Değer, dil gibi insan varlığının başat
unsurlarından biridir. Ahlak, felsefe, iktisat, eğitim vb. gibi birçok alanda
varlığını hissettiren bir kavramdır ve yaygın olarak kullanıldığı alanlar geniştir.
Evrensel, ulusal ve bireysel olarak insanlığın eylem, davranış ve amaçlarının
şekillenmesini sağlar. Birey, değerleri ailede edinmeye başlar ve onları okulda
sistemli bir şekilde öğrenmeye devam eder. Son birkaç yıldır Milli Eğitim
Bakanlığının okulda değer eğitimine daha fazla önem verdiği saptanmaktadır.
Değerlerin, okul öncesinden başlayarak eğitim öğretimin her kademesinde tüm
dersler ve okul kültürü içerisinde öğrenenlere etkin şekilde kazandırılması
hedeflenmektedir. Bu araştırma, MEB’in öğrenenlere kazandırmayı amaçladığı
değerlerin yabancı dil öğreniminde öğrenenler üzerindeki yansımasını ve onların
yabancı dil öğrenimine özgü değerleri ne düzeyde içselleştirdiklerini saptamayı
planlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir
Eğitim Fakültesi yabancı diller bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. İngiliz ve
Alman Dili Eğitimi Anabilim dallarından 290 katılımcı araştırmaya dahil
olmuştur. Katılımcılara 5’li Likert tipi “yabancı dil değerler eğitimi” anketi
uygulanmış ve araştırma sonuçları SPSS programıyla analiz edilmiş ve
yorumlanmıştır. Anketin güvenirlilik ve geçerlilik sonucu Cronbach Alpha 0,89
olarak saptanmıştır. Katılımcıların yabancı dilde özdenetim, saygı/sevgi,
sorumluluk, vatanseverlik/çalışkanlık değerlerini içselleştirdikleri sabır
değerinde özellikle öğrenen-öğreten arasındaki ilişkilerin olumsuzluğundan
etkilendikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonucun öğrenenlerin, yabancı dilde
özellikle sözlü iletişim becerilerinde başarısız olmalarının muhtemel
nedenlerinden biri olduğu ileri sürülebilir. Bu noktada okulda yabancı dil
öğretiminde sabır değeri üzerine yoğunlaşmanın gerekliliği vurgulanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 4 |