Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study That Effection Levels Of Crices On Human Resources Management On Tourism Enterprises: A Sample Şanlıurfa

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 4, 7 - 30, 15.04.2012

Öz

The purpose of this research comprises the following: how human resources are affected by the crisis and what kind of precautions are taken by tourism establishments for the present crisis, what kind of decisions are made and what has been done after the crisis. In the subdivision of the study, the management of human resources, crisis, and economic crisis, the effect of crisis and the crisis management in tourism have been analyzed, and the previous crises have been studied. The sample of the study includes hotel establishments with the license of Tourism and Culture Ministry and Municipality in Sanlıurfa. As an outcome of the research, it was determined whether there seemed to be any differences between classification of hotel (such as tourism and municipal) in terms of perceptions of the crisis by using Mann-Whitney U test. As a result of study: It was concluded that businesses were affected by the crises, they did not expect the crises and they dismissed employees, financial precautions were taken during crises. Furthermore, the only difference that the hotels revealed out of the perceptions of crises was found to be in staff layoffspolicy (p <0.05).

Kaynakça

  • ALVAREZ, L. Suarez, Diaz A. Martin ve Casielles R. Vazquez (2007) Relationship Marketing and Information and Communication Technologies: Analysis of Retail Travel Agencies, Journal of Travel Research 2007 45: 453, s:453-463.
  • ALTUNIŞIK, R. Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Ve Yıldırım, E., (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları, 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, İstanbul.
  • AYMANKUY, Yakut, Şimal (2001), Turizm Sektöründe Kriz Yönetimi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, s. 100-123.
  • BAŞ, Türker, (2008), Anket (Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir?), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • BIERMAN, Harold (1998), The Causes of the 1929 Stock Market Crash, Greenwood Publishing Group, Westport.
  • CELASUN, Merih (2002), “2001 Krizi, Öncesi ve Sonrası: Makroekonomik ve Mali Bir Değerlendirme”, http://www.econ.utah.edu/~ehrbar/erc2002/pdf/i053.pdf, 23.05.2010.
  • DİNÇER İstanbullu, Füsun (1994), “Ağırlama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi”, Turizm Yıllığı, Türkiye Kalkınma Bankası Yayınları, İstanbul.
  • DİNÇER, Ömer (1992), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Timaj Basımevi, İstanbul.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), (2009), Yıllık Raporlar, DPT Yayınları-149, Ankara.
  • EKİNCİ, Hasan; İzci, Ferit (2006), Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklarına Psikolojik Desteğin Önemi ve Kayseri Tekstil Sektöründe Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12), s. 23-42.
  • Global Employment Trends: January 2009 / International Labour Office - Geneva: ILO, 2009, ILO Cataloguing in Publication Data.
  • GURRIA, Angel (2008), From the Financial Crisis to the Economic Downturn: Restoring Growth is a Key Challange, http://www.oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/2753/, 24.05.2010.
  • GÜRSOY, Mehmet, (2000), Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklar, İstanbul Sanayi Odası Dergisi, s. 20-42.
  • HENDERSON, Joan C. (2007), Tourism Crisis: Causes, Consequences and Management, Tourism Management, p.
  • HİÇ, Mükerrem (2009), Küresel Ekonomik Kriz ve Türkiye, Beykent Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • IRVINE, Robert B. (1987), “What’s a Crisis, Anyway”, Midyear Special, s. 3039.
  • KEPENK, Yakup ve Yentürk, Nurhan, (2001) 1994 Ekonomik Krizinin Nedenleri,
  • http://www.ekodialog.com/Konular/1994 krizi.html, Erişim: 26.04.2010.
  • KORKMAZ, Mehmet (2003) Krizler Ve İç Borçlanması, http://www.belgeler.com/blg/6i9/krizler-ve-ic-borclanmasi, Erişim: 26.04.2010.
  • KOYUNCU, Murat; Şenses, Fikret (2004), Kısa Dönem Krizlerin Sosyoekonomik Etkileri: Türkiye, Endonezya ve Arjantin Deneyimleri,
  • ERC Working Papers in Economics 04/13. Middle East Technical University, s:1-43, Ankara
  • KOZAK, Meryem (1999), Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve Örnek Olaylar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • KRUGMAN, Paul (2009), International Economics: Theory and Policy, Pearson Education, Inc., Boston.
  • KRUGMAN, Paul R. ve Maurice Obstfeld (2003), International Economics: Theory and Policy, Pearson Education, Inc., Boston. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, (2010), Turizm İstatistikleri, http://sgb.kulturturizm.gov.tr/belge/1- 90750/turizm-istatistikleri.html. Erişim Tarihi, 26.04.2010.
  • MARRA, A. (2009), “Russia”, Editörler: Bongini, P., S.Chiarlone ve G. Ferri, Emerging Banking Systems, Palgrave-MacMillan, ss.162-183.
  • PAKSOY, A. Ç. (1999), Türkiye'deki Halkla İlişkiler Uygulamaları, İstanbul: Rota Yayınları.
  • PIZAM, Abraham (1999), “A Comprehensive Approach To Classifying Acts of Crime and Violence at Tourism Destinations” Journal of Travel Research, Vol.38, No.5.
  • REILLY, A. (1987), “Are Organizations Ready for Crisis? A Managerial Scorecard”, Columbia Journal of World Business.
  • SABUNCUOĞLU, Zeyyat (1997), Personel Yönetimi; Politika ve Yönetsel Teknikler, Furkan Ofset, Bursa.
  • SAFRAN, Barış (2003), Krizlerin Aşılmasında Önemli Bir Araç Olan İşveren Motivasyonuna Yönelik Olarak İstanbul Tekstil Sektörü İşletmelerinin İncelenmesi, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Cilt:10 (1).
  • SHEAFFER, Zachary; Rita Mano, Negrin (2003), “Executives’ Orientation As Indicators of Crisis Management Policies and Practices”, Journal of Management Studies, s.570-581.
  • SIMONE, Peter (2007), “Preface: The Tsunami of 26 December 2005, PATA’s Initial Responses”, Editörler: LAWS, E., B. Prideaux ve K. Chon, Crisis Management in Tourism, CABI, UK.
  • SERDENGEÇTİ, Süreyya (2002), “Şubat 2001 Krizi Üzerine Düşünceler: Merkez Bankası Bakış Açısından Çıkarılacak Dersler”, http://www.tcmb.gov.tr/yeni/evds/konusma, 23.05.2010.
  • ŞENSES, F. (1996), "Structural Adjustment Policies and Employment in Turkey", New Perspectives on Turkey, (15), s. 65-93.
  • T.C. Turizm Bakanlığı, (2002), Turizmde Kriz Yönetimi, Nokta Ofset Basım Tic. Ltd. Şti. Ankara.
  • TEKİN. V. Nadir (2007) SPSS Uygulamalı Bilimsel Pazarlama Araştırmaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TENGİLİMOĞLU, Dilaver ve Öztürk, Yüksel (2004) İşletmelerde Halkla İlişkiler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TÜZ, Melek (2002), Kriz Anında İşletme Yönetimi, Alfa yayınları, İstanbul.
  • ULUHAN, Reha (1998), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul.
  • UNWTO (United Nations World Tourism Organization), (2010), International Tourism on Track for a Rebound after an Exceptionally Challenging 2009, http://www.unwto.org/media/news/en/press det.php?id=5361, 06.05.2010.
  • UNWTO (United Nations World Tourism Organization) World Tourism Barometer, (April 2010), “International Tourism Receipts 2009”, http://www.unwto.org/facts/eng/barometer.htm, 11.05.2010.

TURİZM İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNİN KRİZLERDEN ETKİLENME DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ŞANLIURFA ÖRNEĞİ

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 4, 7 - 30, 15.04.2012

Öz

Turizm işletmelerinde insan kaynaklarının krizlerden ne düzeyde etkilendikleri, krizlere karşı ne gibi önlem ve kararlar alındığı ve krizden sonra nelerin yapılıp yapılmadığı araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Literatür kısmında insan kaynakları yönetimi, kriz, ekonomik kriz, krizin insan kaynaklarına etkisi, turizmde kriz ve kriz yönetimi konusunda bilgi verilmiş ve yakın geçmişte yaşanan ekonomik krizler ele alınmıştır. Çalışmanın örneklemini Şanlıurfa ’da faaliyet gösteren Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Belediye belgeli otel işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda kriz algılamalarının otellerin belgeli türüne (turizm ve belediye) göre farklılık gösterip göstermediği Mann-Whitney U Testi ile belirlenmiştir. Sonuç olarak; işletmelerin krizden etkilendikleri, krizleri tahmin edemedikleri, çalışanları işten çıkardıkları, kriz ortamında yatırımları durdurmaya ve alacaklarını tahsiline yönelik önlemler aldıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, otellerin kriz algılamalarından sadece personeli işten çıkarma politikası arasında farklılık bulunmuştur (p < 0,05). 

Kaynakça

  • ALVAREZ, L. Suarez, Diaz A. Martin ve Casielles R. Vazquez (2007) Relationship Marketing and Information and Communication Technologies: Analysis of Retail Travel Agencies, Journal of Travel Research 2007 45: 453, s:453-463.
  • ALTUNIŞIK, R. Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Ve Yıldırım, E., (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları, 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, İstanbul.
  • AYMANKUY, Yakut, Şimal (2001), Turizm Sektöründe Kriz Yönetimi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, s. 100-123.
  • BAŞ, Türker, (2008), Anket (Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir?), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • BIERMAN, Harold (1998), The Causes of the 1929 Stock Market Crash, Greenwood Publishing Group, Westport.
  • CELASUN, Merih (2002), “2001 Krizi, Öncesi ve Sonrası: Makroekonomik ve Mali Bir Değerlendirme”, http://www.econ.utah.edu/~ehrbar/erc2002/pdf/i053.pdf, 23.05.2010.
  • DİNÇER İstanbullu, Füsun (1994), “Ağırlama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi”, Turizm Yıllığı, Türkiye Kalkınma Bankası Yayınları, İstanbul.
  • DİNÇER, Ömer (1992), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Timaj Basımevi, İstanbul.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), (2009), Yıllık Raporlar, DPT Yayınları-149, Ankara.
  • EKİNCİ, Hasan; İzci, Ferit (2006), Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklarına Psikolojik Desteğin Önemi ve Kayseri Tekstil Sektöründe Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12), s. 23-42.
  • Global Employment Trends: January 2009 / International Labour Office - Geneva: ILO, 2009, ILO Cataloguing in Publication Data.
  • GURRIA, Angel (2008), From the Financial Crisis to the Economic Downturn: Restoring Growth is a Key Challange, http://www.oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/2753/, 24.05.2010.
  • GÜRSOY, Mehmet, (2000), Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklar, İstanbul Sanayi Odası Dergisi, s. 20-42.
  • HENDERSON, Joan C. (2007), Tourism Crisis: Causes, Consequences and Management, Tourism Management, p.
  • HİÇ, Mükerrem (2009), Küresel Ekonomik Kriz ve Türkiye, Beykent Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • IRVINE, Robert B. (1987), “What’s a Crisis, Anyway”, Midyear Special, s. 3039.
  • KEPENK, Yakup ve Yentürk, Nurhan, (2001) 1994 Ekonomik Krizinin Nedenleri,
  • http://www.ekodialog.com/Konular/1994 krizi.html, Erişim: 26.04.2010.
  • KORKMAZ, Mehmet (2003) Krizler Ve İç Borçlanması, http://www.belgeler.com/blg/6i9/krizler-ve-ic-borclanmasi, Erişim: 26.04.2010.
  • KOYUNCU, Murat; Şenses, Fikret (2004), Kısa Dönem Krizlerin Sosyoekonomik Etkileri: Türkiye, Endonezya ve Arjantin Deneyimleri,
  • ERC Working Papers in Economics 04/13. Middle East Technical University, s:1-43, Ankara
  • KOZAK, Meryem (1999), Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve Örnek Olaylar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • KRUGMAN, Paul (2009), International Economics: Theory and Policy, Pearson Education, Inc., Boston.
  • KRUGMAN, Paul R. ve Maurice Obstfeld (2003), International Economics: Theory and Policy, Pearson Education, Inc., Boston. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, (2010), Turizm İstatistikleri, http://sgb.kulturturizm.gov.tr/belge/1- 90750/turizm-istatistikleri.html. Erişim Tarihi, 26.04.2010.
  • MARRA, A. (2009), “Russia”, Editörler: Bongini, P., S.Chiarlone ve G. Ferri, Emerging Banking Systems, Palgrave-MacMillan, ss.162-183.
  • PAKSOY, A. Ç. (1999), Türkiye'deki Halkla İlişkiler Uygulamaları, İstanbul: Rota Yayınları.
  • PIZAM, Abraham (1999), “A Comprehensive Approach To Classifying Acts of Crime and Violence at Tourism Destinations” Journal of Travel Research, Vol.38, No.5.
  • REILLY, A. (1987), “Are Organizations Ready for Crisis? A Managerial Scorecard”, Columbia Journal of World Business.
  • SABUNCUOĞLU, Zeyyat (1997), Personel Yönetimi; Politika ve Yönetsel Teknikler, Furkan Ofset, Bursa.
  • SAFRAN, Barış (2003), Krizlerin Aşılmasında Önemli Bir Araç Olan İşveren Motivasyonuna Yönelik Olarak İstanbul Tekstil Sektörü İşletmelerinin İncelenmesi, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Cilt:10 (1).
  • SHEAFFER, Zachary; Rita Mano, Negrin (2003), “Executives’ Orientation As Indicators of Crisis Management Policies and Practices”, Journal of Management Studies, s.570-581.
  • SIMONE, Peter (2007), “Preface: The Tsunami of 26 December 2005, PATA’s Initial Responses”, Editörler: LAWS, E., B. Prideaux ve K. Chon, Crisis Management in Tourism, CABI, UK.
  • SERDENGEÇTİ, Süreyya (2002), “Şubat 2001 Krizi Üzerine Düşünceler: Merkez Bankası Bakış Açısından Çıkarılacak Dersler”, http://www.tcmb.gov.tr/yeni/evds/konusma, 23.05.2010.
  • ŞENSES, F. (1996), "Structural Adjustment Policies and Employment in Turkey", New Perspectives on Turkey, (15), s. 65-93.
  • T.C. Turizm Bakanlığı, (2002), Turizmde Kriz Yönetimi, Nokta Ofset Basım Tic. Ltd. Şti. Ankara.
  • TEKİN. V. Nadir (2007) SPSS Uygulamalı Bilimsel Pazarlama Araştırmaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TENGİLİMOĞLU, Dilaver ve Öztürk, Yüksel (2004) İşletmelerde Halkla İlişkiler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TÜZ, Melek (2002), Kriz Anında İşletme Yönetimi, Alfa yayınları, İstanbul.
  • ULUHAN, Reha (1998), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul.
  • UNWTO (United Nations World Tourism Organization), (2010), International Tourism on Track for a Rebound after an Exceptionally Challenging 2009, http://www.unwto.org/media/news/en/press det.php?id=5361, 06.05.2010.
  • UNWTO (United Nations World Tourism Organization) World Tourism Barometer, (April 2010), “International Tourism Receipts 2009”, http://www.unwto.org/facts/eng/barometer.htm, 11.05.2010.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Said Kıngır

Muhammet Fatih Sancar

Bayram Akay

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kıngır, S., Sancar, M. F., & Akay, B. (2012). TURİZM İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNİN KRİZLERDEN ETKİLENME DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ŞANLIURFA ÖRNEĞİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-30.