Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE EKLEKTİK YÖNTEMİN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 162 - 173, 15.12.2024

Öz

Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında geçmişten günümüze kadar dil öğretmek için hangi yaklaşım ve yöntemin kullanılacağı hep merak konusu olmuştur. İnsan yaşamında dil, iletişimi sağlaması açısından hayati bir öneme sahip olduğu için araştırılan ilköğretim yöntemlerinden biri dil öğretim yöntemleri olmuştur. Zamanla, eğitim ve öğretimin sistemli hale gelmesiyle yapılan çalışmalar daha bilimsel bir şekilde ele alınmıştır. Bulunan yaklaşım ve yöntemler görüş farklılığına dayanarak ‘davranışsal, bilişsel ve yapılandırıcı’ başlıkları altında toplanmıştır. Günümüzde Türkiye ve dünyada en çok kullanılan yaklaşımlardan biri olan yapılandırıcı yaklaşım dili bir iletişim aracı olarak görmüş ve bu konuda yaptığı çalışmalar sonucunda dil öğretiminde kullanılmak üzere bazı yöntemler geliştirmiştir. Bu yöntemler arasında bulunan eklektik yöntem en çok kullanılan dil öğretim yöntemlerinden biridir. Bu önemden yola çıkarak çalışmada, yabancılara Türkçe öğretimi alanında kullanılan yöntemlerden eklektik yöntemin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntemler arasında eğitimde aktif bir şekilde kullanılan eklektik yöntemin öğretmenlerin bakış açılarıyla olumlu ve olumsuz özellikleri derlenmiştir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda; öğreticilerin yabancılara Türkçe öğretiminde ve ders etkinliklerini tasarlamada diğer yöntemlere oranla eklektik yöntemi daha fazla tercih ettikleri saptanmıştır. Bu tercihin sebeplerinden biri de hem öğrencilerin farklı özelliklere sahip olması hem de derste işlenen konuların farklı özellikte yöntem ve teknikten faydalanarak anlatılması gerekliliğidir. Yöntem doğru kullanıldığında öğrencilerin derse ve yönteme karşı olumlu tutum geliştirdiği gözlenmiştir. Bu durum öğretmenlerce avantaj olarak değerlendirilmiş ve yöntemi kullanırken çok sorunla karşılaşmadıkları saptanmıştır. Elde edilen verilerin eklektik yöntem seçiminde öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Barın, E. (1994). Yabancılara Türkçenin öğretimi metodu. Dil Dergisi, 17(3), 53-54.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi: İlkeler, yöntemler, teknikler. Usem.
  • Doğan, C. (2012). Sistematik yabancı dil öğretim yaklaşımı ve yöntemleri. Ensar.
  • Flick, U. (2013). Mapping the field. In U. Flick (Ed.), The SAGE handbook of qualitative data analysis. Sage.
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23-48.
  • Göçer, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 21-36.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Nobel.
  • Güzel, A. & Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. MEB.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. MEB.
  • Memiş, M. R., ve Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Turkish Studies, 8(9), 297-319.
  • Sebüktekin, H. (1973). Yabancı dil öğretiminde yöntem. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Tarcan, A. (2004). Yabancı dil öğretim teknikleri. Nobel.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Yılmaz Bu kişi benim 0009-0008-5890-2011

Asuman Akarsu Bu kişi benim 0000-0001-5212-2067

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2024
Kabul Tarihi 7 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., & Akarsu, A. (2024). ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE EKLEKTİK YÖNTEMİN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI. Bürküt Türk Dünyası Dergisi, 3(2), 162-173.