Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Perceived Problem Solving Skills of Prospective Teachers

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 22 - 32, 30.06.2018

Öz

The purpose of this research was to examine the perceived problem solving skills of prospective teachers. In the study, a screening model was used from descriptive research methods. The sample of the research was 406 students from Kocaeli and Sakarya Universities Sports Sciences Faculties, Physical Education and Sports Teachers Education, Sports Management, Recreation and Coaching programs and Education Faculties with 406 students in Turkish, Mathematics, Science Education, Classroom Teaching and Psychological Counseling and Guidance programs. "Problem Solving Inventory" developed by Heppner and Petersen (1982) and adapted to Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993) was used as data collection tool in the research. Independent group t-test was used to determine whether there was any difference according to gender and class levels in the analysis of the data, and ANOVA was used according to LYS score types In the study, it was concluded that teacher candidates were below the middle level in terms of perceived problem solving skill scores, that gender was not a determining factor and that those in equal weight were in better condition than verbal and special ability areas, but there was no difference between the other fields Keywords: Teacher candidates, perceived problem solving skill, LYS field.

Kaynakça

  • Basmacı, S. K. (1998). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://193.140.142.206:8080/xmlui/handle/11616/2015.
  • Bingham, A. (1958). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. A. Ferhan Oğuzkan (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Brown, S. I. (1994). The problem of the problem and curriculum fallacies. Constructing mathematical knowledge: epistemology and mathematics education. Paul ernest (ed.), Constructing Mathematical Knowledge: Epistemology and Mathematics Education içinde (s. 175-189). London-Washington D. C.: The Falmer Press. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED378043.pdf
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi
  • Can, A. (2013). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi
  • Cantav, E. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri ile diğer üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çerkez, Y., Arslan, E. (2016). An ınvestigation of teacher candidates’ problem solvıng skills and levels of depression. Turkish Journal of Psychology, 31(77), 95-99.
  • Çınar, O., Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y. (2009). Öğretmenlerin problem çözme becerileri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2). http://eefdergi.erzincan.edu.tr/article/view/1006000647/1006000532.
  • Çevik, D. B., Özmaden, M. (2013). Öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2 (3). http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/32b.cevik.pdf.
  • Genç, S. Z., Kalafat, T. (2007). Öğretmen adaylarının demokratik tutumları ile problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 10-22.
  • Heppner, P. P., Witty, T. E. & Dixon, W. A. (2004). Problem-solving appraisal and human adjustment: A Review of 20 Years of Research Using the Problem Solving Inventory. The Counseling Psychologist, 32( 3), 344-428.
  • Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: what and how do students learn? Educational Psychology Review, 16 (3), 235-266. http://kanagawa.lti.cs.cmu.edu/olcts09/sites/default/files/Hmelo-Silver_2004.pdf
  • İleritürk, D., Ercoşkun, N.Ç., Kıncal, R. Y. (2017). Farklı ülkelerin pısa 2012 problem çözme becerileri sonuçlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 5, 43,406-422.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Türkmen, L. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının problem çözme becerilerinin araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 167-178.
  • Karabacak, K., Nalbant, D. ve Topçuoğlu, P. (2015). Examination of teacher candidates’ problem solving skills according to several variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences (174), 3063-3071. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815011581
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karplus, R. (1977). Science teaching and the development of reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 14 (2), 169-175. DOI: 10.1002/tea.3660140212
  • Katkat, D., Mızrak, O. (2003). Öğretmen adaylarının pedogojik eğitimlerinin problem çözme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, (158). http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/katkat.htm
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (Post-Hoc) Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 51-64.
  • Kazu, H., Ersözlü, Z. N. (2008). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin cinsiyet, bölüm ve öss puan türüne göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/16613
  • Kolayiş, H., Turan, H. ve Ulusoy, Y. (2012). Comparison of problem-solving disposition of students in physical education teacher and psychological counseling and guidance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (46), 1939-1942. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.05.407.
  • MEB (2016). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı pısa 2015 ulusal raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Otacıoğlu, S. G. (2007). Eğitim fakültelerinin farklı branşlarında eğitim alan öğrencilerin problem çözme beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, (29), 73-83.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile öz güven düzeylerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (3). 893-92.
  • ÖSYM (2014). Öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi kılavuzu http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman /2014/YGS/2014_OSYS_KILAVUZU_02_01_2014.pdf
  • Polat, R. H., Tümkaya, S. (2010). An investigation of the students of primary school problem solving abilities depending on need for cognition. Elementary Education Online, 9 (1), 346-360.
  • Sağır, Ş. U. (2011) Research on problem solvıng skılls of teacher candidate. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (4), ISSN:1306-3111. http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000107506.
  • Schunk, D. H. (2004). Learning theories: an educational perspective. New York, NY, England: Macmillan Publishing Co, Inc. Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şahin, N., Şahin, N. H. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric proporties of the problem solving ınventory in a group of turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17 (4), 379-396. https://www.researchgate.net
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in problem çözme envanteri’nin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Von Glasersfeld, E. (1991). Questions and answers about radical constructivism. Scope, Sequence, and Coordination of Secondary School Science. Vol. II: Relevant Researh. 151- Washington, D.C.: The National Science Teachers Association. http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/151.pdf
  • Yavuz, G., Arslan, G., ve Gulten, D. C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1630-1635. https://core.ac.uk/download/pdf/82352630.pdf
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri İLE problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58. ISSN:1304-0278. www.esosder.org

Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 22 - 32, 30.06.2018

Öz

Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının algılanan problem çözme becerilerinin incelenmesidir.
Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi, Kocaeli ve Sakarya Üniversiteleri Spor Bilimleri
Fakültelerinden, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği,
Rekreasyon ve Antrenörlük programları ile Eğitim Fakültelerinden Türkçe,
Matematik, Fen Bilgisi, Sınıf Öğretmenliği ile Psikolojik Danışma ve Rehberlik
programlarında öğrenim gören 406 öğrencidir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen ve Şahin, Şahin ve
Heppner (1993) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Problem Çözme Envanteri”
kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre
farklılık olup olmadığının belirlenmesi amacıyla Bağımsız Grup t-testi, LYS
puan türlerine göre ise Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada,
öğretmen adaylarının algılanan problem çözme beceri puanları açısından orta
seviyenin altında oldukları, cinsiyetin belirleyici bir faktör olmadığı ve eşit
ağırlık alanındakilerin, sözel ve özel yetenek alanlarına göre daha iyi durumda
oldukları ancak diğer alanlar arasında bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Basmacı, S. K. (1998). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://193.140.142.206:8080/xmlui/handle/11616/2015.
  • Bingham, A. (1958). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. A. Ferhan Oğuzkan (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Brown, S. I. (1994). The problem of the problem and curriculum fallacies. Constructing mathematical knowledge: epistemology and mathematics education. Paul ernest (ed.), Constructing Mathematical Knowledge: Epistemology and Mathematics Education içinde (s. 175-189). London-Washington D. C.: The Falmer Press. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED378043.pdf
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi
  • Can, A. (2013). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi
  • Cantav, E. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri ile diğer üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çerkez, Y., Arslan, E. (2016). An ınvestigation of teacher candidates’ problem solvıng skills and levels of depression. Turkish Journal of Psychology, 31(77), 95-99.
  • Çınar, O., Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y. (2009). Öğretmenlerin problem çözme becerileri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2). http://eefdergi.erzincan.edu.tr/article/view/1006000647/1006000532.
  • Çevik, D. B., Özmaden, M. (2013). Öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2 (3). http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/32b.cevik.pdf.
  • Genç, S. Z., Kalafat, T. (2007). Öğretmen adaylarının demokratik tutumları ile problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 10-22.
  • Heppner, P. P., Witty, T. E. & Dixon, W. A. (2004). Problem-solving appraisal and human adjustment: A Review of 20 Years of Research Using the Problem Solving Inventory. The Counseling Psychologist, 32( 3), 344-428.
  • Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: what and how do students learn? Educational Psychology Review, 16 (3), 235-266. http://kanagawa.lti.cs.cmu.edu/olcts09/sites/default/files/Hmelo-Silver_2004.pdf
  • İleritürk, D., Ercoşkun, N.Ç., Kıncal, R. Y. (2017). Farklı ülkelerin pısa 2012 problem çözme becerileri sonuçlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 5, 43,406-422.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Türkmen, L. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının problem çözme becerilerinin araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 167-178.
  • Karabacak, K., Nalbant, D. ve Topçuoğlu, P. (2015). Examination of teacher candidates’ problem solving skills according to several variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences (174), 3063-3071. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815011581
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karplus, R. (1977). Science teaching and the development of reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 14 (2), 169-175. DOI: 10.1002/tea.3660140212
  • Katkat, D., Mızrak, O. (2003). Öğretmen adaylarının pedogojik eğitimlerinin problem çözme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, (158). http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/katkat.htm
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (Post-Hoc) Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 51-64.
  • Kazu, H., Ersözlü, Z. N. (2008). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin cinsiyet, bölüm ve öss puan türüne göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/16613
  • Kolayiş, H., Turan, H. ve Ulusoy, Y. (2012). Comparison of problem-solving disposition of students in physical education teacher and psychological counseling and guidance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (46), 1939-1942. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.05.407.
  • MEB (2016). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı pısa 2015 ulusal raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Otacıoğlu, S. G. (2007). Eğitim fakültelerinin farklı branşlarında eğitim alan öğrencilerin problem çözme beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, (29), 73-83.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile öz güven düzeylerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (3). 893-92.
  • ÖSYM (2014). Öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi kılavuzu http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman /2014/YGS/2014_OSYS_KILAVUZU_02_01_2014.pdf
  • Polat, R. H., Tümkaya, S. (2010). An investigation of the students of primary school problem solving abilities depending on need for cognition. Elementary Education Online, 9 (1), 346-360.
  • Sağır, Ş. U. (2011) Research on problem solvıng skılls of teacher candidate. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (4), ISSN:1306-3111. http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000107506.
  • Schunk, D. H. (2004). Learning theories: an educational perspective. New York, NY, England: Macmillan Publishing Co, Inc. Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şahin, N., Şahin, N. H. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric proporties of the problem solving ınventory in a group of turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17 (4), 379-396. https://www.researchgate.net
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in problem çözme envanteri’nin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Von Glasersfeld, E. (1991). Questions and answers about radical constructivism. Scope, Sequence, and Coordination of Secondary School Science. Vol. II: Relevant Researh. 151- Washington, D.C.: The National Science Teachers Association. http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/151.pdf
  • Yavuz, G., Arslan, G., ve Gulten, D. C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1630-1635. https://core.ac.uk/download/pdf/82352630.pdf
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri İLE problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58. ISSN:1304-0278. www.esosder.org
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Kolayiş

Hakan Turan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2017
Kabul Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kolayiş, H., & Turan, H. (2018). Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 22-32.
AMA Kolayiş H, Turan H. Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri. CBÜ BESBD. Haziran 2018;13(1):22-32.
Chicago Kolayiş, Hakan, ve Hakan Turan. “Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 13, sy. 1 (Haziran 2018): 22-32.
EndNote Kolayiş H, Turan H (01 Haziran 2018) Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13 1 22–32.
IEEE H. Kolayiş ve H. Turan, “Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri”, CBÜ BESBD, c. 13, sy. 1, ss. 22–32, 2018.
ISNAD Kolayiş, Hakan - Turan, Hakan. “Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13/1 (Haziran 2018), 22-32.
JAMA Kolayiş H, Turan H. Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri. CBÜ BESBD. 2018;13:22–32.
MLA Kolayiş, Hakan ve Hakan Turan. “Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 1, 2018, ss. 22-32.
Vancouver Kolayiş H, Turan H. Öğretmen Adaylarının Algılanan Problem Çözme Becerileri. CBÜ BESBD. 2018;13(1):22-3.