The aim of the study is to examine the role of pre-service teachers' participation in physical activity on psychological well-being and inclination to ethical values. The sample group of the research consisted of 606 pre-service teachers of Trabzon University in the 2021-2022 academic year. Data collection tools consist of “Personal Information Form”, “Exercise Stages of Change Questionnaire”, “Psychological Well-Being Scale” and “The Scale of the inclination to Ethical Values”. In the research, which was designed with a quantitative research approach, the survey method was used. Descriptive statistics, t-test, ANOVA, correlation tests and Kruskal Wallis test were used as statistical methods in the evaluation of the data. As a result of the research it is seen that there is a significant difference between the passive, preparation and active phases of the exercise behavior change of the prospective teachers, and "inclination to ethical values" and "psychological well-being". In addition, it was found that the prospective teachers in the active phase of exercise behavior had higher psychological well-being scores, and the prospective teachers in the passive phase had lower predisposition to ethical values. Based on these results, it is recommended that pre-service teachers participate in physical activities so that the concepts of psychological well-being and inclination to ethical values, which are necessary for them to be well-equipped teachers, can be positively affected.
The ethical approval for the research was obtained from the Ethics Committee of Trabzon University on 09.03.2021 with the approval number 'E-81614018-000-234'. It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılımının psikolojik iyi oluş ve etik değerlere yatkınlık üzerindeki rolünü incelemektir. Araştırmanın örneklem grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Trabzon Üniversitesi spor bilimleri fakültesi (N=157) ve eğitim fakültesinde (N=449) öğrenim gören toplam 606 öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adayları basit rasgele örneklem yöntemi kullanılarak seçilmişlerdir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, “Kişisel Bilgi Formu”, “Egzersiz Davranışı Değişim Basamakları Ölçeği”, “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” ve “Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği” kullanılmıştır. Nicel araştırma yaklaşımıyla tasarlanan araştırmada tarama yönteminden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, t testi, ANOVA, korelasyon testleri ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğretmen adaylarının egzersiz davranışı değişim basamaklarının pasif, hazırlık ve aktif evresi ile “etik değerlere yatkınlık” ve “psikolojik iyi oluş” arasında anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Ayrıca egzersiz davranışının aktif evresinde olan öğretmen adaylarının daha yüksek psikolojik iyi oluş puanlarına sahip oldukları ve pasif evredeki öğretmen adaylarının ise etik değerlere yatkınlık puanlarının daha düşük olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlardan hareketle, araştırmaya katılan öğretmen adaylarının, donanımlı bir öğretmen olmaları için gerekli olan psikolojik iyi oluş ve etik değerlere yatkınlık kavramlarının olumlu yönde etkilenebilmesi için öğretmen adaylarının fiziksel aktivitelere katılmaları önerilmektedir.
Araştırma ile ilgili etik izinler Trabzon Üniversitesi araştırma etik kurulu tarafından 09.03.2021 tarihinde "E-81614018-000-234" numarasıyla alınmıştır. Bu çalışmanın yürütülmesi ve yazılması sırasında bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve kullanılan tüm kaynakların doğru bir şekilde atıfta bulunulduğu beyan edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 1 |