Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKULDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE YABANCI DİL ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ YANSIMALARI

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 4, 89 - 102, 15.09.2019

Öz



Değer, dil gibi insan varlığının başat
unsurlarından biridir. Ahlak, felsefe, iktisat, eğitim vb. gibi birçok alanda
varlığını hissettiren bir kavramdır ve yaygın olarak kullanıldığı alanlar geniştir.
Evrensel, ulusal ve bireysel olarak insanlığın eylem, davranış ve amaçlarının
şekillenmesini sağlar. Birey, değerleri ailede edinmeye başlar ve onları okulda
sistemli bir şekilde öğrenmeye devam eder. Son birkaç yıldır Milli Eğitim
Bakanlığının okulda değer eğitimine daha fazla önem verdiği saptanmaktadır.
Değerlerin, okul öncesinden başlayarak eğitim öğretimin her kademesinde tüm
dersler ve okul kültürü içerisinde öğrenenlere etkin şekilde kazandırılması
hedeflenmektedir. Bu araştırma, MEB’in öğrenenlere kazandırmayı amaçladığı
değerlerin yabancı dil öğreniminde öğrenenler üzerindeki yansımasını ve onların
yabancı dil öğrenimine özgü değerleri ne düzeyde içselleştirdiklerini saptamayı
planlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir
Eğitim Fakültesi yabancı diller bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. İngiliz ve
Alman Dili Eğitimi Anabilim dallarından 290 katılımcı araştırmaya dahil
olmuştur. Katılımcılara 5’li Likert tipi “yabancı dil değerler eğitimi” anketi
uygulanmış ve araştırma sonuçları SPSS programıyla analiz edilmiş ve
yorumlanmıştır. Anketin güvenirlilik ve geçerlilik sonucu Cronbach Alpha 0,89
olarak saptanmıştır. Katılımcıların yabancı dilde özdenetim, saygı/sevgi,
sorumluluk, vatanseverlik/çalışkanlık değerlerini içselleştirdikleri sabır
değerinde özellikle öğrenen-öğreten arasındaki ilişkilerin olumsuzluğundan
etkilendikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonucun öğrenenlerin, yabancı dilde
özellikle sözlü iletişim becerilerinde başarısız olmalarının muhtemel
nedenlerinden biri olduğu ileri sürülebilir. Bu noktada okulda yabancı dil
öğretiminde sabır değeri üzerine yoğunlaşmanın gerekliliği vurgulanabilir.  

Kaynakça

  • Barbot, M.J. (2000). Les auto-apprentissages. Paris: Clé Internatıonal.Bolat, Y. (2016). Sosyal Değerleri ve Değerler Eğitimini Anlamak. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 29, s. 322-348Cyr, P. (1998). Les stratégies d’apprentissage. Paris: Clé International.Dalgalian, G.; Lieutaud, S.; Weiss, F. (1981). Pour un nouvel enseignement des langues et une nouvelle formation des enseignants. Paris: Clé International.Doğan, M. (2017). Karakter Gücü Olarak Sabır ve Psikolojik İyi Oluş İlişkisi/ Relationship between patience as a character strength and psychological wellbeing. The Journal of Happiness & Well-Being, www.journalofhappiness.net/article/getpdf/195Gatto, J. T. (2018). Eğitim Bir Kitle İmha Silahı, Zorunlu Eğitimin Karanlık Dünyasında Bir Yolculuk. (Çev: Özkan, M.A. İstanbul, Edam Yayıncılık.Giordan, A. (1998). Apprendre. (Çev: Baştürk, M.; Bozavlı, E.; Tulan, M. (2008). Öğrenme. Ankara: De-ki Basım Yayım.Giordan, A. (2002). Une autre école pour nos énfants? Paris: Delagrave.Giroux, S. & Tremblay, G. (2002). Méthodologie Des Sciences Humaines, La Recherche en Action. Québec: Editions du Renouveau Pédagogique.Hagège, C. (2001). Aimer les langues pour aimer les hommes, entretient avec C. Hagège. Le langage, nature, histoire et usage. France: Sciences Humaines Editions.Holec, H. (1991). Autonomie de l’appprenant: de l’enseignement à l’apprentissage. Education Permanente. No: 107, Crapel. Université de Nancy.Illich, I. (2018). Okulsuz Toplum. (Çev: Özay, M. İstanbul: Şule Yayınları. Orozsco L.E. (2006), Le processus de Transmıssıon des Valeurs Chez les Jeunes : Etude comparative de trois configurations colombiennes. _Education. Université Rennes 2, 2006. Français.Öksüz,İ. (2017). Alt akıl: Aptallar ve Diktatörler. Ankara: Panama Yayıncılık.TDK, (1998) Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.Yazıcı, M. (2014). Değerler ve Toplumsal Yapıda Sosyal Değerlerin Yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 24, Sayı: 1, Sayfa: 209-223,Yıldırım, A.; Şimşek,H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebubekir Bozavlı

Murat Tulan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bozavlı, E., & Tulan, M. (2019). OKULDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE YABANCI DİL ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ YANSIMALARI. Bayburt Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(4), 89-102.