Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Self-Esteem Levels of Athletes and Sedentary Individuals Who Studied at Universities

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 125 - 135, 30.06.2018

Öz

The objective of this study is to compare the
self-esteem levels of athletes who do individual and team sports and sedentary
individuals. University of Ondokuz Mayıs Yasar Doğu Faculty of Sport Sciences
at studying, a total of 300 individuals, 100 athletes doing individual sports,
100 athletes doing team sports and 100 sedentary individuals who were not doing
any sports studying at the Faculty of Education, participated in the study. As
a study and data collecting method face to face conversation method, in order
to find out the self-esteem levels of the participants, “Self-Esteem Scale”
developed by Arıcak (1999) was used. It was found that the “self-worth” and
“depressive mood” values of athletes who were doing individual sports were
statistically higher than those of athletes doing team sports and sedentary
individuals (p<0.0166). No differences were found in any of the
sub-dimensions of self-esteem levels in terms of gender and family’s monthly
income. It was concluded that the self-esteem levels of athletes who were doing
individual sports were higher than those of athletes who were doing team sports
and sedentary individuals. Gender and family’s income level do not have an
influence on self-esteem. Self-esteem levels of the individuals staying alone
are lower than those who stay with their family or in the dormitory.
The fact that the athletes who engage in individual
sports have to struggle with their opponent alone requires more responsibility.
This responsibility is thought to increase the athlete's self-esteem, giving
the athlete more sense of self-confidence. If athletes dealing with team sports
get the same responsibilities for their teams as well, and they are more
confident in themselves, it will be inevitable to raise their self-esteem. It
is also necessary for the sedanters to provide the necessary environment for
sports and to increase the incentive. 

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik saygısı ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, E. Y. (2015). Spor yapmanın ergenlerin benlik saygısı ve öz yeterliliklerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Ceviz, F. H. (2009). Orta yaş ve yaşlılıkta dindarlık, mistik tecrübe ve benlik saygısı. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çevik, G. B., ve Atıcı, M. (2009). Lise 3. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 399-352.
  • Dilek, H. (2007). Farklı eğitim programlarına devam eden lise II. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı ile anne-babalarının benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Adana: Nobel Kitapevi, 13-38.
  • Eriş, Y. ve İkiz, F. E. (2013). Ergenlerin benlik saygısı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki ve kişisel değişkenlerin etkileri. Turkish Studies, 8(6), 179-193.
  • Esen, C. A. (2012). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi (Muğla Üniversitesi Örneği). Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Gün, E. (2006). Spor yapanlarda ve spor yapmayan ergenlerde benlik saygısı. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Karagözoğlu, Ş., Kahve, E., Koç, Ö., ve Adamişoğlu, D. (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Nurse Education Today, 28, 641–649.
  • Kahriman, İ. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 24-32.
  • Polat, G. (2014). Düzenli egzersiz yapan kadınlarda egzersizin benlik saygısı ve beden memnuniyeti üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Salar, B. Hekim, M. Tokgöz, M. (2012). 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duygusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Taşgit, M. S. (2012). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve karar verme düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Torucu, B. (1999). 13-14 Yasındaki gençlerin sosyo-ekonomik düzey ve anne-baba tutumlarındaki farklılıkların belirlenip özsaygıya etkisinin araştırılıp karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ünver, Ş., Çavuşoğlu, G. ve İslamoğlu İ. (2014). Spor bilimleri ve ilahiyat fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı ve psikosomatik belirtilerinin karşılaştırılması. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 2, 261-270.
  • Yavuzer, H. (2002). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, S. (2000). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yüzgeç, S. (2014). Benlik saygısı ile mistik tecrübe arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 125 - 135, 30.06.2018

Öz

Bu araştırmanın
amacı, üniversitede okuyan, bireysel ve takım sporu ile uğraşan sporcuların ve
sedanterlerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan
bireysel sporlar ile uğraşan 100 sporcu, takım sporlarıyla uğraşan 100 sporcu
ve hiçbir spor branşı ile uğraşmayan Eğitim Fakültesi’nde okuyan 100 sedanter
olmak üzere toplam 300 kişi katılmıştır. Çalışmada veri toplama tekniği
olarak yüz yüze görüşme,
katılımcıların benlik saygısı
düzeylerini tespit etmek için Arıcak (1999) tarafından geliştirilen “Benlik
Saygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Bireysel sporlar ile uğraşan sporcuların alt
boyutlardan biri olan “benlik değerinin” ve “depresif duygulanım” değerinin
istatistiksel olarak takım sporcularından ve sedanterlerden daha yüksek olduğu
tespit edilmiştir (p<0.016). Cinsiyete ve ailenin aylık gelir düzeyine göre
benlik saygısı düzeylerinin hiçbir alt boyutunda farklılaşma olmadığı tespit
edilmiştir. Bireysel sporlar ile uğraşan sporcuların benlik saygısı düzeyleri
takım sporcularından ve sedanterlerden daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.
Cinsiyet ve ailenin gelir düzeyi benlik saygısını etkilememektedir. Yalnız
kalanların benlik saygısı düzeyleri ise ailesi ile veya yurtta kalanlara göre
daha yüksektir Bireysel sporlarla uğraşan sporcuların rakibiyle tek başına
mücadele etmek zorunda olması daha fazla sorumluluk almasını gerektirmektedir.
Bu sorumluluk sporcuya daha fazla kendine güvenme hissi vererek sporcunun
benlik saygısını da arttırdığı düşünülmektedir. Takım sporu ile uğraşan
sporcular da, benzer düşüncelerle takımları için gerekli sorumlulukları
aldığında ve kendilerine daha fazla güvendiklerinde, benlik saygılarının
yükselmesi kaçınılmaz olacaktır.
Ayrıca
sedanterlere spor yapmaları için gerekli ortamın sağlanması ve teşvik edici
unsurların arttırılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik saygısı ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, E. Y. (2015). Spor yapmanın ergenlerin benlik saygısı ve öz yeterliliklerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Ceviz, F. H. (2009). Orta yaş ve yaşlılıkta dindarlık, mistik tecrübe ve benlik saygısı. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çevik, G. B., ve Atıcı, M. (2009). Lise 3. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 399-352.
  • Dilek, H. (2007). Farklı eğitim programlarına devam eden lise II. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı ile anne-babalarının benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Adana: Nobel Kitapevi, 13-38.
  • Eriş, Y. ve İkiz, F. E. (2013). Ergenlerin benlik saygısı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki ve kişisel değişkenlerin etkileri. Turkish Studies, 8(6), 179-193.
  • Esen, C. A. (2012). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi (Muğla Üniversitesi Örneği). Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Gün, E. (2006). Spor yapanlarda ve spor yapmayan ergenlerde benlik saygısı. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Karagözoğlu, Ş., Kahve, E., Koç, Ö., ve Adamişoğlu, D. (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Nurse Education Today, 28, 641–649.
  • Kahriman, İ. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 24-32.
  • Polat, G. (2014). Düzenli egzersiz yapan kadınlarda egzersizin benlik saygısı ve beden memnuniyeti üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Salar, B. Hekim, M. Tokgöz, M. (2012). 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duygusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Taşgit, M. S. (2012). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve karar verme düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Torucu, B. (1999). 13-14 Yasındaki gençlerin sosyo-ekonomik düzey ve anne-baba tutumlarındaki farklılıkların belirlenip özsaygıya etkisinin araştırılıp karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ünver, Ş., Çavuşoğlu, G. ve İslamoğlu İ. (2014). Spor bilimleri ve ilahiyat fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı ve psikosomatik belirtilerinin karşılaştırılması. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 2, 261-270.
  • Yavuzer, H. (2002). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, S. (2000). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yüzgeç, S. (2014). Benlik saygısı ile mistik tecrübe arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülin Atan

Şaban Ünver

Emrah Allahverdi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2018
Kabul Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atan, T., Ünver, Ş., & Allahverdi, E. (2018). Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 125-135.
AMA Atan T, Ünver Ş, Allahverdi E. Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. CBÜ BESBD. Haziran 2018;13(1):125-135.
Chicago Atan, Tülin, Şaban Ünver, ve Emrah Allahverdi. “Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların Ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 13, sy. 1 (Haziran 2018): 125-35.
EndNote Atan T, Ünver Ş, Allahverdi E (01 Haziran 2018) Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13 1 125–135.
IEEE T. Atan, Ş. Ünver, ve E. Allahverdi, “Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması”, CBÜ BESBD, c. 13, sy. 1, ss. 125–135, 2018.
ISNAD Atan, Tülin vd. “Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların Ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13/1 (Haziran 2018), 125-135.
JAMA Atan T, Ünver Ş, Allahverdi E. Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. CBÜ BESBD. 2018;13:125–135.
MLA Atan, Tülin vd. “Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların Ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 1, 2018, ss. 125-3.
Vancouver Atan T, Ünver Ş, Allahverdi E. Üniversitede Öğrenim Gören Sporcuların ve Sedanterlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. CBÜ BESBD. 2018;13(1):125-3.