This study was carried out for the purpose of examining the interaction between the
metacognitive awareness levels of high school students towards physical activities and
the differences in the current situation in respect of the school type and gender variables.
A total of 401 high school students were involved in the study, 244 of whom were
female and 157 of whom were male with the average age of 15.5 ±.99. In the study, the
scales of Learning and Performance Orientation in Physical Education Classes
(Kiremitci, 2013) and Metacognition towards Physical Activities (Kiremitci, 2016)
were used. Descriptive statistics, normality test and simple linear regression analysis
were applied. In the analysis of obtained data. The results of the analysis indicate that
the dimension of effortless orientation to result is negative for the general sample and
all other dimensions positively have the feature of predicting metacognitive awareness
(p<.05). When gender variable was considered as a distinguishable variable, studentcentered
learning orientation in girls and competition orientation in boys were assessed
to be the sub-dimensions with the most effective coefficient (p<.05). In accordance with
the difference in school types, student-centered learning orientation gets the attention as
the sub-dimension with the highest coefficient in public and private school students
(p<.051). The obtained results indicate that the effects of motivational orientations on
metacognitive awareness levels can be possible only with conducting a student-centered
learning.
Physical education physical activity motivational orientation metacognitive awareness high school students
Bu çalışma, lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye yönelik üstbiliş farkındalık
düzeylerinin, beden eğitimi derslerine yönelimleri ile etkileşimini ve mevcut durumun
özel-devlet okul ve cinsiyet değişkenleri açısından olası farklarını incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya, yaş ortalaması 15.5±.99 olan 244’ü kız ve 157’sı erkek
olmak üzere toplam 401 lise öğrencisi katılmıştır. Çalışmada, Beden Eğitimi
Sınıflarında Öğrenme ve Performans Yönelimi (Kiremitci, 2013) ile Fiziksel Aktiviteye
Yönelik Üstbiliş (Kiremitci, 2016) ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde, betimsel istatistik, normallik testi ve basit doğrusal regresyon analizi
uygulanmıştır. Analiz sonuçları, genel örneklem için çabasız sonuca yönelim boyutu
negatif, diğer tüm boyutların pozitif yönde üstbilişsel farkındalığı yordama özelliğine
sahip olduğu belirlenmiştir (p<.05). Cinsiyet değişkeni ayrıştırıcı bir değişken olarak
dikkate alındığında, kız öğrencilerde öğrenci merkezli öğrenme yönelimi, erkek
öğrencilerde ise yarışma yönelimi en etkili katsayıya sahip alt boyutlar olarak
hesaplanmıştır (p<.05). Özel-devlet okul farklılığına göre ise, ortak bir şekilde öğrenci
merkezli öğrenme yönelimi en yüksek kat sayıya sahip alt boyut olarak dikkat
çekmektedir (p<.05). Elde edilen sonuçlar, motivasyonel yönelimlerin üstbilişsel
farkındalık üzerindeki etkisinin, ancak öğrenci merkezli bir öğrenmenin
gerçekleştirilebilmesi ile mümkün olacağını göstermektedir.
Beden Eğitimi Fiziksel Aktivite Motivasyonel Yönelim Üstbilişsel Farkındalık lise öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1 |