Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Ağrı Değerlendirmesine Yönelik Tutumları ve Klinik Muhakeme Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 310 - 328, 29.08.2025

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, cerrahi kliniklerde uygulama yapan hemşirelik öğrencilerinin ağrı değerlendirmesine yönelik tutumları ve klinik muhakeme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel türde yapılmıştır. Ankara’da bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik Bölümü’nde toplam 116 öğrenci ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin toplanması amacı ile “Tanıtıcı Özellikler Soru Formu”, “Hemşirelik Öğrencilerinin Ağrı Değerlendirmesine Yönelik Tutumları Ölçeği” ve “Hemşirelik Öğrencileri için Klinik Muhakeme Hazıroluşluk Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden ve korelasyon analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan 116 öğrencinin yaş ortalaması 21,47±1,535 yaş olup, öğrencilerden %91,4’ü kadın, %45,2’si ikinci sınıftır. Öğrencilerin özdeğerlendirmelerine göre klinik karar verme düzeylerine vermiş oldukları puan ortalaması 5,84±1,896’dır. Öğrencilerin ağrı değerlendirmesine yönelik tutum ölçeği toplam puan ortalaması 58,63±11,033 iken klinik muhakeme hazıroluşluk ölçeği toplam puan ortalaması 62,46±11,737 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin ağrı değerlendirmesine yönelik tutumları ile klinik muhakeme hazıroluşluk düzeyleri arasında çok zayıf düzeyde pozitif yönde (r=0,206) anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Araştırmamızda öğrencilerin klinik muhakeme hazıroluşluk düzeylerinin nispeten yüksek, ağrı değerlendirmesine yönelik olumlu tutumlarının olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin cerrahi klinik uygulamaları sonrası ağrı değerlendirmesine yönelik tutum ve klinik muhakeme hazıroluşluk düzeyleri arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bulgular doğrultusunda, öğrencilerin teorik bilgi düzeylerinin artırılması için etkili öğrenme yöntemlerinin kullanımına ağırlık verilmesi; klinik deneyimlerinin geliştirilmesi amacıyla ise klinik öncesi simülasyon uygulamalarının ve uygulama sürelerinin artırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Achaliwie, F., Wakefield, A. B. ve Mackintosh-Franklin, C. (2023). Does education improve nurses’ knowledge, attitudes, skills, and practice in relation to pain management? An integrative review. Pain Management Nursing, 24(3), 273-279.
  • Admi, H., Moshe-Eilon, Y., Sharon, D. ve Mann, M. (2018). Nursing students' stress and satisfaction in clinical practice along different stages: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 68, 86-92.
  • Akdeniz Uysal, D. ve Yeşil Bayülgen, M. (2022). Development of the nursing students’ attitudes towards clinical practices scale. Eurasian Journal of Health Sciences, 5(2), 1-9.
  • Aksoy, G. (2017). Cerrahi ve cerrahi hemşireliği. İçinde Aksoy, G., Kanan, N., ve Akyolcu, N. (Eds.), Cerrahi hemşireliği I (ss.1-37). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Altundal, H., Yağtu, L., Denizhan, N. C., Güneşli, G. ve Yılmaz, M. (2022). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 166-177. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.972603
  • Arkan, B., Yılmaz, D., Gökdere Çinar, H. ve Uzun, R. (2023). Clinical decision-making levels of nursing students and affecting factors. Cyprus Journal of Medical Sciences, 7(6), 738-744. doi: 10.4274/cjms.2021.2857.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Berna Doğan 0009-0005-8954-3208

Elif Budak Ertürk 0000-0001-9269-7746

Yayımlanma Tarihi 29 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 11 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, B., & Budak Ertürk, E. (2025). Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Ağrı Değerlendirmesine Yönelik Tutumları ve Klinik Muhakeme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 10(2), 310-328.