygamberimizin Hayatı Öğretim Programı’ndan elde edilmiştir. Programın bütününe bakıldığında 109 kazanımın yer aldığı tespit edilmiştir. Bu kazanımların 93’ü bilişsel, 16’sı duyuşsal alanda yer almaktadır. Psikomotor alanda kazanım yer almamaktadır. Çalışmanın örneklemi öğretim programında yer alan bilişsel bölüme ait 93 kazanımdan oluşmaktadır. Bu kazanımlar Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmiş ve analiz edilmiştir. Kazanımların dağılımına bakıldığında büyük bir kısmının bilgi boyutunda, olgusal bilgi ve kavramsal bilgi aşamasında; bilişsel süreç boyutunda ise anlama aşamasında olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Bümen, Nilay T. “Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi”. Eğitim ve Bilim 31/142 (2006), 3-14.
  • Çakmak, Fatih. “Ortaokul Seçmeli Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı Hedefleri Üzerine Bir Analiz”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 2/2 (Aralık 2019), 116-143.
  • Demirel, Özcan. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları, 10. Basım, 2007.
  • Dursun, Zehra. Ortaokul Seçmeli Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programında Yer Akan Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde ‘Program’ Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları, 5. Basım, 1984.
  • Keyifli, Şükrü. “Eğitim ve Din Eğitimi”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 13/2 (Haziran 2013), 31-54.
  • Kıral, Bilge. “Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/15 (2020), 170-189.
  • Koca, Hüseyin Kasım. “Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı’nda Bulunan Bilişsel Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre İncelenmesi”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 22/1 (Haziran 2022), 293-313.
  • Koçak, Abdullah – Arun, Özgür. “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”. Selçuk İletişim Dergisi 4/3 (2006), 21-28.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı. Ortaöğretim Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2018.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık, 2007.
  • Tutkun, Ömer Faruk. “Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi’ne Genel Bir Bakış”. Sakarya University Journal of Education 1/3 (2012), 14-22.
  • Yıldız, Mehmet. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (4-8) Öğretim Programı'ndaki Bilişsel Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19/19 (Haziran 2021), 307-342.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasir M. Tuna 0000-0001-7035-2368

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

ISNAD Tuna, Yasir M. “Ortaöğretim Seçmeli Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programında Yer Alan Bilişsel Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”. Burdur İlahiyat Dergisi 7 (Aralık 2023), 95-107. https://doi.org/10.59932/burdurilahiyat.1329515.

Burdur İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.