Bu çalışmada Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik gereği, yerine getirmesi gereken arşiv faaliyetleri üzerinden arşivlere bakışının incelenmesi hedeflenmiştir. Nitel yöntemle hazırlanan çalışmada durum çalışması deseni kullanılmış, veri toplama tekniği kapsamında belgesel taramadan yararlanılmış ve veri analiz tekniği olarak da doküman analizi tekniğinden faydalanılmıştır. 5018 sayılı Kanun’un ilgili maddeleri gereği hesap verme sorumluluğu çerçevesinde devlet üniversiteleri her yıl idare faaliyet raporu hazırlayarak yayımlamıştır. Vakıf yükseköğretim kurumları ise her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak kurum iç değerlendirme raporu hazırlayarak yayımlamıştır. Bu çerçevede 2019 yılında yürürlüğe giren Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik’te geçen yükümlü kurumlar arasında yer alan yükseköğretim kurumlarının, 2019-2022 yıllarına ait raporlarında belirtilen arşiv aktiviteleri üzerinden arşivlere bakışlarının değerlendirmesi yapılmıştır. Raporları üzerinden arşiv aktiviteleri incelenen yükseköğretim kurumları devlet yükseköğretim kurumları ve vakıf yükseköğretim kurumları şeklinde iki ayrı kategoriye ayrılmıştır. Araştırma sonucunda devlet üniversitelerinin yayımlamış olduğu 2019, 2020, 2021 ve 2022 yıllarına ait idare faaliyet raporlarında arşiv faaliyetlerine yönelik verilen bilgiler, devlet üniversiteleri grubunda altı başlık altında incelenmiştir. Vakıf yükseköğretim kurumlarının ise dört yıla ait kurum iç değerlendirme raporlarında arşiv faaliyetlerine yönelik verilen bilgiler kategorize edilerek kurumlar beş başlık altında incelenmiştir. Çalışmanın önemli bir bulgusu olarak 38’i devlet 15’i ise vakıf olmak üzere 53 üniversitenin dört yıla ait raporlarında arşiv faaliyetleri ile ilgili bilgilere yer vermedikleri görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular dikkate alınarak devlet ve vakıf yükseköğretim kurumlarının birçoğunun ilgili mevzuat hükümlerine uymadıkları belirlenmiş, bu noktada arşiv faaliyetlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için öneriler sunulmuştur. Bu çalışma, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının raporları üzerinden kurumların arşiv faaliyetlerinin irdelenmesi ve raporların eksiksiz bir şekilde kamuoyuna sunulup sunulmadığı noktasında Devlet Arşivleri Başkanlığı İdare Faaliyet Raporlarını ve İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Kamu İç Denetim Genel Raporlarının incelemesi ve kendi konusunda hazırlanan ilk çalışma olması nedeniyle diğer çalışmalardan ayrılmaktadır. Dolayısıyla çalışma, raporlar üzerinden kurumların ve üst kamu iradesinin hangi arşiv faaliyetlerini acil bir iş alanı olarak gördüğü ve hangi arşiv faaliyetlerini de acil kodlu olarak değerlendirmediği yönüyle özgün bir değere sahiptir. Kendi konusunda daha önce yapılmamış bir analiz çalışması olması nedeniyle de ilktir.
Yükseköğretim Kurumu İdare Faaliyet Raporu Kurum İç Değerlendirme Raporu
This study aims to examine the perspective of higher education institutions in Türkiye on archives through the archive activities they are required to fulfill in accordance with the Regulation on State Archive Services. The study, which was prepared with the qualitative method, used a case study design, utilized documentary scanning as a data collection technique, and utilized document analysis as a data analysis technique. Within the framework of accountability in accordance with the relevant articles of Law No. 5018, state universities have prepared and published an administrative activity report every year. On the other hand, foundation (private) higher education institutions have prepared and published an internal institutional evaluation report for the previous year every year. Within this framework, the perspective of higher education institutions, which are among the obliged institutions mentioned in the Regulation on State Archive Services, which entered into force in 2019, on archives through the archive activities specified in their reports for the years 2019-2022, has been evaluated. The universities whose archive activities were analyzed in their annual activity reports were divided into two categories: public universities and foundation (private) universities. As a result of the research, the information on archive activities in the administrative activity reports published by state universities for the years 2019, 2020, 2021 and 2022 was analyzed under six headings in the state universities group. The information provided on archive activities in the internal evaluation reports of foundation (private) universities for four years was categorized and these institutions were examined under five headings. As an important finding of the study, it was observed that 53 universities, 38 of which are public and 15 foundation universities, did not include information on archive activities in their reports for four years. Taking into consideration the findings of the research, it has been determined that most of the state and foundation (private) universities did not comply with the relevant legislation provisions and, accordingly, suggestions were presented for the healthy conduct of archive activities. This study differs from other studies in terms of analyzing the activity reports prepared by the operating universities in Türkiye, the Administrative Activity Reports published by the Directorate of State Archives and the Public Internal Audit General Reports of the Internal Audit Coordination Board in the context of archival activities, understanding whether these reports are presented to the public in a complete manner, and being the first study on the subject. Therefore, the study has an original value in terms of which archive activities institutions and the upper public will see as urgent work areas and which archive activities they do not consider as urgent. It is also the first of its kind because it is an analysis study that has not been done before in its field.
Higher Education Institution Administration Activity Report Internal Evaluation Report of the Institution
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arşiv |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |