Objectives: The primary purpose of this study was to examine the relationship among flow experience, personality, emotional intelligence and performance in race car driving simulation. Another aim of the study was to investigate whether flow experience together with personality and emotional intelligence predicts performance in race car driving simulation.
Material and Methods: Thirty individuals who had at least 2 years’ experience with car driving simulation programs and equipment were required to drive two time trials of
three laps each in the absence of other competitors. Performances were determined by the mean time taken to complete the 3 laps. Driving simulation was carried out via Play
Station 3, Logitech G27 Racing Wheel, as well as its accelerator and brake. Gran Turismo 5 car racing simulation program and LG 102 cm HD TV were also used.
Results: Performance in driving was most strongly related to autotelic experience, extraversion, and utilization of emotion. Different combinations of personality and
emotional intelligence dimensions were able to predict certain flow facets.
Conclusion: The results of the present study indicate that flow experience may have the potential to facilitate driving performance. Further, certain personality and emotional
intelligence dimensions may lead to the experience of flow.
Flow Experience Personality Emotional Intelligence Driving Simulation
Amaç: Bu çalışmanın başlıca amacı; akış deneyimi, kişilik, duygusal zeka ve yarış
otomobili sürüş simülasyonundaki performans arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Çalışmanın bir diğer amacı ise akış deneyiminin, kişilik ve duygusal zeka ile birlikte yarış
otomobili sürüş simülasyonundaki performansı öngörüp öngöremeyeceğini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmaya yarış otomobili sürüş simülasyonu konusunda en az
iki yıl deneyime sahip 30 erkek katılmıştır. Katılımcılar zamana karşı 2x3 turluk sürüş
simulasyonunda en iyi tur zamanını yapmayı denemişlerdir. Sürüş simülasyonu için Play
Station 3 oyun konsolu, Logitech G27 direksiyon ve pedal seti, Gran Turismo 5 yarış
otomobili simülasyon programı ve LG 102 cm HD TV kullanılmıştır.
Bulgular: Sonuçlar sürüş simülasyonundaki performans ile akış deneyimi alt boyutlarından
amaca ulaşma deneyimi arasında güçlü bir ilişkiyi göstermiştir. Kişilik ve duygusal
zekanın çeşitli kombinasyonları bazı akış boyutlarını anlamlı olarak öngörebilmiştir.
Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar akış deneyiminin sürüş performansını
kolaylaştırabileceğine işaret etmiştir. Buna ek olarak, bazı kişilik ve duygusal zeka
boyutlarının akış deneyimine yatkınlık sağlayabileceği de araştırma sonuçlarında ortaya
çıkmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 1 |