Takvâ konusu, Kur’an’ın birçok ayetinde yer alan, peygamberlerin kavimlerine emrettikleri ilk hususlardandır. Peygamberlerin hayatının tamamında etkisi görülen takvâ, hakiki bir imanın ortaya çıkmasında aktif rol oynamakta, aynı zamanda imandaki samimiyetin de kulun davranışlarıyla ortaya çıkmasının bir göstergesi kabul edilmektedir. Takvâ kavramı, İslam öncesi cahiliye döneminde; maddi bir tehlikeden sakınmak, korunmak anlamına gelmekte iken, Kur’an’ın nâzil olmasıyla birlikte, kulun Allah’ın hoşnutluğunu kazanacağı davranışlarla mâsiyet ve azaptan korunması anlamını kazanmıştır. Takvâ hususunda, Kur’an’da da belirtildiği üzere, kulun en güzel örneği hiç şüphesiz Hz. Peygamber’dir. Dolayısıyla O (s.a.s) Allah’tan takvâ sahibi bir kul olmayı istemiş, kendisinden dua isteyen sahâbîlerine de takvâyı emretmiştir. Bunun için bu çalışmada, hadislerden hareketle Hz. Peygamber’in takvâsı incelenecektir. Araştırmanın amacı; Kur’an ve hadis metinlerinin çevirilerinde “Allah’tan korkun”, “Allah’tan sakının” ve “Allah’a karşı saygılı olun” şeklinde çevrilen takvâ kavramının, Hz. Peygamber’in hayatında nasıl karşılık bulduğunu ele alarak İslam’ın takvâ mefhumunu anlayabilmektir. Literatüre bakıldığında takvâya dair çalışmaların ekseriyetle Kur’an üzerinden değerlendirildiği, hadisleri referans alan çalışmaların kısıtlı olduğu tespit edilmiştir. Makalede, Kur’an’ın sıklıkla üzerinde durduğu bu olgu, hadisler üzerinden konu ile ilgili farklı çalışmalardan daha daha detaylı ve özellikle ilgili hadislerin sıhhat durumu ele alınarak incelenecektir. Bu doğrultuda Makalenin kapsamı, Kütüb-i Tis’a’ da yer alan takvâ kavramının geçtiği hadislerle sınırlı tutulmuştur. Söz konusu takvâ hadisleri, muhtevasına göre başlıklara ayrılarak yorumlanmıştır. Hadisler yorumlanırken klasik kaynaklardan ve güncel şerhlerden faydalanılmış, bunun yanında hadislerin sıhhat durumunu tespit etmek için muhakkiklerin görüşlerine ve tahric kitaplarına başvurulmuştur. Çalışmada incelenen rivayetlere bakıldığında takvâ kavramı bazı hadislerde sözlük anlamında; herhangi bir tehlikeden sakınmak, korunmak manalarında kullanılmıştır. Bazı hadislerde de mü’minin Allah’a karşı yaptığı en hayırlı şey, tek üstünlük ölçütü, kerim olan kişinin Allah’a karşı derin bir saygı sahibi olduğu şeklinde geçmektedir. Hz. Peygamber takvâya yeni bir boyut getirerek bu kavrama sosyal ilişkiler noktasında yeni anlamlar yüklemiş; önceki dinlerde bulunan eziyet ve çilekeş bir takvâ telakkisini, itidal çizgisi üzerine çekmiştir. Takvâ, kulun davranışlarına tesir ederek mutedil bir biçimde Kur’an ve sünnet üzerine yaşamasını sağlar. Aynı şekilde takvâ iman, amel, ahlâk ile sıkı bir bağ kurarak soyut bir manevi otoriteye dönüşür ve kulun eylemlerinin kontrol altına alınmasını sağlar. Bunun bir sonucu olarak kulu hem bireysel hem toplumsal açıdan örnek bir mü’mine dönüştürür.
İlgili olanların hepsine teşekkür ediyoruz
The subject of “Taqwa” is included in many verses of the Quran and is one of the first issues that the prophets commanded to their people. Taqwa, which has an impact throughout the lives of the prophets, plays an active role in the emergence of true faith, and is also considered an indicator of the sincerity in faith emerging through the behavior of the servant. The concept of taqwa existed in the pre-Islamic period of ignorance; While it means to avoid a material danger, to be protected, with the revelation of the Quran, it has gained the meaning of protecting the servant from sin and punishment through behaviors that will please Allah. As stated in the Quran, the best example of a servant in terms of taqwa is undoubtedly the Prophet. Therefore, he (pbuh) asked Allah to be a pious servant and commanded taqwa to his companions who asked for prayers from him. For this reason, in this study, taqwa of the Prophet will be examined based on the hadiths. The purpose of the research; is to understand how the concept of taqwa, which is translated as "Fear Allah", "Beware of Allah" and "Be respectful of Allah" in the Quran and hadiths, is reflected in the life of our Prophet. When we look at the literature, it has been determined that studies on taqwa are mostly evaluated through the Quran, and studies using hadiths as a reference are limited. In this article, this phenomenon which the Quran frequently emphasizes, will be examined through hadiths in more detail than other studies on the subject, especially by considering the authenticity of the relevant hadiths. Accordingly, the scope of the article is limited to the hadiths in which the concept of piety is mentioned in Kutub-i Tis'a. The hadiths of taqwa in question were interpreted by dividing them into headings according to their content. While interpreting the hadiths, classical sources and current commentaries were used, as well as the opinions of scholars and tahric books were consulted to determine the authenticity of the hadiths. When we look at the narrations examined in the study, the concept of taqwa is used in some hadiths in its dictionary meaning; It was used to mean to avoid or protect from any danger. In some hadiths, taqwa means the best thing a believer does towards Allah, the only criterion of superiority and the respect of the generous person towards Allah. By bringing a new dimension to taqwa, the Prophet gave this concept new meanings in terms of social relations. It has adopted the line of moderation from the tormented and ascetic perception of taqwa found in previous religions. Taqwa affects the behavior of the servant and enables him to live moderately according to the Quran and Sunnah. Likewise, taqwa turns into an abstract spiritual authority by establishing a close bond with faith, deeds and morality. Taqwa ensures that the servant's actions are taken under control. As a result, it transforms the servant into an exemplary believer both individually and socially.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 9 |
Burdur İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.