Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Soykırımcıyı Anlamaya Çalışmak: İsrail’in Gazze’ye Uyguladığı Soykırım Bağlamında Psikolojik Bir Çözümleme Denemesi

Yıl 2024, Sayı: Gazze, 1 - 25, 30.11.2024
https://doi.org/10.59932/burdurilahiyat.1575680

Öz

Bir insanlık suçu olan, orantısız şiddet ve vahşete dayanan soykırım olgusu tarih boyunca karşımıza çıkmıştır. Dünya düzeni bu şekilde devam ettiği takdirde soykırımların bitmeyeceği öngörülebilir. Bu nedenle soykırımı ve soykırımcıyı anlamak şiddet ve vahşete dayalı bu savaşların bir nebze de olsa azalması için bir gerekliliktir. Soykırım uygulayan büyük gruplar ya da uluslar için buna yatkın belli bir kimlikten söz edebilir miyiz? Eğer öyleyse şiddet eğilimli bu toplulukların karakteristik özellikleri nelerdir? Şiddete dayanan bu toplulukların sahip oldukları vahşet duygusunun kökenleri psikolojik anlamda ortaya çıkarılıp analiz edilebilir mi? Bu çalışmanın sıraladığımız soruların tamamına cevap vermek gibi bir iddiası yoktur. Ancak soykırımı ve soykırımcıyı daha özel, spesifik bir bağlamda ele alıp değerlendirmek kısmen de olsa mümkün gözükmektedir. Bu nedenle günümüzde yaşanan ve herkesin şahitlik ettiği bir soykırımı ele alıp incelemenin insanlık için daha faydalı olacağı aşikârdır. Terör devleti İsrail’in 1948’den beri sistematik olarak uyguladığı ve hâlihazırda devam eden Filistin soykırımı 7 Ekim 2023’te Gazze özelinde zirveye çıkmıştır. Bu bağlamda yaklaşık 76 yıldır süregelen sistematik bir soykırımın nasıl meşrulaştırılmaya çalışıldığının bilinmesi önem taşımaktadır. Bu bilgilerden hareketle bu çalışmanın amacı soykırım uygulayan İsrail devletinin soykırımı hangi gerekçelerle işlediğini, şiddet eğilimli bir din ve ırk esasına dayanan Siyonist topluluğun hangi özelliklere sahip olduğunu ortaya koymaya çalışmaktır. Analiz çalışması yapılırken İsrail’in karakteristik özelliklerinin tarihsel süreç içerisinde nasıl biçimlendiği de aktarılacaktır.
Derleme tarzında dizayn edilen çalışmada sırasıyla soykırım ve soykırımın nedenleri işlendikten sonra soykırım uygulamanın psikolojik nedenleri Siyonist İsrail devleti özelinde ele alınıp incelenmiştir. Bu doğrultuda öncelikle Kur’an ve hadislerde Yahudi kişiliğinin nasıl yer aldığı bilgisine yer verilmiştir. Yahudilerdeki şiddet eğiliminin kökenlerinde; seçilmişlik psikolojisi, narsisizm ve kolektif narsisizm, mağduriyet psikolojisi, seçilmiş travma, patolojik liderin varlığı, sürgün, yersiz yurtsuzluk, ezilmişlik ve kölelik psikolojisi, şiddet eğilimi ile patolojik tanrı tasavvurlarının önemli birer etken olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak kendilerini Tanrı’nın seçilmiş topluluğu olarak görmek, Tanrı tarafından kendilerine Filistin’inde içinde bulunduğu vaat edilmiş toprakların verildiğini düşünmek, yaratılan her şey ve herkesin Yahudi topluluğuna hizmet etmek için var olduğu ve gerektiğinde bunların katledilebileceğine inanmak gibi mitolojik öğelere dayanan hastalıklı düşüncelerin bir soykırımcı tablosunu da netleştirmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Seçilmişlik, vaat edilmiş topraklar, transfer planı gibi onlarca akıl dışı gerekçelerle Siyonist ideoloji tarafından masum bir milletin yok edilişine tüm dünya tanıklık etmektedir. İnsanların pasif seyirciyi oynadığı, hiçbir hukuk kuralının işlemediği, soykırımın sessizce izlendiği günümüz dünyasında umursamaya, kayıtsız kalmamaya ve merhamete olabildiğince ihtiyaç olduğu aşikardır.

Etik Beyan

-

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Adam, Baki. “Yahudilik ve Şiddet.” İslamiyat, C 5 (2002): 22-34.
  • Akdoğan, Yalçın. “İsrail’in Gazze Katliamı: UCM’ye Göre Savaş Suçu mu, Devlet Terörü mü?” Medeniyet ve Toplum Dergisi 7.2 (2023): 201-211.
  • Anthony Stevens, Jung, çev. Ayda Çayır, Kaknüs Yayınları, İstanbul 1999.
  • Araz, Ömer Faruk. “Yeni Ahit’te ve Kur’an-ı Kerim’deki Yahudilere yöneltilen eleştirilerin analizi.” İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 7.2 (2021): 791-833.
  • Batuk, Cengiz. “Tanrı'nın Asi Çocukları: Zalimlik ve Mazlumluk Arasında Şiddet Sarmalındaki Yahudiler.” Milel ve Nihal 5.1 (2008): 157-187.
  • Bauman, Zygmunt. Modernite ve Holocaust. İstanbul: Alfa Yayınevi, 2022.
  • Ben‐Meir, Alon. “Psychological İmpediments are at the Core of the Israeli–Palestinian Conflict.” Politics & Policy 51.3 (2023): 488-503.
  • Buhari, Ömer Kemal. “Varoluşsal Tehcir: Yeni Batı ve Dönüştürücü Şiddet.” İnsan Yayınları, İstanbul (2020).
  • Bulut Faik, Başbakan Netanyahu'nun “fikir babası” ırkçı Jabotinsky kimdir? (2023). https://www.indyturk.com/node/670361/t%C3%BCrki%CC%87yedensesler/ba%C5%9Fbakan-netanyahunun-fikir-babas%C4%B1-%C4%B1rk%C3%A7%C4%B1-jabotinsky-kimdir (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Ceyhan, İrem. “Yahudiliğin Cennet Tasavvuru Üzerine Bir Değerlendirme.” Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10.2 (2019): 545-557.
  • Çevik, Abdülkadir ve Ceyhun Birsen. “Mağduriyet Psikolojisi ve Toplumsal Yansımaları.” 21. Yüzyılda Sosyal Bilimler 2 (2012): 62-84.
  • Çonkor, Burhan. “Bazı Olumsuz Karakterlerin Yahudi ve Hıristiyanların Çoğuna Nispet Edildiği Ayetler.” Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (2019): 305-334.
  • Değer, Ozan. “Soykırım Suçu ve Devletin Sorumluluğu: Uluslararası Adalet Divanı'nın Bosna-Hersek v. Sırbistan-Karadağ Kararı.” Uluslararası İlişkiler Dergisi 6.22 (2009): 61-95.
  • Finkelstein, Norman G. Holokost Endüstrisi: Yahudilerin Çektiği Çilelerin İstismarı. Kırmızı Kedi Yayınevi, (2010).
  • Freeman, Michael. “Genocide, Civilization and Modernity.” The Criminology of War. Routledge, (2017), 213-229.
  • Fromm, Psikanaliz ve Din, trc. Aydın Arıtan (İstanbul: Arıtan Yayınlan, 1991), 55.
  • Garaudy, Roger. İsrail mitler ve terör. Pınar Yayınları, 2005.
  • Gerlach, Christian. “Extremely Violent Societies: an Alternative to the Concept of Genocide.” Journal of Genocide Research 8.4 (2006): 455-471.
  • Golec de Zavala, Agnieszka, et al. “Collective Narcissism Predicts Hypersensitivity to İn–Group İnsult and Direct and İndirect Retaliatory İntergroup Hostility.” European Journal of Personality 30.6 (2016): 532-551.
  • Gökmen, Osman. Hadislerde Yahudilerin Özellikleri (Sahih-i Buharî ve Sahih-i Müslim özelinde). MS thesis. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Gülfil, Derya. “Ateistlerde Olumsuz Tanrı Algısının Psiko-Sosyal Açıdan Değerlendirilmesi.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 8.2 (2019): 1289-1312.
  • Gündüz, Şinasi. “Din ve Şiddet Paradoksu.” Milel ve Nihal 13.2 (2016): 8-31.
  • Gürkan, Salime Leyla. “Barış ve Şiddet Ekseninde Yahudilik.” Din ve Şiddet (2016): 117-145.
  • Gürkan, Salime Leyla. “Yahudilik”. TDV İslâm Ansiklopedisi, 2019. https://islamansiklopedisi.org.tr/yahudilik#1 (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Gürsu, Orhan. “Kötülüğün Sıradanlaştırılması: Gazze Soykırımı Bağlamında Psikolojik Bir Analiz.” Burdur İlahiyat Dergisi 8 (2024): 130-149.
  • Gürsu, Orhan. “Nöropsikoloji, Din ve Psikolojik İyi Oluş.” Journal of International Social Research 10.53 (2017), 502-512.
  • Gürsu, Orhan. “Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/3 (2022), 915-931.
  • Houghton David Patrick. Siyaset Psikolojisi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yay, 2021.
  • Jaber Sümeyye Ali. Kur’an-ı Kerim’de Yahudilerin özellikleri. Fikriyat dergisi, (2023). https://www.fikriyat.com/galeri/islam/kuran-i-kerimde-yahudilerin-ozellikleri (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Kernberg, Otto. Sapıklıklarda ve Kişilik Bozukluklarında Saldırganlık, (2. Baskı).” Çev. Tura, SM). İstanbul: Metis Yayınları. (2010).
  • Klar, Yechiel, Noa Schori‐Eyal, and Yonat Klar. “The “Never Again” State of Israel: The Emergence of the Holocaust as a Core Feature of Israeli İdentity and its Four İncongruent Voices.” Journal of Social Issues 69.1 (2013): 125-143.
  • Klar, Yechiel. “Four Moral Obligations in the Aftermath of Historical İngroup Victimization.” Current Opinion in Psychology 11 (2016): 54-58.
  • Küçükcan, Talip, “Terörün Sosyolojisi: Toplumsal Kökenleri Anlama İmkânı”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 6, Sayı 24 (Kış 2010), s. 33-54.
  • Kühne, Thomas, Aidiyet ve Soykırım: Hitler toplumu 1918-1945. Heretik Yayınları, (2017).
  • Leader Maynard, Jonathan. “Rethinking the Role of İdeology in Mass Atrocities.” Terrorism and Political Violence 26.5 (2014): 821-841.
  • Lemkin, Raphael. Axis Rule in Occupied Europe: Laws of Occupation, Analysis of Government, Proposals for Redress. The Lawbook Exchange, Ltd., (2008).
  • Li, Mengyao, Bernhard Leidner, and Silvia Fernandez-Campos. “Stepping into Perpetrators’ Shoes: How ingroup Transgressions and Victimization Shape Support for Retributive Justice Through Perspective-Taking with Perpetrators.” Personality and Social Psychology Bulletin 46.3 (2020): 424-438.
  • Li, Mengyao, et al. “From Threat to Challenge: Understanding the İmpact of Historical Collective Trauma on Contemporary İntergroup Conflict.” Perspectives on Psychological Science 18.1 (2023): 190-209.
  • Maritz, Dominique. “What are the Main Causes of Genocide?.” E-International Relations Students (2012). https://www.e-ir.info/2012/07/12/what-are-the-main-causes-of-genocide/ (Erişim Tarihi: 05.05.2024)
  • Matulewska, Aleksandra ve Dariusz J. Gwiazdowicz. “In Quest of Genocide Understanding: Multiple Faces of Genocide.” International Journal for the Semiotics of Law-Revue internationale de Sémiotique juridique 35.4 (2022): 1425-1443.
  • May, Rollo. Aşk ve İrade. İstanbul: Okuyan Us yay., (2010).
  • Muminov Nurlan, “Vladimir Jabotinsky’nin Büyük İsrail Düşüncesi ve İsrail Dış Politikası.”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2013).
  • Murray, Kelly, and Joseph W. Ciarrocchi. “The Dark Side of Religion, Spirituality and the Moral Emotions: Shame, Guilt, And Negative Religiosity as Markers For Life Dissatisfaction.” Journal of Pastoral Counseling 42 (2007), 22-41.
  • Özarslan Emre, (2 Oca 2024). https://tr.linkedin.com/pulse/sevginin-z%C4%B1tt%C4%B1-nefret-de%C4%9Fil-kay%C4%B1ts%C4%B1zl%C4%B1kt%C4%B1r-huzursuz-beyin-e5q8f (Erişim Tarihi: 09.05.2024).
  • Ramsbotham, Oliver. “The Analysis Of Protracted Social Conflict: A Tribute to Edward Azar.” Review of International Studies 31.1 (2005): 109-126.
  • Reicher, Stephen vd. “Making a Virtue of Evil: A Five‐Step Social Identity Model of the Development of Collective Hate”. Social and Personality Psychology Compass 2/3 (Mayıs 2008), 1313-1344. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00113.x
  • Rosenman, Stanley, and Irving Handelsman. “The Collective Past, Group Psychology and Personal Narrative: Shaping Jewish İdentity by Memoirs of the Holocaust.” The American Journal of Psychoanalysis 50 (1990): 151-170.
  • Sarkissian, Hagop, and Mark Phelan. “Moral Objectivism and a Punishing God.” Journal of Experimental Social Psychology 80 (2019): 1-7.
  • Sayar, Süleyman. “Yahudi Karakteri (Tarihî ve Sosyo-Psikolojik Bir Yaklaşım).” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9.1 (2000), 1-13.
  • Stanton, Gregory. Eight Stages of Genocide, Genocide Watch, https://holocausteducatie.nl/images/Lesmateriaal/p_genocide_8stages.pdf (1998). (Erişim Tarihi: 03.07.2024).
  • Staub, Ervin. The Roots and Prevention of Genocide and Related Mass Violence. Zygon®, 47(4), (2012), 821-842. Süslü, Bilal. “Soykırım Yasağı Normunun Yaşam Döngüsü: Aktörler, Motivasyonlar ve Mekanizmalar.” Uluslararası Suçlar ve Tarih 24 (2023): 83-103.
  • Şahin, Yakup. “Çatışma Kuramları ve Kimlik Temelli Çatışmalar: Teorik Bir Giriş.” Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi 1.1 (2013), 32-55.
  • Tarhan, Nevzat. “Şiddetin Psikososyopolitik Boyutu.” Şiddet Karşısında İslam, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (2015).
  • Thomas, Emma, et al. “Nice And Nasty: The Formation of Prosocial and Hostile Social Movements.” Revue İnternationale de Psychologie Sociale 23.2 (2010): 17-55.
  • United Nations, Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide. United Nations General Assembly Resolution 260, (December 9, 1948). http//efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.1_Convention%20on%20the%20Prevention%20and%20Punishment%20of%20the%20Crime%20of%20Genocide.pdf (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Volkan, Vamık D. Kimlik Adına Öldürmek: Kanlı Çatışmalar Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Everest yayınları (2009).
  • Volkan, Vamık D. Körü Körüne İnanç: Kriz ve Terör Dönemlerinde Geniş Gruplar ve Liderleri. İstanbul: Okuyan Us yay. (2005).
  • Walzer, Michael. Haklı Savaş Haksız Savaş: Tarihten Örneklerle Desteklenmiş Ahlaki Bir Tez, (çev: Mehmet Doğan). İstanbul: Alfa Yayınları (2017).
  • Woolf, Linda M., and Michael R. Hulsizer. “Psychosocial Roots of Genocide: Risk, Prevention, and İntervention.” Journal of Genocide Research 7.1 (2005): 101-128.
  • Yechiel Klar, Noa Schori- Eyal, and Lior Yom Tov, “In the Aftermath of Historical Trauma” In: The Social Psychology of Collective Victimhood. Edited by: Johanna Ray Vollhardt, Oxford University Press (2020). © Oxford University Press. DOI: 10.1093/oso/9780190875190.001.0010
  • Yıldırım Sonay ve Gürsu Orhan. “Yetişkinlerde dindarlık ve Psikolojik Dayanıklılık İlişkisi.” Turkish Academic Research Review 6.1 (2021): 27-54.
  • İnternet Kaynakları: https://tr.wikipedia.org/wiki/Binyamin_Netanyahu (Erişim Tarihi: 11.05.2024).
  • https://standingdoctors.com/; https://www.aa.com.tr/tr/dunya/israilin-347-gundur-saldirilarini-surdurdugu-gazzede-can-kaybi-41-bin-252ye-cikti/3331998
  • https://www.trhaber.com/dunya/katliamda-aciklanan-rakamlar-yanlis-dunyanin-en-saygin-dergisi-gercek-rakami-yazdi-gazzede-katledilenlerin-sayisi-37-bin-degil-h852602.html
  • https://www.mirathaber.com/alev-alatli-siyonizm-safsatadir-ve-komiktir/ (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • https://tr.wiki7.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%B3_%D0%BA%D0%B0%D0%BA_%D0%B8%D0%BB%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D1%8F (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • https://video.haber7.com/video-galeri/253732-iyice-igrenclesti-netanyahu-amalek-benzetmesiyle-askerlere-soykirim-cagrisi-yapti (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://www.trthaber.com/trtden-haberler/holy-redemption-kutsal-isgal-belgeseline-ozel-odul-1083.html (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://www.tvnet.com.tr/gazze-soykirimi-hakkinda-her-sey/israil-halki-gazzedeki-soykirima-karsi-mi-2177923 (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://farklibakis.net/alinti/prof-norman-finkelstein-israilin-hamasi-yok-etmeyi-istedigini-soylemesi-ironik-cunku-onu-kendileri-yaratti/ (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://tr.euronews.com/2022/12/30/israilde-asiri-sagci-koalisyonuyla-6-kez-basbakanliga-geri-donen-netanyahu-kimdir (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Entebbe_Operasyonu (Erişim Tarihi: 11.05.2024).

Trying to Understand the Genocidal: A Psychologıcal Analysis in the Context of İsrael’s Genocide Against Gaza

Yıl 2024, Sayı: Gazze, 1 - 25, 30.11.2024
https://doi.org/10.59932/burdurilahiyat.1575680

Öz

The phenomenon of genocide, defined as a crime against humanity, has been observed throughout history and is characterised by the use of disproportionate violence and brutality. It can be predicted that genocides will not end if the world order continues in this way. Therefore, it is imperative to gain a deeper understanding of genocide and the perpetrators of genocide in order to reduce these wars based on violence and brutality. Can we identify a specific identity that predisposes large groups or nations to commit genocide? If so, what are the characteristics of these violent communities? Can the origins of the sense of brutality of these violent communities be psychologically uncovered and analyzed? It should be noted that this study does not claim to provide definitive answers to all the questions that have been posed. Nevertheless, it appears feasible, though only to a limited extent, to examine and assess genocide and its manifestations within a more specialized and specific context. It is therefore evident that it would be more advantageous for humanity to address and analyse a genocide that is currently taking place and that has been observed by all. The ongoing Palestinian genocide, which has been systematically implemented by the Israeli state since 1948, reached its zenith in Gaza on 7 October 2023. It is crucial to understand how a systematic genocide that has been ongoing for nearly 76 years is attempted to be legitimised. Based on this information, the objective of this study is to elucidate on what grounds the genocidal state of Israel commits genocide and what characteristics this violent Zionist community, based on religion and race, has. While analysing the study, it will also be explained how the characteristic features of Israel have been shaped in the historical process.
The study, which was designed in the style of a compilation, first addressed the genocide and the causes of genocide, before turning to an examination of the psychological reasons for the implementation of genocide in the specific case of the Zionist state of Israel. In this regard, the initial step is to present the information on how the Jewish personality is included in the Qur'an and Hadiths. Subsequently, the origins of the tendency to violence in the Jews are examined, with particular attention to the psychology of chosenness, narcissism and collective narcissism, the psychology of victimhood, chosen trauma, the presence of a pathological leader, exile, homelessness, oppression and slavery psychology, and the tendency to violence in Jews and pathological god imaginations. These factors are identified as being of particular significance in this context. It can be concluded that the presence of sick thoughts based on mythological elements, such as the perception of being God's chosen community, the belief that the promised land, including Palestine, was bestowed upon them by God, the conviction that all and any created entity exists for the benefit of the Jewish community, and the assumption that they can be slaughtered when necessary, serve to elucidate a genocidal picture. The world is bearing witness to the destruction of an innocent nation at the hands of Zionist ideology, which offers a multitude of irrational justifications, including those of chosenness, the promised land, and the transfer plan. In the current global context, where people are passive spectators, where the rule of law is absent, and where genocide is observed with indifference, it is evident that there is a need for care, indifference, and compassion to be exercised as much as possible.

Kaynakça

  • Adam, Baki. “Yahudilik ve Şiddet.” İslamiyat, C 5 (2002): 22-34.
  • Akdoğan, Yalçın. “İsrail’in Gazze Katliamı: UCM’ye Göre Savaş Suçu mu, Devlet Terörü mü?” Medeniyet ve Toplum Dergisi 7.2 (2023): 201-211.
  • Anthony Stevens, Jung, çev. Ayda Çayır, Kaknüs Yayınları, İstanbul 1999.
  • Araz, Ömer Faruk. “Yeni Ahit’te ve Kur’an-ı Kerim’deki Yahudilere yöneltilen eleştirilerin analizi.” İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 7.2 (2021): 791-833.
  • Batuk, Cengiz. “Tanrı'nın Asi Çocukları: Zalimlik ve Mazlumluk Arasında Şiddet Sarmalındaki Yahudiler.” Milel ve Nihal 5.1 (2008): 157-187.
  • Bauman, Zygmunt. Modernite ve Holocaust. İstanbul: Alfa Yayınevi, 2022.
  • Ben‐Meir, Alon. “Psychological İmpediments are at the Core of the Israeli–Palestinian Conflict.” Politics & Policy 51.3 (2023): 488-503.
  • Buhari, Ömer Kemal. “Varoluşsal Tehcir: Yeni Batı ve Dönüştürücü Şiddet.” İnsan Yayınları, İstanbul (2020).
  • Bulut Faik, Başbakan Netanyahu'nun “fikir babası” ırkçı Jabotinsky kimdir? (2023). https://www.indyturk.com/node/670361/t%C3%BCrki%CC%87yedensesler/ba%C5%9Fbakan-netanyahunun-fikir-babas%C4%B1-%C4%B1rk%C3%A7%C4%B1-jabotinsky-kimdir (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Ceyhan, İrem. “Yahudiliğin Cennet Tasavvuru Üzerine Bir Değerlendirme.” Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10.2 (2019): 545-557.
  • Çevik, Abdülkadir ve Ceyhun Birsen. “Mağduriyet Psikolojisi ve Toplumsal Yansımaları.” 21. Yüzyılda Sosyal Bilimler 2 (2012): 62-84.
  • Çonkor, Burhan. “Bazı Olumsuz Karakterlerin Yahudi ve Hıristiyanların Çoğuna Nispet Edildiği Ayetler.” Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (2019): 305-334.
  • Değer, Ozan. “Soykırım Suçu ve Devletin Sorumluluğu: Uluslararası Adalet Divanı'nın Bosna-Hersek v. Sırbistan-Karadağ Kararı.” Uluslararası İlişkiler Dergisi 6.22 (2009): 61-95.
  • Finkelstein, Norman G. Holokost Endüstrisi: Yahudilerin Çektiği Çilelerin İstismarı. Kırmızı Kedi Yayınevi, (2010).
  • Freeman, Michael. “Genocide, Civilization and Modernity.” The Criminology of War. Routledge, (2017), 213-229.
  • Fromm, Psikanaliz ve Din, trc. Aydın Arıtan (İstanbul: Arıtan Yayınlan, 1991), 55.
  • Garaudy, Roger. İsrail mitler ve terör. Pınar Yayınları, 2005.
  • Gerlach, Christian. “Extremely Violent Societies: an Alternative to the Concept of Genocide.” Journal of Genocide Research 8.4 (2006): 455-471.
  • Golec de Zavala, Agnieszka, et al. “Collective Narcissism Predicts Hypersensitivity to İn–Group İnsult and Direct and İndirect Retaliatory İntergroup Hostility.” European Journal of Personality 30.6 (2016): 532-551.
  • Gökmen, Osman. Hadislerde Yahudilerin Özellikleri (Sahih-i Buharî ve Sahih-i Müslim özelinde). MS thesis. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Gülfil, Derya. “Ateistlerde Olumsuz Tanrı Algısının Psiko-Sosyal Açıdan Değerlendirilmesi.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 8.2 (2019): 1289-1312.
  • Gündüz, Şinasi. “Din ve Şiddet Paradoksu.” Milel ve Nihal 13.2 (2016): 8-31.
  • Gürkan, Salime Leyla. “Barış ve Şiddet Ekseninde Yahudilik.” Din ve Şiddet (2016): 117-145.
  • Gürkan, Salime Leyla. “Yahudilik”. TDV İslâm Ansiklopedisi, 2019. https://islamansiklopedisi.org.tr/yahudilik#1 (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Gürsu, Orhan. “Kötülüğün Sıradanlaştırılması: Gazze Soykırımı Bağlamında Psikolojik Bir Analiz.” Burdur İlahiyat Dergisi 8 (2024): 130-149.
  • Gürsu, Orhan. “Nöropsikoloji, Din ve Psikolojik İyi Oluş.” Journal of International Social Research 10.53 (2017), 502-512.
  • Gürsu, Orhan. “Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/3 (2022), 915-931.
  • Houghton David Patrick. Siyaset Psikolojisi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yay, 2021.
  • Jaber Sümeyye Ali. Kur’an-ı Kerim’de Yahudilerin özellikleri. Fikriyat dergisi, (2023). https://www.fikriyat.com/galeri/islam/kuran-i-kerimde-yahudilerin-ozellikleri (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Kernberg, Otto. Sapıklıklarda ve Kişilik Bozukluklarında Saldırganlık, (2. Baskı).” Çev. Tura, SM). İstanbul: Metis Yayınları. (2010).
  • Klar, Yechiel, Noa Schori‐Eyal, and Yonat Klar. “The “Never Again” State of Israel: The Emergence of the Holocaust as a Core Feature of Israeli İdentity and its Four İncongruent Voices.” Journal of Social Issues 69.1 (2013): 125-143.
  • Klar, Yechiel. “Four Moral Obligations in the Aftermath of Historical İngroup Victimization.” Current Opinion in Psychology 11 (2016): 54-58.
  • Küçükcan, Talip, “Terörün Sosyolojisi: Toplumsal Kökenleri Anlama İmkânı”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 6, Sayı 24 (Kış 2010), s. 33-54.
  • Kühne, Thomas, Aidiyet ve Soykırım: Hitler toplumu 1918-1945. Heretik Yayınları, (2017).
  • Leader Maynard, Jonathan. “Rethinking the Role of İdeology in Mass Atrocities.” Terrorism and Political Violence 26.5 (2014): 821-841.
  • Lemkin, Raphael. Axis Rule in Occupied Europe: Laws of Occupation, Analysis of Government, Proposals for Redress. The Lawbook Exchange, Ltd., (2008).
  • Li, Mengyao, Bernhard Leidner, and Silvia Fernandez-Campos. “Stepping into Perpetrators’ Shoes: How ingroup Transgressions and Victimization Shape Support for Retributive Justice Through Perspective-Taking with Perpetrators.” Personality and Social Psychology Bulletin 46.3 (2020): 424-438.
  • Li, Mengyao, et al. “From Threat to Challenge: Understanding the İmpact of Historical Collective Trauma on Contemporary İntergroup Conflict.” Perspectives on Psychological Science 18.1 (2023): 190-209.
  • Maritz, Dominique. “What are the Main Causes of Genocide?.” E-International Relations Students (2012). https://www.e-ir.info/2012/07/12/what-are-the-main-causes-of-genocide/ (Erişim Tarihi: 05.05.2024)
  • Matulewska, Aleksandra ve Dariusz J. Gwiazdowicz. “In Quest of Genocide Understanding: Multiple Faces of Genocide.” International Journal for the Semiotics of Law-Revue internationale de Sémiotique juridique 35.4 (2022): 1425-1443.
  • May, Rollo. Aşk ve İrade. İstanbul: Okuyan Us yay., (2010).
  • Muminov Nurlan, “Vladimir Jabotinsky’nin Büyük İsrail Düşüncesi ve İsrail Dış Politikası.”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2013).
  • Murray, Kelly, and Joseph W. Ciarrocchi. “The Dark Side of Religion, Spirituality and the Moral Emotions: Shame, Guilt, And Negative Religiosity as Markers For Life Dissatisfaction.” Journal of Pastoral Counseling 42 (2007), 22-41.
  • Özarslan Emre, (2 Oca 2024). https://tr.linkedin.com/pulse/sevginin-z%C4%B1tt%C4%B1-nefret-de%C4%9Fil-kay%C4%B1ts%C4%B1zl%C4%B1kt%C4%B1r-huzursuz-beyin-e5q8f (Erişim Tarihi: 09.05.2024).
  • Ramsbotham, Oliver. “The Analysis Of Protracted Social Conflict: A Tribute to Edward Azar.” Review of International Studies 31.1 (2005): 109-126.
  • Reicher, Stephen vd. “Making a Virtue of Evil: A Five‐Step Social Identity Model of the Development of Collective Hate”. Social and Personality Psychology Compass 2/3 (Mayıs 2008), 1313-1344. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00113.x
  • Rosenman, Stanley, and Irving Handelsman. “The Collective Past, Group Psychology and Personal Narrative: Shaping Jewish İdentity by Memoirs of the Holocaust.” The American Journal of Psychoanalysis 50 (1990): 151-170.
  • Sarkissian, Hagop, and Mark Phelan. “Moral Objectivism and a Punishing God.” Journal of Experimental Social Psychology 80 (2019): 1-7.
  • Sayar, Süleyman. “Yahudi Karakteri (Tarihî ve Sosyo-Psikolojik Bir Yaklaşım).” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9.1 (2000), 1-13.
  • Stanton, Gregory. Eight Stages of Genocide, Genocide Watch, https://holocausteducatie.nl/images/Lesmateriaal/p_genocide_8stages.pdf (1998). (Erişim Tarihi: 03.07.2024).
  • Staub, Ervin. The Roots and Prevention of Genocide and Related Mass Violence. Zygon®, 47(4), (2012), 821-842. Süslü, Bilal. “Soykırım Yasağı Normunun Yaşam Döngüsü: Aktörler, Motivasyonlar ve Mekanizmalar.” Uluslararası Suçlar ve Tarih 24 (2023): 83-103.
  • Şahin, Yakup. “Çatışma Kuramları ve Kimlik Temelli Çatışmalar: Teorik Bir Giriş.” Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi 1.1 (2013), 32-55.
  • Tarhan, Nevzat. “Şiddetin Psikososyopolitik Boyutu.” Şiddet Karşısında İslam, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (2015).
  • Thomas, Emma, et al. “Nice And Nasty: The Formation of Prosocial and Hostile Social Movements.” Revue İnternationale de Psychologie Sociale 23.2 (2010): 17-55.
  • United Nations, Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide. United Nations General Assembly Resolution 260, (December 9, 1948). http//efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.1_Convention%20on%20the%20Prevention%20and%20Punishment%20of%20the%20Crime%20of%20Genocide.pdf (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • Volkan, Vamık D. Kimlik Adına Öldürmek: Kanlı Çatışmalar Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Everest yayınları (2009).
  • Volkan, Vamık D. Körü Körüne İnanç: Kriz ve Terör Dönemlerinde Geniş Gruplar ve Liderleri. İstanbul: Okuyan Us yay. (2005).
  • Walzer, Michael. Haklı Savaş Haksız Savaş: Tarihten Örneklerle Desteklenmiş Ahlaki Bir Tez, (çev: Mehmet Doğan). İstanbul: Alfa Yayınları (2017).
  • Woolf, Linda M., and Michael R. Hulsizer. “Psychosocial Roots of Genocide: Risk, Prevention, and İntervention.” Journal of Genocide Research 7.1 (2005): 101-128.
  • Yechiel Klar, Noa Schori- Eyal, and Lior Yom Tov, “In the Aftermath of Historical Trauma” In: The Social Psychology of Collective Victimhood. Edited by: Johanna Ray Vollhardt, Oxford University Press (2020). © Oxford University Press. DOI: 10.1093/oso/9780190875190.001.0010
  • Yıldırım Sonay ve Gürsu Orhan. “Yetişkinlerde dindarlık ve Psikolojik Dayanıklılık İlişkisi.” Turkish Academic Research Review 6.1 (2021): 27-54.
  • İnternet Kaynakları: https://tr.wikipedia.org/wiki/Binyamin_Netanyahu (Erişim Tarihi: 11.05.2024).
  • https://standingdoctors.com/; https://www.aa.com.tr/tr/dunya/israilin-347-gundur-saldirilarini-surdurdugu-gazzede-can-kaybi-41-bin-252ye-cikti/3331998
  • https://www.trhaber.com/dunya/katliamda-aciklanan-rakamlar-yanlis-dunyanin-en-saygin-dergisi-gercek-rakami-yazdi-gazzede-katledilenlerin-sayisi-37-bin-degil-h852602.html
  • https://www.mirathaber.com/alev-alatli-siyonizm-safsatadir-ve-komiktir/ (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • https://tr.wiki7.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%B3_%D0%BA%D0%B0%D0%BA_%D0%B8%D0%BB%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D1%8F (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • https://video.haber7.com/video-galeri/253732-iyice-igrenclesti-netanyahu-amalek-benzetmesiyle-askerlere-soykirim-cagrisi-yapti (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://www.trthaber.com/trtden-haberler/holy-redemption-kutsal-isgal-belgeseline-ozel-odul-1083.html (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://www.tvnet.com.tr/gazze-soykirimi-hakkinda-her-sey/israil-halki-gazzedeki-soykirima-karsi-mi-2177923 (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://farklibakis.net/alinti/prof-norman-finkelstein-israilin-hamasi-yok-etmeyi-istedigini-soylemesi-ironik-cunku-onu-kendileri-yaratti/ (Erişim Tarihi: 15.05.2024).
  • https://tr.euronews.com/2022/12/30/israilde-asiri-sagci-koalisyonuyla-6-kez-basbakanliga-geri-donen-netanyahu-kimdir (Erişim Tarihi: 07.05.2024).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Entebbe_Operasyonu (Erişim Tarihi: 11.05.2024).
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orhan Gürsu 0000-0002-7478-371X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 29 Ekim 2024
Kabul Tarihi 29 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: Gazze

Kaynak Göster

ISNAD Gürsu, Orhan. “Soykırımcıyı Anlamaya Çalışmak: İsrail’in Gazze’ye Uyguladığı Soykırım Bağlamında Psikolojik Bir Çözümleme Denemesi”. Burdur İlahiyat Dergisi Gazze (Kasım 2024), 1-25. https://doi.org/10.59932/burdurilahiyat.1575680.

Burdur İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.