Bu çalışmanın amacı 2009 yılı 648. Tarihi Kırkpınar Yağlı güreşlerini yerinde izleyen seyircilerin sosyolojik profillerinin incelenmesidir. Bu çalışmada 2009 yılı 648. Tarihi Kırkpınar Yağlı güreşlerini izleyen protokol, sporcu, hakem, görevli ve medya mensubu dışında kalan seyirci tribünlerinde güreşleri izleyen kişilere 24 adet anket sorusu bire bir olarak soru-cevap şeklinde uygulanmıştır. Çalışma süresince Türkiye’nin değişik bölgelerinden Kırkpınar’ı yerinde izlemeye gelen yaklaşık 60 bin kişiden rasgele seçilen toplam 493 yağlı güreş seyircisine 2 araştırmacı tarafından anket yüz yüze uygulanmıştır. Kırkpınar Yağlı güreşlerini izleyen seyircilerden ankete katılanların tahsil durumu % 65,1’i ilkokul, % 10,1’i ortaokul, %19,5’i lise, %5,3’ü üniversite mezunu olarak yoğunlaşmaktadır. İkametgâh olarak; % 38,7’si ilçede, % 32,3’ü il merkezinde, % 22,1’i köyde, % 6,9’u beldede yaşamaktadır. Ankete katılanların % 70,8’inin yağlı güreş kurallarını kolay buldukları, minder güreşinin kuralları ile kıyaslandığında ise % 55,2 oranında yağlı güreşin kurallarının daha kolay olduğunu, son yıllarda yağlı güreşte yapılan kural değişikliklerinin ise % 56,4 oranında olumlu olduğunu belirtmişlerdir. Ankete katılanların yağlı güreş organizasyonlarını % 43,8’i reklâm (afiş) panolarından, % 37,1’i arkadaş çevresinden, % 7,3’ü televizyonlardan, % 5,5’i gezici ya da belediye anonslarından, % 2,2’si gazetelerden, % 0,6’sı internetten takip ettiklerini belirtmişlerdir. Yağlı güreşin günümüz medya ve iletişim araçlarından yararlanamadığını ancak % 43,8’nin reklâm (afiş) panolarından ve arkadaş (% 37,1) iletişiminden yararlandığını göstermektedir.Anahtar Kelimler: Yağlı güreş, Seyirci profili, Kırkpınar
The purpose of this study is to evaluate social profile of the spectators inKırkpınar Oil wrestling in 2009. The spectators who were watching the 648th HistoricalKırkpınar Oil Wrestling in 2009 used as participants in this study. Other than referees,staffs and journalist, only spectators were face to face interviewed by the researchers. Thequestionnaire included 24 questions. Out of 60 thousand spectators, 493 participants werechosen randomly. Two researchers face to face administered the questionnaire. Resultsshowed that 65,1 % of spectators were graduated from elementary school 10,1% of thespectators from middle school, 19,5% from high school and 5.3% from university. 38.7 %of participants live in county, 32.3 % in city, 22.1% in village, 6.9% in suburb. In addition,70.8% percent of the spectators thought that the rule of the oil wresting is simple. 55.2%of the participants indicated that the rule of the oil wrestling is easier than the Olympicwresting. The 56.4% of the spectators who thought the changes that had been done in oilwrestling is better. The analyses showed that 43.8% of the spectators received informationabout the oil wrestling from advertisements, 37.1% from friends, 7.3% from television,5.5% from loudspeakers, 2.2% from newspaper, 0.6% from Internet. Nowadays, oil wresting does not use media and other communication devices. On the other hand, 43.8% ofspectators use advertisement boards and 37.1% of that learned about oil wrestling fromfriends
Diğer ID | JA32GT29PB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 5 Sayı: 2 |